Ah, ST2. mogelijk Magura remmen. Maar het idee is hetzelfde. Je rempads worden in de remcaliper bevestigd met een lange schroef. Die lange schroef heeft aan de ene kant een inbuskop, en aan het uiteinde aan de andere kant een uitsparing. Het veertje dat jij hebt gevonden, moet om die uitsparing heen worden geplaatst om te voorkomen dat de schroef er onverhoopt uit schiet, waardoor de rempads los kunnen raken:
Als je er niet uit komt, het is nu ook donker en al laat (pak anders een zaklampje erbij) bel dan morgen je FM even. Je hoeft er die 70km niet voor af te leggen, dit kunnen ze je telefonisch wel uitleggen, weet ik zeker.
Of misschien is hier iemand hier op het forum met een ST2 die even een foto kan plaatsen.
Wat is dit?
- mboelis
- Veteraan
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
- Locatie: Westfriesland
- Merk SP: Stromer ST3 2019
- Km-stand: 40k
Het veertje zit door of om de pen die in het door de remklauw steekt. De pen komt uit aan de kant van de spaken, daar hoort de veer ook gemonteerd te zijn. In de pen zit een groef of een gat. Je steekt de veer in de groef of in het gat. Meer keus is er niet. Het gat kan in alle standen staan, gebruik een zaklantaarn om het gat te vinden. Paniek is niet nodig, het is een borgveer om in het uiterste geval dat de pen loskomt die pen in de klauw te houden zodat de remblokken er niet uitvallen. De pen hoort vanaf de fabriek bij het vastzetten met Loctite geborgd te zijn.
Succes.
Succes.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Het veertje moet zowel op de voorrem als op de achterrem te vinden zijn.
Mocht die er niet op zitten, niet direct in de paniek-stand schieten. Is nergens voor nodig.
Als de bout vast zit (vast is vast, dus je hoeft die moer echt niet kneiterhard vast te draaien), dan zal die er acht niet zomaar uit schieten. Die bout houdt de twee rempads op zijn plek, niet meer en niet minder. M.a.w. je hebt tijd zat om aan een ander veertje te komen.
Witte ST3 van maart 2019
Heb je het veertje precies zo geplaatst als in de foto met rode cirkel van Stromeur (een paar posts hierboven)?
Als het te makkelijk los gaat: gewoon weer even loshalen, het veertje iets dichtknijpen en dan terug plaatsen. Ik zou niet met nog een ijzerdraadje daar aan de slag gaan. Wil dat dichtknijpen niet helpen (omdat het veertje te groot is), dan gewoon bij de FM aankaarten en je hebt een nieuwe. Die dingen kosten echt niks.
Als het te makkelijk los gaat: gewoon weer even loshalen, het veertje iets dichtknijpen en dan terug plaatsen. Ik zou niet met nog een ijzerdraadje daar aan de slag gaan. Wil dat dichtknijpen niet helpen (omdat het veertje te groot is), dan gewoon bij de FM aankaarten en je hebt een nieuwe. Die dingen kosten echt niks.
Witte ST3 van maart 2019
Hi Henry,
Dank je voor je reactie.
Ja precies zo geplaatst.
Een ijzerdraadje van 3 cm lang rondgedraaid over de achterkant is echt de oplossing.
Hij komt niet meer los en het raakt geen enkel ander onderdeel van de fiets.
Ik snap dat je het aanknijpen van het veertje als suggestie biedt, maar ik vind het persoonlijk echt heel los , op zichzelf staand bedacht t.a.v. alle andere onderdelen die wel bewegingsvast zitten.
Dank je voor je reactie.
Ja precies zo geplaatst.
Een ijzerdraadje van 3 cm lang rondgedraaid over de achterkant is echt de oplossing.
Hij komt niet meer los en het raakt geen enkel ander onderdeel van de fiets.
Ik snap dat je het aanknijpen van het veertje als suggestie biedt, maar ik vind het persoonlijk echt heel los , op zichzelf staand bedacht t.a.v. alle andere onderdelen die wel bewegingsvast zitten.