Notificatie om batterij uit stopcontact te halen bij 80%

Gebruikersavatar
Kristoftekent
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 nov 2019, 07:39
Locatie: België

Om m’n batterij zo’n lang mogelijk leven te schenken wil ik deze ook uit de stekker kunnen halen wanneer ze 80% geladen is.

Zijn er al Stromerforum leden die gevonden hebben hoe je op een eenvoudige manier de batterijstatus kunt bijhouden van een batterij die los (dus niet in de stromer) oplaadt?

Misschien is er een manier om met een notificatie zoals een geluidssignaal via een timer ofzo te werken? Al denk ik waarschijnlijk niet high tech genoeg ;)
Stromer ST3 XL matt black
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik zou denken in de richting van de Revolts X-1 lader die Reinout ST3 heeft?

viewtopic.php?f=8&t=2035&p=76621&hilit= ... st3#p76621
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Kristoftekent
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 nov 2019, 07:39
Locatie: België

Stromeur schreef: 30 jan 2020, 11:07 Ik zou denken in de richting van de Revolts X-1 lader die Reinout ST3 heeft?
Ziet er heel interessant uit. Misschien ligt het aan mij, maar ik vind die dingen simpelweg niet online terug?
Stromer ST3 XL matt black
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Kristoftekent
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 nov 2019, 07:39
Locatie: België

Stromeur schreef: 30 jan 2020, 11:48 Meer info:

viewtopic.php?f=9&t=2710&hilit=Revolts+X+1#p60825

Ah, Koulombus dus, bedankt! :bf:
Stromer ST3 XL matt black
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Ik denk dat reinhout daar een prototype van had ofzo. Die zijn niet te koop. Onvoldoende funding opgeleverd om in productie te brengen. Reden hiervoor is neem ik aan de nieuwe stille lader van stromer die een goed alternatief brengt voor de meeste mensen. Hoewel die lader niet die opties heeft om ladingen en temperaturen in te stellen...

Wat ik je zou kunnen aanraden is om eens goed bij te houden hoe snel je stromer lader oplaadt. (Je kan dit ook uitrekenen adhv wattage lader) en gewoon telkens te hoofdrekenen: hoeveel procent zit er nog in, dus hoe lang moet hij aan de lader hangen om tot aan 80% te geraken? Vervolgens koop je een slim stopcontact (zoals chacon) en stel je een timer in hoe lang de lader mag laden. Zo deed ik het in het begin, maar iets teveel hassle, dus nu laad ik gewoon vol telkens...
Die 80 is overigens niet heilig, je kan er een redelijke foutenmarge naastzitten en ene keer opladen tot 93, andere keer tot 85, andere keer tot 90 etc... Het verschil tussen dat en exact 80 % is te verwaarlozen.
Anderzijds is het nog veel belangrijker om je batterij nooit helemaal leeg te rijden dan hem niet helemaal op te laden.
Je moet ook af en toe helemaal tot 100% om de BMS de kans te geven de cellen goed te balanceren.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Kristoftekent
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 nov 2019, 07:39
Locatie: België

Bram Roose schreef: 30 jan 2020, 11:59 Wat ik je zou kunnen aanraden is om eens goed bij te houden hoe snel je stromer lader oplaadt. (Je kan dit ook uitrekenen adhv wattage lader) en gewoon telkens te hoofdrekenen: hoeveel procent zit er nog in, dus hoe lang moet hij aan de lader hangen om tot aan 80% te geraken? Vervolgens koop je een slim stopcontact (zoals chacon) en stel je een timer in hoe lang de lader mag laden. Zo deed ik het in het begin, maar iets teveel hassle, dus nu laad ik gewoon vol telkens...
Dank je wel. Ik zal het overwegen :cool2:
Stromer ST3 XL matt black
Gebruikersavatar
Kristoftekent
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 nov 2019, 07:39
Locatie: België

Ik heb, geloof ik, net een best wel elegante oplossing bedacht voor iPhone bezitters: via de Opdrachten app.

1 Je tikt even op de opdracht 'Stromer Laadtijd'
2 Vervolgens vraagt de opdracht wat je huidige batterijpercentage is
3 Er wordt een automatisch een timer ingesteld die een geluidssignaal geeft wanneer de batterij op 80% staat.

Tussen stap 2 en 3 doet de opdracht een berekening waarvan het resultaat naar de timer wordt gepusht.
Lijkt mij een minimum aan inspanning :d3:

Vult gerust aan mochten er mogelijke verbeteringen aan zijn :cool2:

Enkele screenshots:

Stap 1:
Afbeelding

Stap 2:
Afbeelding

De berekening:
Afbeelding
Stromer ST3 XL matt black
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Mijn ST3 983 Wh batterij wordt 22% per uur opgeladen. Ik heb een goedkope mechanische tijdklok die per half uur schakelt. Als ik thuis ben reken ik het verschil tussen 80% en werkelijke lading uit en deel dat door 22. Het aantal uren dat daar uitkomt bepaalt hoeveel segmenten ik van de tijdring indruk. Laden eindigt bij mij altijd om 6 uur 's-morgens. Goedkoop, doeltreffend, en ik hoef nergens aan te denken.
Laatst gewijzigd door mboelis op 31 jan 2020, 02:42, 1 keer totaal gewijzigd.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedenavond Stromerforum,

zoals Stromeur en Bram al aangaven is die Silent X-1 een lader die je de mogelijkheid geeft om onder andere het max laadpercentage kan instellen. Maar die X-1 is blijven steken in de voorproductie-serie (die ik zo ongeveer heb opgekocht....) en de fondsenwerking voor grootschalige serieproductie is niet goed van de grond gekomen.

Op dit moment is die firma met een X-2 bezig (opvolger X-1; ook daar waren nog wel een paar verbeterpunten aan) en ook met een echte snellader (T-1; binnen een uur klaar ?). De techniek zullen ze wel in orde hebben; dat was ook bij de X-1 in orde. Waar ik vooral op hoop is dat ze hun marketing/distributie/fondsen op orde hebben want DAAR is het vorige keer mis gegaan.
Als er nieuws is van deze firma zal ik het terstond op dit forum bekend maken.
Alvast een voorwaarschuwing: het is Zwitsers en zal dus geen goedkoop product zijn (zie Stromer zelf). Als je denkt dat deze laders goedkoper zullen zijn dan de van Stromer vrees ik dat je teleur gesteld gaat worden.
Ze zullen geen "Stromer-naam" hebben en daardoor dus goedkoper maar de materiaalkeuze en afwerking (CNC gefreesd aluminium i.p.v. een plastic lunchtrommeltje) maken dit van huis uit geen goedkoop product. Ben reuze benieuwd naar de uiteindelijke prijs.

Daarnaast ben ik al blij dat er een mogelijkheid van eens schermpje/afleesbaarheid voor batterijen beschikbaar komt. Mogelijk dat het Stromer dwingt ook zo'n product op de markt te zetten. Want nu zijn we als consument wel beperkt met de huidige opladers.

Veel laadcycli toegewenst,
Reinout
(fotootje gevoegd van een artist impression T-1)
ideetje T-1
ideetje T-1
untitled.32-e1578733055484.jpg (4.92 KiB) 3609 keer bekeken
Plaats reactie