Ketting vraagje ..

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Beide boutjes van de remklauw iets losser draaien (zodat-ie nét aan bewogen kan worden), remhendel inknijpen en vastzetten met een post-elastiek i.o.d. Boutjes van de remklauw aandraaien met het juiste moment. Remhendel los maken en controleren of het wiel nu wel vrij draait.

Soms is het een paar keer proberen. De ruimte tussen de rempads en de remschijf is zo ontzettend smal, dat het gewoon niet altijd in één keer lukt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Max Cady
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 feb 2020, 20:04
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST1LE
Km-stand: 9600

Ik was hiervan op de hoogte maar bedankt voor de tip. Bin auto en motor is dit niet nodig omdat deze meestal zwevend zijn gemonteerd. Maar goed, in mijn optiek kan het bijna niet anders dat een niet constant aanlopende (maar wel elke omwenteling even) remschijf krom is. Hoop dat ik ernaast zit. Ik ga de rem vanmiddag eens opnieuw uitlijnen zoals je eerder beschreef 👍🏻
St1 DarkGrey (2020) 938wh (WW 2 x 28km) – Brooks C17 Cambium Copper – Ergon GP1 – Wellgo B233 – Pirelli Cycle-e – Ortlieb Atrack Core – Lazer Anverz NTA
Gebruikersavatar
Max Cady
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 feb 2020, 20:04
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST1LE
Km-stand: 9600

Het verschil is op de foto’s bijna niet te zien maar er zit toch een slagje in óf hij zit er scheef op. Maar goed, met de minimale speling zit hij voor nu juist gemonteerd en loopt niet meer aan :cool2:
39C2A0C6-EADA-4051-86DC-9A2C68D021B4.jpeg
39C2A0C6-EADA-4051-86DC-9A2C68D021B4.jpeg (540.33 KiB) 2462 keer bekeken
1FDD1732-9ADE-42B9-B210-8F5089B0BD80.jpeg
1FDD1732-9ADE-42B9-B210-8F5089B0BD80.jpeg (531.24 KiB) 2462 keer bekeken
St1 DarkGrey (2020) 938wh (WW 2 x 28km) – Brooks C17 Cambium Copper – Ergon GP1 – Wellgo B233 – Pirelli Cycle-e – Ortlieb Atrack Core – Lazer Anverz NTA
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Die twee schijven van mij wobbelen ook een tikkie hoor. Kan zijn dat je achterwiel nét niet 100% recht zit, of de boutjes waarmee de remschijf is vastgedraaid zijn niet in de juiste volgorde aangedraaid, of ze zitten niet allemaal (meer) even vast. Zijn zo van die dingetjes.

Mooi dat het opgelost is in elk geval.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
JanR
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 176
Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
Locatie: Noord-Brabant
Merk SP: Stromer St2 pinion
Km-stand: 24048

Terug on topic dan maar?

Ik gebruik twee KMC X10EL kettingen. Om beurt ;)
Wissel ‘s-zomers ongeveer om de 1000 km. ‘s-Winters wat frequenter.
Regen wast het smeermiddel uit de ketting en een pekelritje is na een nachtje drogen helemaal een feestje.

De ketting wordt 2x uitgewassen in wasbenzine, in een oude bidon. En ja: daar wordt ie kurkdroog van maar nu komt de truc: Neoval W40 Bike Oil (knijpflesje). Elke kettingrol 1 drupje en een nachtje in laten trekken. Terug in het zakje klaar voor de volgende wissel.

Btw: een KMC X10 heeft geen weet van de draairichting of zichtzijde: met andere woorden niet bij nadenken bij het monteren.

Tip: besteed een tientje meer bij aanschaf van de ketting. Die lopen soepeler en gaan langer mee. De standaard ketting (op een St1x) was bagger.
Remmen is angst, gang is alles.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
Max Cady
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 feb 2020, 20:04
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST1LE
Km-stand: 9600

JanR schreef: 17 jun 2020, 19:39 Btw: een KMC X10 heeft geen weet van de draairichting of zichtzijde: met andere woorden niet bij nadenken bij het monteren.
Mooi zo. Hoef ik daar geen rekening mee te houden. Ik vroeg het omdat ik me zo voor kon stellen dat een ketting en tandwiel op elkaar inslijten. Als je een ketting dan om zou draaien (ondersteboven zeg maar) is dat effect weg ...

Als jij zegt dat een tientje veel scheelt ga ik dat eens proberen want ik twijfelde hier over en het is de moeite waard. Nu standaard is de X9 Grey gemonteerd. Misschien toch maar voor de X9 EPT of X9 SL gaan ...
St1 DarkGrey (2020) 938wh (WW 2 x 28km) – Brooks C17 Cambium Copper – Ergon GP1 – Wellgo B233 – Pirelli Cycle-e – Ortlieb Atrack Core – Lazer Anverz NTA
Gebruikersavatar
JanR
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 176
Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
Locatie: Noord-Brabant
Merk SP: Stromer St2 pinion
Km-stand: 24048

Max Cady schreef: 17 jun 2020, 22:04
Mooi zo. Hoef ik daar geen rekening mee te houden. Ik vroeg het omdat ik me zo voor kon stellen dat een ketting en tandwiel op elkaar inslijten. Als je een ketting dan om zou draaien (ondersteboven zeg maar) is dat effect weg ...
Ik wil juist dat het niet te veel op elkaar inloopt. Daarom wissel regelmatig van ketting. Naarmate het er langer op ligt merk je dat de eerste rit. Daarna gaat het weer een tijd goed tot de volgende wissel. Ik wacht niet tot de ketting doorslaat. Kettingrek veroorzaakt de meeste slijtage van de tandwielen omdat de ketting op een gegeven moment nog maar op 3, 2 of 1 tandje(s) ingrijpt. Bij meer dan 1% rek vind ik het niet meer fijn fietsen en vervang ik de boel.
Als jij zegt dat een tientje veel scheelt ga ik dat eens proberen want ik twijfelde hier over en het is de moeite waard. Nu standaard is de X9 Grey gemonteerd. Misschien toch maar voor de X9 EPT of X9 SL gaan ...
Scheelt in ieder geval met roestbestendigheid. En roest werkt slijtage in de hand.
Daarnaast is een wat duurdere ketting beter afgewerkt. Daardoor schakelt hij soepeler.
Ik moet er wel bijzeggen dat ik de cassette vervangen heb met een Shimano Ultegra 6700.
Ook die is weer slijtvaster dan de standaard cassette.
Tot nu toe een perfecte combinatie.
Remmen is angst, gang is alles.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
Max Cady
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 feb 2020, 20:04
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST1LE
Km-stand: 9600

JanR schreef: 17 jun 2020, 22:18 Shimano Ultegra 6700.
Ook die is weer slijtvaster dan de standaard cassette.
Dat is een race cassette en past niet standaard. Dat ze slijtvaster zijn zal vast zo zijn maar dacht dat het vooral meer om het gewicht ging van een groep. M.a.w de duurdere (betere) groep zou vooral lichter zijn en niet zozeer slijtvaster ... Dat stond hier ergens op het forum.
St1 DarkGrey (2020) 938wh (WW 2 x 28km) – Brooks C17 Cambium Copper – Ergon GP1 – Wellgo B233 – Pirelli Cycle-e – Ortlieb Atrack Core – Lazer Anverz NTA
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Klopt.

Op de nieuwe ST1 zit een "van dik hout zaagt men planken"-cassette, maar reken erop dat die stukken langer meegaat dan die dure race-cassettes voor weight weenies. (Die paar gram winst maakt op een SP van 30 kilo met een dikke motor eronder toch niks uit en lichtgewicht gaat altijd ten koste van de levensduur.)

Een race-cassette op een Stromer is alleen fijn omdat je dan meer verzetten hebt in het hogere bereik, en je daarmee waarschijnlijk niet alleen de 11 aan gort rijdt omdat je iets meer schakelt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
JanR
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 176
Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
Locatie: Noord-Brabant
Merk SP: Stromer St2 pinion
Km-stand: 24048

Max Cady schreef: 17 jun 2020, 22:25
Dat is een race cassette en past niet standaard.
Op de St1x gelukkig wel.

Dat ze slijtvaster zijn zal vast zo zijn maar dacht dat het vooral meer om het gewicht ging van een groep. M.a.w de duurdere (betere) groep zou vooral lichter zijn en niet zozeer slijtvaster ... Dat stond hier ergens op het forum.
Gewicht is met zo’n zwaar bakbeest niet interessant. En qua levensduur: over een jaar weet ik meer.
Ik heb in ieder geval 4 geschikte versnellingen tot mijn beschikking (de 15, 14, 13 en 12) in plaats van de twee die ik eerst had (15 en 13). Die 11 mis ik niet.

En de combi Ultegra met X10 schakelt een stuk soepeler. Maar dat is persoonlijk.
Remmen is angst, gang is alles.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
Plaats reactie