Hier heb ik wel over gesproken. Er kwamen wat haken en ogen aan de orde in de zin van de vrees voor de sterke magneten in de achternaaf en het niet meer in elkaar krijgen. Daarvoor heb je apparatuur nodig om de onderdelen in positie te krijgen en in elkaar te zetten. Het spaken daarna is bijzaak en hoofdzakelijk de specialiteit van Wheel TEC. Zo’n aluminium Stromervelg met eenvoudige spaken aan een naaf spaken moet elke FM ook kunnen. Achternaaf reviseren van een E-bike reviseren is totaal wat anders dan een super stijf en lichtgewicht wiel samenstellen van Carbon, titanium, aluminium, bijzondere spaken en nippel en nog andere exotische lichte en exotische materialen. Gaat ‘m niet worden
Welke wiellager?
- mboelis
- Veteraan
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
- Locatie: Westfriesland
- Merk SP: Stromer ST3 2019
- Km-stand: 40k
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Poelietrekker inderdaad. Maar inwendig is de boel wel degelijk behoorlijk kwetsbaar, en e.e.a. zal - als de boel netjes heel blijft, nadien ook weer waterdicht moeten worden afgesloten.
De filmpjes die ik heb gezien van geopende Stromer motoren, die hoefden nadien niet meer te worden teruggeplaatst in een Stromer voor serieus en permanent gebruik. (Een Stromer motor open trekken voor de lol en wat foto's, dat redden we denk ik allemaal wel met het juiste gereedschap.)
De filmpjes die ik heb gezien van geopende Stromer motoren, die hoefden nadien niet meer te worden teruggeplaatst in een Stromer voor serieus en permanent gebruik. (Een Stromer motor open trekken voor de lol en wat foto's, dat redden we denk ik allemaal wel met het juiste gereedschap.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Zeker waar. En toch heb ik de indruk dat het allemaal zo eenvoudig nog niet is om weer netjes werkend terug te plaatsen.
Ik sprak onlangs een Stromer dealer, die vertelde dat de technische man bij Stromer - waar ik eerder regelmatig contact mee had en die er helaas niet meer werkt - bezig was om te bekijken of er mogelijkheden waren om achterwiellagers door de dealers te laten vervangen. Ik weet de details niet, maar ik kan me zo voorstellen dat het voor dealers wel doable en monkey-proof moet zijn: dus met regulier gereedschap en binnen afzienbare tijd goed werk afleveren. Met het vertrek van de technische man is dit stil komen te liggen, dus kennelijk is de druk bij Stromer om hier wat aan te doen niet heel hoog. (Maarja, Stromer verdient aan die complete achterwielen, wij als consument moeten er dik voor betalen...)
Neemt niet weg dat iets wat voor een dealer misschien niet rendabel is, omdat het b.v. te arbeidsintensief wordt, voor ons wel degelijk interessant is. Ik steek rustig een zaterdagje werk in mijn wiel als ik daar 1500 euro mee uitspaar. Ik ben daarom wel benieuwd wie zich als eerste aan vervanging van het achterwiellager durft te wagen.
Ik heb me trouwens ook laten vertellen dat de lagers in de nieuwere Stromers met grote wielen (nieuwe ST1, ST3 en ST5) beter zijn dan die in de voorgaande modellen, waarbij het erop lijkt dat ze zo rond de 22 a 25k "op" zijn. Al had diezelfde dealer laatst een ST2 S binnen voor onderhoud met 30k op de teller waarbij de achterwiellagers nog prima waren. De tijd zal moeten uitwijzen hoe dit met de nieuwe modellen gaat, want volgens mij hebben we nog geen enkel forumlid met >25k op de teller van één van de nieuwere modellen.
Ik sprak onlangs een Stromer dealer, die vertelde dat de technische man bij Stromer - waar ik eerder regelmatig contact mee had en die er helaas niet meer werkt - bezig was om te bekijken of er mogelijkheden waren om achterwiellagers door de dealers te laten vervangen. Ik weet de details niet, maar ik kan me zo voorstellen dat het voor dealers wel doable en monkey-proof moet zijn: dus met regulier gereedschap en binnen afzienbare tijd goed werk afleveren. Met het vertrek van de technische man is dit stil komen te liggen, dus kennelijk is de druk bij Stromer om hier wat aan te doen niet heel hoog. (Maarja, Stromer verdient aan die complete achterwielen, wij als consument moeten er dik voor betalen...)
Neemt niet weg dat iets wat voor een dealer misschien niet rendabel is, omdat het b.v. te arbeidsintensief wordt, voor ons wel degelijk interessant is. Ik steek rustig een zaterdagje werk in mijn wiel als ik daar 1500 euro mee uitspaar. Ik ben daarom wel benieuwd wie zich als eerste aan vervanging van het achterwiellager durft te wagen.
Ik heb me trouwens ook laten vertellen dat de lagers in de nieuwere Stromers met grote wielen (nieuwe ST1, ST3 en ST5) beter zijn dan die in de voorgaande modellen, waarbij het erop lijkt dat ze zo rond de 22 a 25k "op" zijn. Al had diezelfde dealer laatst een ST2 S binnen voor onderhoud met 30k op de teller waarbij de achterwiellagers nog prima waren. De tijd zal moeten uitwijzen hoe dit met de nieuwe modellen gaat, want volgens mij hebben we nog geen enkel forumlid met >25k op de teller van één van de nieuwere modellen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- mboelis
- Veteraan
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
- Locatie: Westfriesland
- Merk SP: Stromer ST3 2019
- Km-stand: 40k
Als een motor beschikbaar is om erin te kijken dan kom je vanzelf te weten waar je tegen aan loopt. Daar kan dan iets voor gemaakt worden. Zolang alle motoren onder garantie worden omgewisseld door Stromer zijn er geen motoren beschikbaar voor dat experiment.
Ik begrijp best dat wanneer demontage Van de motor niet eenvoudig in de bankschroef mogelijk is zoals op sommige filmpjes is te zien dat een FM er niet aan begint. Het kan ook een kwestie zijn van een “te klein probleem”. Daarvoor ga je als FM niet investeren in tijd om er een apparaat voor te maken. Dat verdien je niet terug. Het dure wiel omwisselen met de fabrikant of een nieuwe verkopen aan de klant is het minste risico en kan de FM Waarschijnlijk ook meer aan verdienen.
Een FM is geen machinefabriek of metaalbewerkingsbedrijf met een draaimachine, freesmachine, hydraulische pers en lasapparaat.
Ik heb nog geen filmpjes gezien van het openen van de laatste generatie TDCM motoren in de Stromer. Kan iemand er een paar plaatsen?
Ik begrijp best dat wanneer demontage Van de motor niet eenvoudig in de bankschroef mogelijk is zoals op sommige filmpjes is te zien dat een FM er niet aan begint. Het kan ook een kwestie zijn van een “te klein probleem”. Daarvoor ga je als FM niet investeren in tijd om er een apparaat voor te maken. Dat verdien je niet terug. Het dure wiel omwisselen met de fabrikant of een nieuwe verkopen aan de klant is het minste risico en kan de FM Waarschijnlijk ook meer aan verdienen.
Een FM is geen machinefabriek of metaalbewerkingsbedrijf met een draaimachine, freesmachine, hydraulische pers en lasapparaat.
Ik heb nog geen filmpjes gezien van het openen van de laatste generatie TDCM motoren in de Stromer. Kan iemand er een paar plaatsen?
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22960
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ik heb ook alleen filmpjes van het openklauwen van de oude ST1 motoren gezien, dus ook niet iets waarbij het wiellager werd vervangen en de motor succesvol werd teruggeplaatst.
Het wachten is denk ik op de eerste ST1 X/ST2 (S) Stromeraar die zelf voor een nieuw wiel + motor betaalt (motoren die onder garantie zijn vervangen moeten retour Stromer) en die bereid is om de oude motor beschikbaar te stellen aan iemand met het juiste gereedschap en expertise, en die daar ook een filmpje van maakt.
Het wachten is denk ik op de eerste ST1 X/ST2 (S) Stromeraar die zelf voor een nieuw wiel + motor betaalt (motoren die onder garantie zijn vervangen moeten retour Stromer) en die bereid is om de oude motor beschikbaar te stellen aan iemand met het juiste gereedschap en expertise, en die daar ook een filmpje van maakt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Runner-up
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 14 okt 2018, 17:13
- Locatie: POORTUGAAL
- Merk SP: ST1X 2018
- Km-stand: 30000
Twee weken geleden voorwiel weggebracht (st1 x van 2018) voor vervangen lager. Zowel lager als naaf blijken kapot. Is nu een front formula dc71 gemonteerd. Kennelijk een upgrade tov de naaf af fabriek?
De Formula DC71 is een origineel Stromer wisselstuk voor de ST1x ... nu heb je lagers vooraan ipv losse kogeltjes, dus een verbetering.
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Reinout_ST3 zal wel de eerste zijn die de 22.000-25.000 km's aantikt. Ik zal die 25.000 km's pas over 24 maanden bereiken. Simpelweg omdat ik pas een nieuw achterwiel heb mogen ontvangen. Nu maar hopen dat dit niet een refurbished exemplaar is met flink wat gereden km's, waar de verf van overgespoten is...
Witte ST3 van maart 2019