Notificatie om batterij uit stopcontact te halen bij 80%

Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Bedankt voor de update Reinout. Ik denk dat ik nog wat wacht met de aanschaf van een tweede lader. Misschien kan ik die dan kopen als beter alternatief voor de stromer laders.

PS: in verband met goede laadpraktijken: ik heb vandaag op het werk mijn batterij aan mijn lader laten hangen. Normaal als hij vol is branden er 2 groene lichtjes (niet knipperen). Nu wilde ik vertrekken en er brandde een geel en een rood lichtje. Iemand een idee wat dat inhoudt? Heb ik hem overladen? (sowieso langer dan nodig aan stopcontact maar normaal moet die uit zichzelf stoppen met laden). Ik kreeg geen foutmelding toen ik batterij in stromer stak, maar dat lijkt me logisch, aangezien batterij zelf zo iets niet kan opslaan.

@ kristof, dat van die opdrachten app begrijp ik niet. Ik kan je screenshots ook niet zien. Bedoel je in de stromer app? Ik heb echter wel een android telefoon, dus ik kan hier geen gebruik van maken?

Ik heb het nog al eens voorgehad toen de batterij in mijn fiets zat en toen kreeg ik wel foutmelding.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Kristoftekent
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 nov 2019, 07:39
Locatie: België

Bram Roose schreef: 31 jan 2020, 15:29 @ kristof, dat van die opdrachten app begrijp ik niet. Ik kan je screenshots ook niet zien. Bedoel je in de stromer app? Ik heb echter wel een android telefoon, dus ik kan hier geen gebruik van maken?

Ik heb het nog al eens voorgehad toen de batterij in mijn fiets zat en toen kreeg ik wel foutmelding.
@Bram, is een soort automatisatie, maar werkt enkel op iOS vrees ik :/
Stromer ST3 XL matt black
Gebruikersavatar
KIM
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 nov 2019, 10:11

Ik heb het gewoon in een Excel sheet bijgehouden. De eerste keer elk uur gekeken en daarna ook wel wat kleinere stapjes.
Inmidddels weet ik dat de CR-190 de goudstaaf met ongeveer 22% per uur laadt.

Overigens is de IOS tip een interessante: Dia ga ik zeker uitproberen!
ST1 X 2019
Gebruikersavatar
Kristoftekent
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 nov 2019, 07:39
Locatie: België

KIM schreef: 02 feb 2020, 11:36 Overigens is de IOS tip een interessante: Dia ga ik zeker uitproberen!
Ik heb het proces ondertussen vereenvoudigd: je geeft je batterijniveau in en je iPhone trilt ter bevestiging dat de timer is ingesteld.

Dit kost je letterlijk slechts een halve seconde en de timer loopt automatisch af wanneer de batterij +/- 80% bereikt.
Stromer ST3 XL matt black
Gebruikersavatar
piotr
Pro
Pro
Belarus
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 nov 2018, 10:58
Locatie: Annen, Drenthe

Met een raspberry pi en een klik-aan-klik-uit stekker is dit eenvoudig te realiseren. De laadstatus is uit te lezen via de Stromer API (elders op dit forum uitvoerig beschreven). Wanneer de laadstatus boven de 80% komt laat je de klik-aan-klik-uit stekker automatisch uitschakelen. Totale investering 2 tientjes en wat tijd.
Stromer ST2, 814Wh, SP Connect, Osprey Sycnro, SQLab innerbarends, CatEye BM-45, Crane Bell Suzu mini, Shimano PDM-324, Kinect 2.1. GEEN Ortliebs.
W/W Annen - Groningen - Annen 43km/dag

ST1 2020, 983Wh.

Forum waarschuwing ontvangen
Gebruikersavatar
Kristoftekent
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 nov 2019, 07:39
Locatie: België

piotr schreef: 03 feb 2020, 13:37 Met een raspberry pi en een klik-aan-klik-uit stekker is dit eenvoudig te realiseren. De laadstatus is uit te lezen via de Stromer API (elders op dit forum uitvoerig beschreven). Wanneer de laadstatus boven de 80% komt laat je de klik-aan-klik-uit stekker automatisch uitschakelen. Totale investering 2 tientjes en wat tijd.
Lijkt me leuk, maar je moet best wel wat know how hebben ;)
Een nadeel lijkt me wel dat je dan ook je raspberry pi en je stekker moet meenemen naast je lader als je dit ook op locatie wil doen.
Stromer ST3 XL matt black
mrstrom

waarom wil je dit doen?
Gebruikersavatar
Kristoftekent
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 nov 2019, 07:39
Locatie: België

mrstrom schreef: 03 feb 2020, 13:48 waarom wil je dit doen?
Uit het stopcontact halen bij 80% bedoel je? Dat zou de levensduur van de batterij (aanzienlijk?) moeten verlengen.
Stromer ST3 XL matt black
+/-
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:13

Is het niet zo dat de batterijmanagement-software hierin al voorziet?
ST3 black, Citroëns: 2cv6 red, cx25 black, ds21 grey, c3 white
Gebruikersavatar
Niwla
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:43
Locatie: Groningen
Merk SP: Klever X Alpha 45
Km-stand: 10K

Kristoftekent schreef: 02 feb 2020, 12:42
KIM schreef: 02 feb 2020, 11:36 Overigens is de IOS tip een interessante: Dia ga ik zeker uitproberen!
Ik heb het proces ondertussen vereenvoudigd: je geeft je batterijniveau in en je iPhone trilt ter bevestiging dat de timer is ingesteld.

Dit kost je letterlijk slechts een halve seconde en de timer loopt automatisch af wanneer de batterij +/- 80% bereikt.
Volgens mij kan je die opdrachten ook delen toch ? :rtfm:
Klever X Alpha 45 Wild Grey, by.schulz G.2 LT, Ortlieb back roller hi-vis (2x), Lazer Anverz NTA MIPS
maar ik ben natuurlijk geen expert...
Plaats reactie