Welke wiellager?

Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Lamkram heeft idd 6902 (15x28x7mm)lagers voor zijn ST5 van zijn FM gekregen. Er staat ook ST5 op het zakje. 1 kant bruine seal, andere kant zwart. Waarom dat nu weer is? Heb ik niet eerder bij lagers gezien.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Volgens Stromer UK zitten in de ST5 18x30x7mm lagers (zie ook mijn bijdrage hierboven van 05 apr 2020, 11:26) ... foutje op de website of foutje bij de FM ? :bn:
mboelis schreef: 06 apr 2020, 20:13 1 kant bruine seal, andere kant zwart. Waarom dat nu weer is? Heb ik niet eerder bij lagers gezien.
De kant met de bruine afdichting = buitenkant, dus de kant met de zwarte afdichting = binnenkant.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Fisherman
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 54
Lid geworden op: 10 mar 2020, 12:32

Ik ben beroepshalve heel vaak bezig met lagers , het is inderdaad zo dat ze allemaal op elkaar lijken maar kwalitatief kunnen lagers mijlenver uiteen liggen … het is dus heel belangrijk om een doordachte keuze te maken met wat voor range je wil gaan gebruiken in een fiets.
Zelf ben ik nogal een fervente mountainbike rijder en heb ik in zowel mijn wielen als bottom bracket lichtlopende EZO lagers ( Niet ENZO zoals ik hierboven ergens had gelezen ) , deze lagertjes zijn in roestvast staal en voorzien van speciale lichtlopende rubber seals ( worden heel veel toegepast in heel sneldraaiende verpakkingsmachines ) en bevallen me al jaren heel erg goed , enige nadeel is dat ze best wel duur zijn ( ik lees hier trouwens ook dat RVS lagers sterker zouden zijn dan stalen , echter is dit niet zo, RVS lagers hebben lagere draaggetallen , echter is het wel zo dat je dan weer het voordeel hebt dat ze niet onderhevig zijn aan corrosie waardoor ze dan wel weer de betere keuze zijn in veel gevallen )

Het allerbelangrijkste aan een goed lager is de dichtingen die er op zitten , kies steeds voor rubber afdichtingen voor een fiets ( 2RS ) en blijf weg van 2ZZ ( metalen dichtingsflensjes) versies . Ook die Chinese meuk lagertjes hebben in de meeste gevallen heel slechte rubberdichtingen waardoor deze zeer snel om zeep zijn, blijf daar dus weg van.

In een SP fiets is het zoiezo wel overkill om specifiek op zoek te gaan naar lichtlopende lagertjes zoals EZO’s , die brengen te weinig bij in relatie tot hun prijs hier volgens mij… Ik zou dan eerder goede industrielagers aanschaffen van merken zoals INA , SKF , IKO enz… Prijzen van dergelijke lagertjes zijn zeker als je er kunt aankomen via een of ander groothandel / machinebouwerkanaal zeer laag tegenwoordig , voor tussen de 1 en 4 euro het stuk zul je al heel veel soorten vinden die voldoen.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Fischerman, welke lagers zou jij ons adviseren? Heb je voor ons een linkje?
Witte ST3 van maart 2019
Fisherman
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 54
Lid geworden op: 10 mar 2020, 12:32

Beste Henry,

ik ben woonachtig in Belgie , in Nederland ken ik niet direct leveranciers/verdelers van de betere merken als INA ( Fag ) , SKF , IKO enz...
Hier in Belgie heb je verdelers zoals IMES en Eriks bvb , echter daar kan je als particulier niet direct terecht.... Zelf ben ik gezien mijn beroep in de mogelijkheid om er makkelijk aan te komen ( wij kunnen zelfs rechstreeks bij INA aankopen mede door de aankoophoeveelheden ... maar daarvoor moet je al op jaarbasis snel een paar 100.000 euro aan lagermateriaal kopen dan... )
Mocht je in de mogelijkheid zijn iemand te kennen die daar via een groothandelkanaal kan aankomen zal je qua prijs zeker een goede zaak doen. Zoiezo het houden op bovengenoemde merken ( er zijn er nog wel meer hoor ) .
Welke referentienummers zou je op een Stromer allemaal nodig hebben ? ( ik heb de mijne namelijk nog niet , begin vorige maand een ST1 aangeschaft maar de wachttijd is nog heel erg lang vrees ik ) . Eventueel wil ik wel eens navragen of INA bvb deze types kan leveren. Kwalitatief zal dit 100% zeker van het betere spul zijn .
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Ik ben vanmiddag in de zaak van Wheel-Tec in Alkmaar geweest. Ik reed er toevallig langs en kende ze niet. Wheel-Tec is een wielen specialist en bouwt alleen wielen met kwaliteitsonderdelen. Ik heb met de eigenaar over lagers in fietsen gesproken. Lagers in fietsen hebben het zwaar te verduren omdat door het streven naar gewichtsbesparing ook van alle kanten de schaaf over de lagers is gegaan. Ze zijn ondermaats geworden en worden daardoor overbelast. Als je een naaf(dynamo) wilt maken met lagers die nooit meer kapot gaat zal ie een kilo wegen. Die wil niemand. Bij goedkope naven lopen de lager kamers ook niet altijd exact concentrisch waardoor de lagers niet goed in lijn zitten en alleen al daardoor extra slijten. Fietsfabrikanten besparen geld door goedkope lagers te gebruiken. De fietsen komen er niet van terug omdat ze het de fietsenmaker laten oplossen. De achterwielen van Stromer is een verhaal apart weten we hier.
Wheel-Tec monteert alleen ITN lagers in DT Swiss naven en andere naven waar ze in passen. Dat zijn de lagers die DT Swiss ook gebruikt, alleen hij koopt Whell-Tec ze rechtstreeks bij ITN in Taiwan als bulk. De prijs is hetzelfde als het goedkoopste DT Swiss lager 18x30x7 lager dat ik kan vinden op een website. Geen verzendkosten want ik kan het zelf halen.
Hoe kan ik de levensduur van de voorwiellagers van de Stromer verlengen? Door ze vaker te smeren. Het vet in de lagers vanaf de fabriek is niet voldoende. De lagers eruit, cupjes eruit wippen, schoonmaken, droogmaken, nieuw vet, de cupjes er weer in en de lagers weer monteren.
Simpeler kan ook volgens met de Ghetto manier. Lagers in de naaf laten, buitenste cups eruit wippen, met een vloeistofspuit met benzine de lagers schoonspuiten, met lucht droog blazen, vet erin, cups erin en klaar.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Ik heb zaterdag de voorwiellagers van mijn ST3 vervangen na 9750 km. Met een schroevendraaier punt tegen de as en handvat in het oor kwam er ruis uit de lagers. Ook zonder schroevendraaier. Met de verfföhn heb ik de vooras zodanig verwarmd dat de lagers er vanzelf uit vielen na wat schud- en klopwerk. Ik heb nieuwe 6903LST (18307) lagers gekocht van merk ITN, hetzelfde dat DT SWISS in de naven gebruikt. Gekocht in Alkmaar bij Wheel Tec. € 11 / stuk. Zelfde prijs als de goedkoopste die ik kon vinden bij https://www.bike-components.de/en/DT-Sw ... bs-p42253/

Na schoonmaken de naaf weer warm maken. Het eerste lager valt er vanzelf in. Dan komt het lastige, als je het wiel omkeert valt het lager er weer uit. Ik heb daarvoor een metalen vulstukje gemaakt van 25 mm lengte. Iets anders dat net iets kleiner is dan 30mm kan ook. Dat druk je tegen het het nieuwe lager, keer het wiel en leg het wiel op de grond op het vulstukje. Zorg ervoor dat de naaf weer goed warm is, plaats de tussenbus en het tweede lager. Dat valt ook meteen op zijn plaats. Afkoelen, resterende bussen monteren en je wiel gaat weer in de vork. Voor die € 22 ben ik de discussie niet eens aangegaan voor garantie. Nu heb ik de beste lagers die te koop zijn en zijn ze zonder timmeren gemonteerd. Resultaat als het wiel in de vork draait: silenzio 😛
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Bastiaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 80
Lid geworden op: 08 mar 2020, 15:59
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Zou Wheel-tec ook in staat zijn om de lagers van een Stromer achterwiel te vervangen? Het zijn specialisten op gebied van wielen maken, dus wellicht is het een optie voor de mensen waarbij de garantie inmiddels verlopen is.
Oceaanblauwe ST1X met geveerde vork en Kinect zadelpen
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Goeie. Gewoon aan ze vragen :-)

Het voorwiellager vervangen is inderdaad niet zo spannend. Het achterwiellager, daar gaat het om. Iemand met de juiste tools en kennis krijgt dit echt wel voor elkaar. Stromer zelf kan het immers ook. Het kost alleen aardig wat tijd en dus arbeidsloon. Maar op een wiel + motor a 1600 euro (consumentenprijs) rendeert dat wel voor ons als eindgebruiker.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Bastiaan
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 80
Lid geworden op: 08 mar 2020, 15:59
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Stromeur schreef: 16 apr 2020, 11:06 Goeie. Gewoon aan ze vragen :-)
Mijn ST1X zit nog heel ruim in de garantie, dus ik wilde het even laten bij de lijst met klusjes die voor mij op dit moment wel relevant zijn ;)
Oceaanblauwe ST1X met geveerde vork en Kinect zadelpen
Plaats reactie