Re: Een lekke band, en dan...?
Geplaatst: 09 nov 2019, 18:23
Dank voor de aanvullende tips. Ik neem daar het volgende van mee:
- Controleer of het velglint nog goed ligt. Dat deed ik al, maar was het vergeten te noteren. Ik weet ook dat ik bij de bandenwissel (zomerband naar winterband) niet zo enthousiast was over het velglint. Gisteren was dat niet anders. Als de winterband er weer vanaf moet, ga ik gelijk beter velglint plaatsen.
- Schakel je fiets uit, haal de batterij eruit en sluit de batterijklep. Ik heb dat deze keer niet gedaan, maar het kan zeker geen kwaad. Om deze reden heb ik het Velcro-bandje dus bij het materiaal in de fietstas gestopt. Als het regent: je kunt het reparatieklusje ook uitvoeren onder een viaduct of onder een abri bij een bushalte (als het er niet vol staat met mensen). De accu kan dan veilig worden verwijderd zonder het risico dat deze nat wordt.
- De buitenband verwijderen: Begin je naast het ventiel. Eigenlijk is dit heel logisch, want de hiel/hieldraad kan daar nooit in het midden van de velg worden geduwd. Ik had hier eerlijk gezegd niet stil bij gestaan.
- Monteren van de buitenband: begin je tegenover het ventiel, en eindig in de buurt van het ventiel. Eigenlijk ook heel logisch omdat de hiel/hieldraad daar nooit in het midden van de velg kan worden geduwd.
- Neem een kleine tang en/of pincet mee: ik heb toch maar een tangetje en een simpel inklapbaar schroevendraaiertje toegevoegd aan de reparatieset. Toen het staaldrdaadje de vorige keer verantwoordelijk was voor een lekke band, kreeg ik dat staaldraadje er ook met mijn blote vingers niet uit.
- Controleer of het velglint nog goed ligt. Dat deed ik al, maar was het vergeten te noteren. Ik weet ook dat ik bij de bandenwissel (zomerband naar winterband) niet zo enthousiast was over het velglint. Gisteren was dat niet anders. Als de winterband er weer vanaf moet, ga ik gelijk beter velglint plaatsen.
- Schakel je fiets uit, haal de batterij eruit en sluit de batterijklep. Ik heb dat deze keer niet gedaan, maar het kan zeker geen kwaad. Om deze reden heb ik het Velcro-bandje dus bij het materiaal in de fietstas gestopt. Als het regent: je kunt het reparatieklusje ook uitvoeren onder een viaduct of onder een abri bij een bushalte (als het er niet vol staat met mensen). De accu kan dan veilig worden verwijderd zonder het risico dat deze nat wordt.
- De buitenband verwijderen: Begin je naast het ventiel. Eigenlijk is dit heel logisch, want de hiel/hieldraad kan daar nooit in het midden van de velg worden geduwd. Ik had hier eerlijk gezegd niet stil bij gestaan.
- Monteren van de buitenband: begin je tegenover het ventiel, en eindig in de buurt van het ventiel. Eigenlijk ook heel logisch omdat de hiel/hieldraad daar nooit in het midden van de velg kan worden geduwd.
- Neem een kleine tang en/of pincet mee: ik heb toch maar een tangetje en een simpel inklapbaar schroevendraaiertje toegevoegd aan de reparatieset. Toen het staaldrdaadje de vorige keer verantwoordelijk was voor een lekke band, kreeg ik dat staaldraadje er ook met mijn blote vingers niet uit.