Pagina 3 van 5

Re: Een lekke band, en dan...?

Geplaatst: 09 nov 2019, 18:23
door Henry
Dank voor de aanvullende tips. Ik neem daar het volgende van mee:

- Controleer of het velglint nog goed ligt. Dat deed ik al, maar was het vergeten te noteren. Ik weet ook dat ik bij de bandenwissel (zomerband naar winterband) niet zo enthousiast was over het velglint. Gisteren was dat niet anders. Als de winterband er weer vanaf moet, ga ik gelijk beter velglint plaatsen.

- Schakel je fiets uit, haal de batterij eruit en sluit de batterijklep. Ik heb dat deze keer niet gedaan, maar het kan zeker geen kwaad. Om deze reden heb ik het Velcro-bandje dus bij het materiaal in de fietstas gestopt. Als het regent: je kunt het reparatieklusje ook uitvoeren onder een viaduct of onder een abri bij een bushalte (als het er niet vol staat met mensen). De accu kan dan veilig worden verwijderd zonder het risico dat deze nat wordt.

- De buitenband verwijderen: Begin je naast het ventiel. Eigenlijk is dit heel logisch, want de hiel/hieldraad kan daar nooit in het midden van de velg worden geduwd. Ik had hier eerlijk gezegd niet stil bij gestaan.

- Monteren van de buitenband: begin je tegenover het ventiel, en eindig in de buurt van het ventiel. Eigenlijk ook heel logisch omdat de hiel/hieldraad daar nooit in het midden van de velg kan worden geduwd.

- Neem een kleine tang en/of pincet mee: ik heb toch maar een tangetje en een simpel inklapbaar schroevendraaiertje toegevoegd aan de reparatieset. Toen het staaldrdaadje de vorige keer verantwoordelijk was voor een lekke band, kreeg ik dat staaldraadje er ook met mijn blote vingers niet uit.

Re: Een lekke band, en dan...?

Geplaatst: 09 nov 2019, 18:46
door mboelis
Daniel1975 schreef: 09 nov 2019, 09:03 Als je niet alle regels der bandenwisselkunst toepast is het gewoon niet te doen en breek je inderdaad serieus goede plastic lichters.
+1
Vandaag heeft Arend bij mij thuis zijn Pirelli’s verwijderd met mijn kunststof bandenlichters volgens de regels der bandenwisselkunst en Vee Tyre winterbanden gemonteerd op zijn ST3. Nix aan de hand dus.
En passant ook de remleidingen omgewisseld zodat hij als motorrijder rechts de voorrem bedient.

Re: Een lekke band, en dan...?

Geplaatst: 09 nov 2019, 19:05
door norw
Bedankt, ik kan morgen deze tips goed gebruiken om te trachten de lekke achterband van de st3 te herstellen... :bc
Dat de band moeilijk uit de velg komt, had ik al mogen ondervinden, bijna zo vervelend als op de oude vento velgen van de racefiets.

Re: Een lekke band, en dan...?

Geplaatst: 09 nov 2019, 19:10
door Tomasj
Nog drie opmerkingen
  • Vergeet het lekke banden topic niet bij aan te vullen ;)
  • Parktool heeft handige zelfklevers om een lek te dichten : Parktool GP2. Niet geschikt voor de racefiets, wel OK voor banden die op 3-4 bar worden opgepompt
  • Ik neem geen tangetje maar de Park Tool SZR-1 schaar mee, kan ook dienst doen die borstelhaartjes perfect verwijderen (been there done that) en ik heb ook nog een schaar bij om de binnenband door te knippen als het herstellen van de band echt niet lukt, om er dan de sigaar in te plaatsen

Re: Een lekke band, en dan...?

Geplaatst: 09 nov 2019, 19:20
door John1982
Wat is jullie ervaring met het plakken in vochtige omstandigheden bij minder dan 3-4-5 graden? Heb ik ooit eens gehad en is me toen ter plaatse niet gelukt, thuis in warmere omstandigheden en droge band wel... Sindsdien altijd een gaadi bij en enkele lucht bommetjes, (want met mijn pompje van 20cm kreeg ik het niet op druk) en een multi tool (ook rolletje plakband en enkele snelbinders voor in nood)

Re: Een lekke band, en dan...?

Geplaatst: 09 nov 2019, 19:32
door Henry
@Tomasj: Het lekke banden topic vind ik een vreselijk topic. Een erg onoverzichtelijk topic.
Het tangetje is een multi-tool tangetje. Had ik nog liggen, was jaren bezig om stof te vangen, maar heeft nu dus een mooie bestemming gekregen.

Re: Een lekke band, en dan...?

Geplaatst: 09 nov 2019, 20:41
door John1982
Met multi tool bedoelen we een soort "leather man" maar die zijn super duur. Eens opzoeken... Ikzelf heb er eentje van ali

Re: Een lekke band, en dan...?

Geplaatst: 09 nov 2019, 20:44
door Stromeur
Ik heb een Crankbrothers M17 multitool van 20 euro en drie losse bandenlichters bij me. Voldoet prima. Leatherman is totaal overkill.

Crank-Brothers-19-Function-Multi-Tool-Gold-Tools-Multi-Tools-Gold-CRB-10758.jpg
Crank-Brothers-19-Function-Multi-Tool-Gold-Tools-Multi-Tools-Gold-CRB-10758.jpg (38.85 KiB) 3175 keer bekeken

Re: Een lekke band, en dan...?

Geplaatst: 09 nov 2019, 21:12
door Daniel1975
Ik heb een El-cheapo-Leatherman-look-a-like.
Nooit nodig gehad, maar voelt fijn om zo’n multitool bij de hand te hebben.

Re: Een lekke band, en dan...?

Geplaatst: 09 nov 2019, 21:27
door Jorismak
Heb ook een multitool die lijkt op die van Stromeur, was inderdaad minder dan 2 tientjes bij mantel geloof ik.

Inklapbaar mesje en een of twee gaadi's en een setje bandenlichters en ik hoop klaar te zijn :).
Heb wel wat extra uitgegeven aan een Lezyne mini pompje, eentje die specifiek geschikt is voor 8 bar of meer zodat ie genoeg druk aankan (ook voor m'n racefiets belangrijk).

Nadeel van de gaadi methode is dat ik niet geneigd ben om te oefenen, en een band plakken / vervangen is al eeeeerg lang geleden voor me (knock on wood).

Voor m'n racefiets gewoon een nieuwe binnenband en een co2 pompje met patronen (met wat lichters) in een tasje onder het zadel hangen... Maar daar heb ik het achterwiel er zo uit... Dat zie ik mijzeld bij m'n stromer nog niet doen aan de kant van de weg. Plakken bij 3 graden of minder leek me ook geen feest. Dus dan wat gaadi's mee.

Edit: ik heb dit onderwerp wel in mijn bookmarks staan om makkelijk bij de geweldige post van Henry te kunnen. Denk dat ik me minder 'verdwaald' voel als ik dit mee maak langs de kant van de weg :)