Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
[Afgesplitst van het service menu topic. Stromeur]
Jan-Willem Wisselink schreef: ↑05 jun 2020, 23:07
Het ergste wat er met een Stromer kan gebeuren is dat deze op hol slaat (scooteren op volle kracht) of in de brand vliegt. Ik ben benieuwd of de mechanische remmen van mijn ST1x, mij tot stilstand kunnen brengen bij volledige ondersteuning van de motor. Ik heb zo'n gevoel van wel. Maar om het zeker te weten zou het getest moeten worden.
Je remmen hebben meer vermogen dan je aandrijving, maw : de afstand van topsnelheid tot stilstand is kleiner dan van stilstand tot topsnelheid. Je kan dat eenvoudig testen door eens een noodstop te doen en nadien eens te zien hoeveel meter je nodig hebt om op topsnelheid te komen. Ik schat het remvermogen op 4x het motor vermogen.
Je kan je achterwiel blokkeren en op dat moment levert de motor NUL Watt. Je zal je rem dus ook niet oververhitten want je wiel staat stil = geen wrijving. De motor consumeert wel veel elektrische energie want levert max koppel dus enkele zaken gaan wel warm worden (motor, controller, BMS) en wie eerst "hot" is schakelt de boel uit. Als geen enkele ingebouwde beveiliging werkt zal uiteindelijk iets "doorbranden/als zekering werken" en dan maar hopen dat het niet de accu is.
Dat is een goeie; energie vergelijken van remweg versus optrekafstand. Dan kom je idd wel op zo'n verhouding uit.
Je wiel blokkeren in stilstand en volle bak motor ondersteuning aan door een moment op de trapas te zetten is idd een directe manier op motor vermogen vs remvermogen te testen. Maar is het niet zo dat je remblokken in stilstand veel meer grip op de schijf dan in bewegende toestand? Want in dat geval moet je de rijdende case gebruiken voor het vergelijk; zoals jij doet met de noodstop.
Natuurlijk kan scooteren vanuit stilstand gebeuren. Maar in het geval dat je al flinke vaart hebt moet je en de kinetische energie van de fiets + berijder + energie vd motor stoppen. Wat dus een langere remweg oplevert bij zelfde remkracht, dan in het geval zonder extra motor vermogen. Maar als je tijdens je noodstop je wiel blokkeert wordt je remweg wel weer een stuk langer... Als we het dan toch hebben over functionaliteit toevoegen hebben; ABS anyone? Zag dat Bosch daar een system voor spedelecs voor had ontwikkeld. Best indrukwekkend! Ik zou het graag op mijn Stromer hebben: https://www.bosch-ebike.com/en/products/abs/
Je kan de remmen ook qua kracht/moment vergelijken met de motor. De ST1x motor kan 35Nm leveren. De remschijf radius is iets van 7 a 8cm, dus de wrijvingskracht moet minimaal 35/0.08 = 437.5N om te stoppen. Dan zijn de frictie coëfficiënt van de brake pads, de krachtverhouding van het hydraulische remsysteem en de kracht van je hand nog de onbekenden (voor mij)
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Jan-Willem Wisselink schreef: ↑07 jun 2020, 17:18
Je wiel blokkeren in stilstand en volle bak motor ondersteuning aan door een moment op de trapas te zetten is idd een directe manier op motor vermogen vs remvermogen te testen.
Je leest niet goed. Als je wiel stilstaat is het vermogen 0. Is dus een zeer beroerde manier om het vermogen van de remmen met die van de motor te vergelijken...
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Jan-Willem Wisselink schreef: ↑07 jun 2020, 17:18
Je wiel blokkeren in stilstand en volle bak motor ondersteuning aan door een moment op de trapas te zetten is idd een directe manier op motor vermogen vs remvermogen te testen.
Je leest niet goed. Als je wiel stilstaat is het vermogen 0. Is dus een zeer beroerde manier om het vermogen van de remmen met die van de motor te vergelijken...
Als je stilstaat en je gaat op de pedalen staan om de torque sensor te activeren, gaat de controllor wel degelijk stroom (en dus vermogen P=VxI) naar de motor sturen om een moment op te wekken. Omdat je de remmen je wiel blokkeren (omdat je hard in de remmen knijpt), wordt deze energie niet omgezet in beweging maar in hitte in het systeem. Precies zoals Jins omschrijft.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Jan-Willem Wisselink schreef: ↑07 jun 2020, 20:40Als je stilstaat en je gaat op de pedalen staan om de torque sensor te activeren, gaat de controllor wel degelijk stroom (en dus vermogen P=VxI) naar de motor sturen om een moment op te wekken. Omdat je de remmen je wiel blokkeren (omdat je hard in de remmen knijpt), wordt deze energie niet omgezet in beweging maar in hitte in het systeem. Precies zoals Jins omschrijft.
Jins schreef: ↑07 jun 2020, 14:41
Je kan je achterwiel blokkeren en op dat moment levert de motor NUL Watt.
Precies niet zoals Jins omschrijft. Daarbij verdraai je de zaak nu, de discussie ging over motor vermogen vs remvermogen, niet over elektrisch vermogen die omgezet wordt in warmte
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Jan-Willem Wisselink schreef: ↑07 jun 2020, 20:40Als je stilstaat en je gaat op de pedalen staan om de torque sensor te activeren, gaat de controllor wel degelijk stroom (en dus vermogen P=VxI) naar de motor sturen om een moment op te wekken. Omdat je de remmen je wiel blokkeren (omdat je hard in de remmen knijpt), wordt deze energie niet omgezet in beweging maar in hitte in het systeem. Precies zoals Jins omschrijft.
Jins schreef: ↑07 jun 2020, 14:41
Je kan je achterwiel blokkeren en op dat moment levert de motor NUL Watt.
Precies niet zoals Jins omschrijft. Daarbij verdraai je de zaak nu, de discussie ging over motor vermogen vs remvermogen, niet over elektrisch vermogen die omgezet wordt in warmte
De discussie gaat erover welke van de 2 systemen een groter moment kan leveren.
Een motor doet dat via electrisch magnetisch veld; door er electrisch vermogen op te zetten, kan je een moment opwekken. Als je de buitenste schil vast zet vd motor en er toch spanning / stroom op zet, dan geeft de motor wel degelijk een draai moment. Maar omdat de buitenste schil vast zit kan deze niet draaien. En dan wordt de energie in de motor/controllor/accu omgezet in warmte. Precies zoals Jins beschrijft. Alleen zegt hij dat de motor NUL watt levert... in beweging idd nul. Maar in hitte/warmte zeker niet nul.
Een rem systeem is juist ontworpen om de kinetische energie van een voertuig om te zetten in warmte.
Laatst gewijzigd door Jan-Willem Wisselink op 07 jun 2020, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Nee, de discussie ging over of de remmen de Stromer tot stilstand kunnen brengen als de motor volle ondersteuning levert. Je hebt het dan over vermogen, niet over koppel.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
FreddyH schreef: ↑07 jun 2020, 21:09
Nee, de discussie ging over of de remmen de Stromer tot stilstand kunnen brengen als de motor volle ondersteuning levert. Je hebt het dan over vermogen, niet over koppel.
Potato potado.
Of je nou naar het moment vergelijk of vermogen vergelijk kijkt; je komt tot dezelfde conclusie. De ene weg is via Newton Meter... de andere via Joule / Seconde. Het enige wat je extra introduceert is tijd en die kan je aanbeide kanten van de vergelijking wegstrepen en dan krijg je weer koppel / moment. 1Nm = 1Joule
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.