Hoi,
Klopt mijn berekening/redenering :
Batterij blauw nieuw : capaciteit 983 wh
Restcapaciteit na 10.000 km = 869 wh
Hoe kom ik hier aan :
Na ee testrit staat baterrij percentage op 31%, de omni zegt dat deze rit 600wh heeft geconsumeerd
Dus 600wh = 69% verbruik
Nu omrekenen naar 100% staat gelijk aan 869 wh
Dus na 10.000km en 20 maanden heeft mijn batterij nog een totale capaciteit van 869wh ofte 11% verlies.
Groeten,
Danny
Batterij restcapaciteit na 10.000km
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22816
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Deze berekening zou je eens kunnen staven aan wat je dealer in de Stromer Portal ziet. Daar wordt de restcapaciteit van jouw accu namelijk ook in weergegeven.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Als het verbruik berekend wordt is het eenvoudig : accu opladen, leeg rijden en je verbruik aflezen. Hoeveel % je dan verloren hebt blijft onzeker omdat je de begincapaciteit niet kende, je kan uitgaan van 983Wh maar dat kan +-5% zijn. Bij een vergelijking moet je iets hebben om mee te vergelijken, dus minstens 2 metingen/berekeningen.
Mijn ervaring is dat de eerste procenten batterijcapaciteit langer meegaan dan de laatste paar procenten batterijcapaciteit. Wellicht heeft dit te maken met de +/- 5% van Jins. Ik denk dan ook dat een betere methode is het volledig leegrijden van je accu. Het leegrijden van de laatste paar procenten batterijcapaciteit zou ik wel zo plannen dat die met enkele "rondjes om het huis" kunnen worden leeggereden. Een Stromer met een lege accu is namelijk niet iets waar je met plezier aan terug gaat denken.
Witte ST3 van maart 2019
- Stromboli
- Pro
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 28 mar 2020, 13:05
- Locatie: Eindhoven
- Merk SP: Stromer ST5
- Km-stand: 500
Mag je de accu overigens telkens helemaal leegrijden? Of gaat de levensduur dan sterker achteruit?
Is 0% dus echt leeg of is er misschien een marge die je niet ziet om de accu een beetje te sparen?
Is 0% dus echt leeg of is er misschien een marge die je niet ziet om de accu een beetje te sparen?
ST3, ÅSKA, ST5 dual battery
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22816
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Het is beter voor de levensduur van je accu om zoveel mogelijk deelladingen uit te voeren.
Als je je accu helemaal leeg rijdt, dan moet je deze zo snel mogelijk aan de lader hangen. Die 0%, dat is niet helemaal, helemaal, echt, écht 0%, maar als je je accu niet binnen een dag of wat aan de lader hangt en hij raakt alsnog diepontladen, dan is je accu permanent stuk en dat valt niet onder garantie. M.a.w: je kunt je accu niet diepontladen door hem naar 0 te rijden (daar heeft Stromer een marge voor ingebouwd, en terecht natuurlijk), maar wel door de accu daarna niet meteen op te laden.
Dit en andere zaken staan allemaal in de handleiding van je Stromer, waarin uitgebreid omschreven wordt hoe om te gaan met je accu (gebruik, laden, opslag, temperatuur etc.)
Als je je accu helemaal leeg rijdt, dan moet je deze zo snel mogelijk aan de lader hangen. Die 0%, dat is niet helemaal, helemaal, echt, écht 0%, maar als je je accu niet binnen een dag of wat aan de lader hangt en hij raakt alsnog diepontladen, dan is je accu permanent stuk en dat valt niet onder garantie. M.a.w: je kunt je accu niet diepontladen door hem naar 0 te rijden (daar heeft Stromer een marge voor ingebouwd, en terecht natuurlijk), maar wel door de accu daarna niet meteen op te laden.
Dit en andere zaken staan allemaal in de handleiding van je Stromer, waarin uitgebreid omschreven wordt hoe om te gaan met je accu (gebruik, laden, opslag, temperatuur etc.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023