Je hebt 100% en 100%

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Normaal gesproken zet ik na thuiskomst mijn Stromer niet volledig uit, maar zet ik hem in de Standby stand. Daarna koppel ik de oplader aan de Stromer, zodat de accu de volgende ochtend weer volledig opgeladen voor me klaar staat. Ik laadt zelden de accu buiten de Stromer om op.

De oplader heb ik via een tijdschakelaar aan het lichtnet gekoppeld. Hierdoor laadt de oplader de accu in twee cycli: oplaadcyclus 1 is van 21:00 uur - 00:00 uur, oplaadcyclus 2 is van 05:00 - 06:00 uur. De reden: ik wil nog wel eens om 06:15 uur vertrekken en dat moet de accu maximaal geladen voor me klaar staan. In het weekend hangt de Stromer ook gewoon aan de oplader.

Mij is het opgevallen dat ik met een 100% volle accu verder kom als ik de dag ervoor de Stromer heb gebruikt en de accu voor een deel heb leeggereden, waardoor deze echt wordt opgeladen.
Als ik de Stomer daarentegen een weekend niet heb gebruikt, dan geeft de OMNI op maandagmorgen ook aan dat de accu 100% geladen is, maar ik constateer vervolgens dat die sneller leegloopt.

Met andere woorden: je hebt dus verschillende vormen van een 100% opgeladen accu.

Wie herkent dit?
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Misschien is dat een duidelijke boodschap van je Stromer, je moet er meer mee rijden ;-)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Een ST3 met verlatingsangst :bj
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Needspeed
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 213
Lid geworden op: 02 dec 2018, 10:34

Ik kan TS wel beamen. Ik Stromer soms een week niet :oops: En dan ook heb ik het, een andere 100% Rappere afbouw van de prik.
Grüezi Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een Stromer kom je verrekkes dichtbij. :d3: ST3 XL Black
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Dat klopt zeker, ik laad de fiets altijd op als ik terug kom van werk en haal de lader uit het stopcontact wanneer ik naar bed ga. Soms is het laadproces dan nog niet helemaal voltooid en dan knippert het groene lampje van de lader nog. Zet je dan de OMNI aan dan staat er 100% in je display, maar laat je hem aan de lader liggen dan kan hij nog goed een half uurtje door laden voordat beide lampjes groen zijn (en dan is hij dus ook 100% vol volgens de OMNI).
Laatst gewijzigd door Zoran op 29 nov 2019, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Stromer ST1 2019, rood
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Zoran schreef: 29 nov 2019, 21:06 Soms is het laadproces dan nog niet helemaal voltooid en dan knippert het groene lampje van de lader nog. Zet je dan de OMNI aan dan staat er 100% in je display, maar laad je hem aan de lader liggen dan kan hij nog goed een half uurtje door laden voordat beide lampjes groen zijn (en dan is hij dus ook 100% vol volgens de OMNI).
Is dat niet gewoon het balanceer proces dat na het laden start?

Het laden stopt zodra 1 cel de juiste spanning heeft. Het balanceren daarna zorgt ervoor dat de lading zoveel mogelijk evenredig over alle cellen verdeeld wordt.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Volgens mij wel.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

FreddyH schreef: 29 nov 2019, 22:48
Zoran schreef: 29 nov 2019, 21:06 Soms is het laadproces dan nog niet helemaal voltooid en dan knippert het groene lampje van de lader nog. Zet je dan de OMNI aan dan staat er 100% in je display, maar laad je hem aan de lader liggen dan kan hij nog goed een half uurtje door laden voordat beide lampjes groen zijn (en dan is hij dus ook 100% vol volgens de OMNI).
Is dat niet gewoon het balanceer proces dat na het laden start?

Het laden stopt zodra 1 cel de juiste spanning heeft. Het balanceren daarna zorgt ervoor dat de lading zoveel mogelijk evenredig over alle cellen verdeeld wordt.
Dat zou zomaar kunnen, kon er niets over vinden in de handleiding. Moet ik de accu hiervoor aan de lader laten liggen, of voltooit dat proces zich ook zonder lader?
Stromer ST1 2019, rood
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Zoran schreef: 29 nov 2019, 23:29 Dat zou zomaar kunnen, kon er niets over vinden in de handleiding. Moet ik de accu hiervoor aan de lader laten liggen, of voltooit dat proces zich ook zonder lader?
Het lijkt mij dat hij daarvoor aan de lader moet liggen, maar geen idee of Stromer hier afwijkt van de norm.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jorismak
Expert
Expert
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 okt 2019, 18:39

De Stromer heeft hier nu een paar dagen stil gestaan. De accu er uit en aan de oplader (maar geen tijdschakelaar of zo). Toen ik weer ging rijden zei de Omni 100% maar binnen een kwartier stond ie op 87% wat erg rap is.

Ik denk dus echt dat de accu een klein beetje leegloopt (zelfs buiten de fiets) en dat de Omni dat 'laat' doorheeft.


Ander dingetje, ik laad dagelijks bij op de zaak met de pocket charger. Ik kom meestal aan op de zaak met 50% a 40%. En dan dus een hele dag aan de pocketcharger.

De charger geeft niet zijn piepje dat ie klaar is, maar eenmaal weer bij mijn stromer met de accu er in zegt de Omni wel altijd 100%. Als ik dan thuis kom staat er altijd 40% of minder op de Omni. Dan denk je 'ik zal wel wind tegen hebben gehad op de terugweg'.

Maar.... Die ene keer dat de pocketcharger _wel_ een piepje gaf 'ik ben klaar', kwam ik thuis met meer dan 55% over.

Dus 'ik ben klaar 100%' lijkt toch best wat meer actieradius te hebben dan 'ik ben nog niet klaar maar wel 100%'.
En ook 'ik ben klaar en binnen het uur weer fietsen' lijkt mij meer actieradius te geven dan 'ik ben klaar en de volgende ochtend zet ik de fiets weer aan'.

Want thuis hangt hij aan de cr190, en ik zet hem wel echt uit (maar daar blijft hij in de Stromer).
Maar die is dus al lang klaar voordat ik weer op de fiets stap, en dan lijkt hij toch leger te zijn bij aankomst op de zaak.

Op maandagen lijk ik ook altijd een wat legere accu te hebben bij aankomst dan op andere dagen (eerder 40% dan 50%). Alsof ie toch langzaam leegloopt over het weekend.

Maar op mijn vraag waarom de Omni de accu soms langzaam laat 'oplopen' terwijl de fiets standby staat, kwam uit dat het een best een dark art is om een accurate acculading te bepalen en dat de reading op de Omni dus erg kan fluctueren.
(als ik de fiets ergens parkeer met 87% en ik laat hem standby staan, dan kan de Omni app mij een paar uur later zeggen dat ik 90% accu heb :))
Plaats reactie