Fiets reinigen met water?

napauleon
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 jan 2019, 10:42
Locatie: Deventer
Merk SP: Stromer
Km-stand: 14.000

Ik ben benieuwd hoe jullie je fiets reinigen. Het nodige staat wel vermeld in een topic over kettingonderhoud, maar ik ben benieuwd naar het gehele reinigingsproces. Bij mij is namelijk al een keer (na ong 6000km) de bottom bracket vervangen, omdat daar een scheurtje in bleek te zitten. Het vermoeden was dat dat door water van het schoonmaken veroorzaakt zou kunnen zijn.

Bij het schoonmaken gebruik ik een lichte straal van de tuinslang om daarna de boel met een sopje af te nemen. Daarmee kan ik echter waarschijnlijk niet compleet verkomen dat water tussen de lagers sijpelt. Vooral in de regio van de bottom bracket zit de boel na een weekje stromeren behoorlijk aangekoekt.

Dus: Hoe beschermen jullie de lagers bij schoonmaken. Kun je de lagers ook zelf de-monteren en opnieuw in het vet zetten?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

"Lichte straal" is een ruim begrip. Als je lagers door water beschadigd zijn, dan was die straal niet licht genoeg en ook verkeerd gericht. Dat is bij elke fiets af te raden, ook bij MTB's, racers etc.

Het beste maak je je Stromer gewoon schoon met een emmer en een sopje, of hoogstens - zoals Stromer dat zelf noemt - met "downrunning water".

Monteer een spatlap of spatbordverlenger om de blerf tegen je bottombracket wat tegen te gaan.

Zelf gebruik ik alleen een emmer met een sopje en een goeie borstelset van Muc-Off. Daar krijg je alle blerf prima mee weg zonder dat je je lagers aan gort spuit.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zie verder:

Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
napauleon
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 jan 2019, 10:42
Locatie: Deventer
Merk SP: Stromer
Km-stand: 14.000

Ik denk dat ik maar eens de sproeikop van de tuinslang ga vervangen om een straal wat meer te kunnen vernevelen. Ook eens kijken naar het type bottom bracket. Het ziet er zo naar uit dat dit geen press-fit is en dat het dus goed zelf uit elkaar te halen en schoon te maken is (gegeven een goede momentsleutel).
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Waternevel kruipt ook overal tussen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Evert
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 sep 2019, 09:22
Locatie: BE

Wat Stromeur en Stromer zeggen; ik gebruik zelf ook gewoon emmer met sopje.

Ik heb nog nooit zo goed voor een fiets willen zorgen als voor mijn Stromer :) Dus ben ook wel eens op zoek gegaan naar tips voor het volledige proces. Onderstaand filmpje heeft me geholpen en volg ik ongeveer (maar dan niet met de tuinslang dus, al kan dat niet zo veel kwaad denk ik, enkel letten op de electronica, zoals ook in het Stromer filmpje aangegeven)



Ben wel fan van de MucOff producten (hier op forum geleerd) en zeker ook de Bike Protect (heerlijks showroom glans en geur)
Stromer ST1X 20" Ocean Blue 983 + Kinect Seatpost 2.1 / Ergon GS1 / Spatbordverlenger 150mm / Ortlieb FREE / Lazer Anverz Mips + Stromer SmileyFace
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Stromeur schreef: 12 nov 2019, 21:58 Waternevel kruipt ook overal tussen.
Als je door de regen fietst dan komt dat water ook overal waar die waternevel komt. Ik ben het eens dat je niks met druk moet doen (ook niet de druk van de harde tuinslang staal), maar gewoon de sproeikop op de tuinslang geeft nergens waterdruk.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Zolang je dingen met gezond verstand doet, kan het allemaal geen kwaad.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

FreddyH schreef: 13 nov 2019, 07:50 Als je door de regen fietst dan komt dat water ook overal waar die waternevel komt.
Nevel werkt echt anders dan druppels en is geen "downrunning water".

Maargoed, dit zal wel een beetje hetzelfde zijn als dat Stromer voorschrijft dat je bij alle werkzaamheden aan je Stromer de accu uit moet nemen, en mensen toch vinden dat dat niet altijd hoeft, of dat Stromer zegt zoveel mogelijk deelladingen uitvoeren (de BMS doet de rest) en dat mensen het toch weer allemaal anders gaan proberen.

Kan allemaal best, maar persoonlijk volg ik gewoon op wat Stromer voorschrijft en probeer ik blerf niet van mijn bike te spuiten. Ik sop de bike in en verwijder de blerf vervolgens met een borstel. Ik gebruik geen water waar een borstel zijn werk kan doen. Geldt b.v. ook voor het uitborstelen van de cassette.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tja...

Ik werd laatst ingehaald door een auto, die daarbij door een flinke plas heen reed. Dat water komt dan met behoorlijk wat kracht tegen je aan, en dus ook tegen je fiets. Dat is ook geen downrunning water...

En ja: dit gebeurt niet dagelijks en als je dit met een tuinslang heel vaak gaat doen dan gaan dingen inderdaad echt kapot, maar we moeten ook weer niet gaan overdrijven...
Stromeur schreef: 13 nov 2019, 10:00 wat Stromer voorschrijft en probeer ik blerf niet van mijn bike te spuiten.
Dat lukt met een sproeikop op een tuinslang sowieso niet. Daarmee krijg je het nat, en als het echt los zit dan loopt het vriendelijk met dat water mee naar beneden.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie