ketting tip

Plaats reactie
gerardlieshout
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 jan 2020, 21:32
Locatie: Hoorn
Merk SP: Stromer st1x
Km-stand: 12000

he hallo stromers,

ik lees hier op het forum veel over onderhoud en dan vooral als het gaat om de aandrijving: cassette, ketting, derailleur en voorblad
ik heb veel gefietst in mijn leven, op mountainbikes en racefietsen
zo ongeveer 9 jaar geleden ben ik overgestapt om de slijtage van de aandrijving tegen te gaan.
de cassette en het voorblad slijt omdat de ketting na het strijken der jaren langer wordt en dat heeft zijn desastreuze uitwerking op de gehele aandrijving

wat ik al jaren doe met mijn aandrijving op mijn mountainbikes en racefietsen is per fiets een aantal kettingen aan te schaffen. ik wissel dan per 600 km de ketting

mijn stromer:
om het overzichtelijk te maken, heb ik voor de 3 nieuwe kettingen plastic zakjes met nummers gemaakt
voorbeeld: januari ketting 1, februari ketting 2, maart ketting 3 en dan in april weer verder op ketting 1
het wisselen van kettingen is met de juiste kettingtang heel makkelijk
door het zo te doen, doe ik drie keer langer met mijn aandrijflijn

ik heb met dit systeem al tien jaar (zo'n 10.000 km) op mijn racefiets geen cassette en voorblad(en) hoeven te vervangen, de aandrijflijn op deze racefiets werkt met alle (6) kettingen nog perfect.

kettingen zijn goedkoper dan een nieuw voorblad en/of een nieuwe cassette dus..............
st1x: cane creek thudbuster LT, redshift geveerde voorbouw, Brooks zadel, Continental Contact speed banden (50 mm breed) en Continental Winterbanden voor in de winter........
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1056
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 55.000

:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Plaats reactie