Motorvermogen versus remvermogen

Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1598
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Ik heb nergens geschreven om het wiel te blokkeren vanuit stilstand, enkel dat als je wiel stil staat het geleverde motorvermogen NUL Watt is. Dus als je je wiel kan blokkeren op volle snelheid (= bij vol motor vermogen, en dat kan) heeft het motorvermogen geen invloed op de remweg. De massa om te vertragen = massa om te versnellen, dus de benodigde energie is afh van de tijd die nodig is om te versnellen van 0 tot max of om te vertragen vanaf max tot 0, vandaar mijn vergelijking tussen remweg en acceleratie weg. Daar de remweg korter is dan de acceleratie weg is het remvermogen > dan het motorvermogen, en als ik dan zeg een factor 4 is dat zeker niet overdreven.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Jins schreef: 09 jun 2020, 11:42 Dus als je je wiel kan blokkeren op volle snelheid (= bij vol motor vermogen, en dat kan)
Niet helemaal, als je remsensoren aangesloten zijn dan wordt de aansturing van de motor gelijk stopgezet. Maar ook al zou dat niet zijn, dan nog lukt het je rem gemakkelijk om de max aangestuurde motor tot stilstand te dwingen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1598
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Zo bedoelde ik het ook.
Plaats reactie