Motorvermogen versus remvermogen
Ik heb nergens geschreven om het wiel te blokkeren vanuit stilstand, enkel dat als je wiel stil staat het geleverde motorvermogen NUL Watt is. Dus als je je wiel kan blokkeren op volle snelheid (= bij vol motor vermogen, en dat kan) heeft het motorvermogen geen invloed op de remweg. De massa om te vertragen = massa om te versnellen, dus de benodigde energie is afh van de tijd die nodig is om te versnellen van 0 tot max of om te vertragen vanaf max tot 0, vandaar mijn vergelijking tussen remweg en acceleratie weg. Daar de remweg korter is dan de acceleratie weg is het remvermogen > dan het motorvermogen, en als ik dan zeg een factor 4 is dat zeker niet overdreven.
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Niet helemaal, als je remsensoren aangesloten zijn dan wordt de aansturing van de motor gelijk stopgezet. Maar ook al zou dat niet zijn, dan nog lukt het je rem gemakkelijk om de max aangestuurde motor tot stilstand te dwingen.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]