Accu stuk? Battery error 0x210100

mhuibers
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 137
Lid geworden op: 28 aug 2017, 11:22
Locatie: Kesteren
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 14000

Hoi forumgenoten,

Mogelijk is de 983 Wh van mijn ST1x stuk. Hij laadt maar bij tot 92 of hooguit 94 %. Nadat ik de accu vervolgens in de fiets doe en deze aanzet verschijnt er een melding: Battery error 0x210100. De ST1x is van augustus 2017, dus helaas geen garantie meer. Wel heb ik gelukkig een extra garantie afgesloten tot 5 jaar maar dat geldt maar gedeeltelijk voor de accu.

De fiets heeft gedurende de kerstvakantie 2 weken stil gestaan in de garage (minimaal 8 graden) en eigenlijk heb ik er niet aan gedacht de accu eruit te halen. Hij is weggezet met zo'n 45 % capaciteit. Toen ik de fiets aanzette was dit nog 2 % dus het lijkt mij niet dat dit de oorzaak van een eventueel defect kan zijn. Op de dag vóór de vakantie wilde de fiets na laden niet aan en moest ik de accu nog een keer kort aansluiten op de lader. Dit is ooit 1 keer vaker gebeurd.

Verder was het nooit mogelijk de accu in de fiets te laden terwijl deze uit stond. De fiets moest altijd aan staan (of in lock mode) voordat het laden kon beginnen. Vreemd genoeg kan de accu nu wél worden geladen terwijl de fiets uit staat.

Vrijdag ga ik naar de dealer in Andelst voor verder onderzoek. Deze heeft op afstand al de firmware geupdatet maar dit hielp helaas niet. Ook niet na leegrijden van de accu tot 5 %.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Heeft iemand nog tips?

Stromerlijke groeten,

Mathijs
ST1x 2018 charcoal 983 Wh | Spurcycle | Quadlock | Ergon GP2 | Lupine Rotlicht en een verzameling van Zijp spullen
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

We zijn jouw error één keer eerder tegen gekomen op het forum:

viewtopic.php?f=8&t=425#p6993

Heeft je dealer naast de FW ook de BAT FW gecontroleerd en indien nodig geupdate?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Is sowieso vreemd dat de batterij niet opgeladen kan worden met uitgeschakelde fiets.............
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat is bij mijn ST1 X 2017 nooit anders geweest. De dealer heeft wat pogingen gedaan om dit op te lossen en ik heb het er met de technisch man van Stromer zelf over gehad, maar het is nooit opgelost, ook omdat ik het er na een tijdje bij gelaten heb. De man van Stromer dacht dat dit werd veroorzaakt doordat mijn ST1 X uitgeschakeld net te weinig prik doorgaf aan de lader om aan te slaan. Dubbeltje op zijn kant verhaal, wat ook zou verklaren waarom het soms wel goed ging.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
dvdk
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 126
Lid geworden op: 02 aug 2017, 18:56
Locatie: België

mhuibers schreef: 16 jan 2020, 15:13 ......
Mogelijk is de 983 Wh van mijn ST1x stuk......
..... Heeft iemand nog tips?......
Bij het opladen van de accu worden alle serie geschakelde cellen gecontroleerd. Als één of meerdere cellen overspanning krijgen wordt de lading gestopt en deze foutmelding weergegeven.
Tip:
1. Ontlaadt de accu opnieuw door ermee te fietsen en laad hem opnieuw op. Indien fout meerdere malen wordt herhaald is de accu aan herstelling toe (vermoedelijk al uitgetest)
2. Verwissel deze de accu. Blijft de foutmelding bij uw accu dan is vermoedelijk herstel van de accu nodig.
mhuibers
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 137
Lid geworden op: 28 aug 2017, 11:22
Locatie: Kesteren
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 14000

Ik heb de accu 1 keer leeg gereden tot 5 %. Ik zal dat nog eens doen totdat hij uitvalt.

Firmware van de accu is nog niet geüpdatet. Dit gaat waarschijnlijk morgen gebeuren. M’n laatste hoop anders is ie helaas kapot 😖
ST1x 2018 charcoal 983 Wh | Spurcycle | Quadlock | Ergon GP2 | Lupine Rotlicht en een verzameling van Zijp spullen
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Mathijs, hoe staat het inmiddels met je blauwtje? Heeft de update nog wat geholpen?
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
mhuibers
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 137
Lid geworden op: 28 aug 2017, 11:22
Locatie: Kesteren
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 14000

Helaas niet! Deze week heb ik weinig gereden. Morgen rijd ik de accu nog een keer helemaal leeg om te kijken of dat helpt. Zo niet dan wordt het een investering...
ST1x 2018 charcoal 983 Wh | Spurcycle | Quadlock | Ergon GP2 | Lupine Rotlicht en een verzameling van Zijp spullen
mhuibers
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 137
Lid geworden op: 28 aug 2017, 11:22
Locatie: Kesteren
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 14000

Vanmorgen heb ik geprobeerd de accu leeg te rijden. Normaal gebruik ik een kleine 30 % op m'n woon-werk rit. Ik ben gestart met 31 %. Het viel me op dat de procentjes er wel heel erg snel vanaf vielen, dus overgestapt op stand 2 en soms zelfs stand 1. Een kleine km van mijn werk had de accu nog 4 procent en viel de ondersteuning uit met de bekende battery error (0x210101). Na drukken op OK verscheen een drive error. Toen kon ik weer een stukje doorrijden tot na 20-30 meter weer de battery error verscheen enz.

M'n accu heeft dus niet alleen kuren boven de 90 % maar ook onder de 5 %.
ST1x 2018 charcoal 983 Wh | Spurcycle | Quadlock | Ergon GP2 | Lupine Rotlicht en een verzameling van Zijp spullen
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Van je werk naar huis op eigen kracht gefietst of heb je de batterij weer opgeladen op je werk?
Wanneer je een beroep doet op je extra verzekering voor je kapotte batterij wat krijg je nog terug?
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Plaats reactie