Een lekke band, en dan...?
Geplaatst: 08 nov 2019, 20:02
Je hebt de weg voor jou alleen, na de bocht voel je eindelijk de wind in de rug, het zonnetje komt vanachter de wolken te voorschijn, de weergoden lachen je toe. Je zet nog even aan, schakelt snel door naar een hogere versnelling en binnen no-time tik je zonder enige moeite de 45 km/uur aan, de Stromer-smile op je gezicht wordt nog groter. Je kijkt naar opzij en ziet de auto's sukkelen op de rijksweg. Als je die vermaledijde helm niet op moest, dan wapperden je haren in de wind en terwijl je net zo lekker stromert, voel je plotseling een vreemde onbalans in je fiets. Je twijfelt. Voelde je het goed? Is dit het gevoel wat hoort bij een lekke band? Nee toch? Jawel! Je hoopt dat je die onbalans toch niet goed gevoeld hebt, je wiebelt wat heen en weer, maar die onbalans gaat niet weg. Je had het wel degelijk gelijk goed waargenomen. Je besluit te stoppen, stapt af, kijkt naar het achterwiel en knijpt eens hard in de fietsband. All twijfel is in een keer weg. Je hebt een lekke band! Tja, wat doe je dan?
Je hebt op dat moment veel opties:
- Hulptroepen bellen (de hulpdienst, het thuisfront).
- De resterende afstand lopend afleggen.
- De lekke band een paar flinke trappen verkopen om vervolgens boos in het gras te gaan zitten.
- De Stromer ergens stallen, met het OV verder en het probleem met de lekke band later oplossen
- Zelf de handen uit de mouwen steken.
En ja, wellicht zijn er nog wel meer opties te bedenken.
Voor dit soort momenten heb ik mijn eigen plaksetje bij de hand.
Vandaag was ik dus aan de beurt. Mijn zo goed als nieuwe Winter Conti had besloten om een spijker mee naar huis te nemen.... Voor dit forum mijn zes tips voor het geval je zelf besluit je lekke band te gaan plakken. Mocht jullie aanpak anders zijn, hebben jullie betere of andere tips, laat maar weten.
Tip 1: Zorg er voor dat het reparatiesetje compleet is.
Het klinkt logisch, maar de vorige keer dat ik met een lekke band geconfronteerd werd, bleek dat het reparatiesetje niet compleet te zijn. Zo had ik de speciale nippel niet bij me waarmee ik de binnenband met autoventiel kon opblazen. Gelukkig was ik toen slechts 1 km van mijn huis verwijderd en kon ik de resterende afstand eenvoudig naar huis lopen. Eenmaal thuisgekomen heb ik onmiddelijk het setje voor mijn situatie compleet gemaakt. Naast een standaard doosje met plakspullen, heb ik ook een klein fietspompje, een verloopnippel en een klein doekje bij me. Doordat ik mijn lekke band moest plakken, kon ik gelijk vaststellen wat ik precies nodig had.
Tip 2: Weet hoe je de buitenband van een Stromer van de velg krijgt.
De oplossing klinkt eenvoudig: met behulp van een bandenlichter! Jawel, alleen zul je dan tot de ontdekking komen dat de plastic bandenlichters de klus niet zondermeer kunnen klaren. Op dit forum kun je een berichtje vinden van Daniel1975 dat hij een plastic bandenlichter heeft gebroken bij zijn poging om de buitenband van de velg te halen. Trouwens, Daniel1975 staat daarin niet alleen, want mij is dat ook bij mijn eerste poging gelukt! De vraag is: hoe krijg je die buitenband er dan wel vanaf met je plastic bandenlichter? Het antwoord is niet: "Met een metalen bandelichter". Een metalen bandenlichter is welliswaar sterker, maar klaart de klus ook niet zondermeer. Daarnaast is de kans bijna 100% dat die metalen bandenlichter jouw velg flink zal beschadigen,
Een fietsband bestaat uit drie basiselementen: het karkas, de hielkern en een rubber loopvlak. De hielkern bepaalt de banddiameter en zorgt dat de band op de velg past. Deze hielkern bestaat meestal uit staaldraad, maar bij vouwbanden gebruikt men aramidevezels (staaldraad is immers slecht vouwbaar...).
De truc is om de hielkern (zowel de linkerzijde als de rechterzijde) naar het midden van de velg te drukken en daar proberen te houden. Dit gaat het makkelijkst nadat je eerst de lucht uit de binnenband hebt laten weglopen. Het midden van de velg ligt "dieper", waardoor je ruimte creert om de hielkern over de velgrand te krijgen. Als je handig bent lukt dit op deze manier zonder bandenlichters, maar als je nu de plastic bandenlichter gebruikt, zul je zien dat je die hielrand makkelijk over de velgrand gaat.
Tip 3: Zoek de oorzaak van de lekke band op en verwijder die.
Als je de oorzaak van de lekke band niet verwijdert, dan zul je daar snel weer last van krijgen. Als je de spijker/naald/doorn/... niet met het oog kunt zien, voel dan met je vingers aan de binnenzijde van de band. De oorzaak gevonden? Verwijder die dan. Het kan soms handig zijn als je daar gereedschap voor hebt meegenomen.
Tip 4: Weet hoe je een binnenband moet plakken.
Zorg er voor dat je weet wat je moet doen om een gat in de binnenband te plakken. Het klinkt logisch, maar langs de kant van de weg de handleiding lezen en voor het eerst in je leven een binnenband plakken is niet het allerbeste idee. Voor een paar euro koop je een binnenband en kun je met je plaksetje op schoot op de bank oefenen.
Tip 5: Weet hoe je de buitenband van een Stromer weer op de velg krijgt.
Ik plaats eerst de binnenband voorzien van een beetje lucht, terug in de buitenband. Vervolgens probeer ik de buitenband zo veel als mogelijk met mijn handen weer goed over de velg te krijgen en duw de hiel weer naar het midden van de velg. Soms lukt het me om die buitenband in het geheel zonder bandenlichter met mijn handen over de velgrand te duwen, soms lukt dat niet. Als het niet lukt, dan komt dat doordat de hiel van de buitenband niet meer overal in het midden van de velg zit. In het algemeen komt dat doordat er teveel lucht in de binnenband zit. Laat dan ook de lucht uit de binnenband weglopen en duw vervolgens de hiel van de buitenband weer naar het midden van de velg. Als die hiel in het lagere gedeelte van die velg zit, zul je zien dat je ruimte hebt gecreerd om het laatste stukje buitenband eenvoudig over de velgrand te duwen. De hulp van een bandenlichter heb je daar vaak niet eens bij nodig.
Tip 6: Pomp je band voldoende hard op.
Omdat je de hiel van de band naar het midden van de velg hebt gedrukt en deze daar waarschijnlijk nog voor een groot gedeelte zal zitten, moet je de band voldoende hard oppompen om de hielrand naar buiten te drukken. Je kunt de buitenband helpen door deze wat met je hand heen en weer te bewegen, maar nogmaal gesproken zorgt een voldoende hoge druk daar ook voor.
Als je ook maar een beetje handig bent, dan klaar je dit klusje binnen het half uur.
Oh ja, mijn Stromer heb ik gewoon "op zijn kop" in het gras geplaatst. Mocht je van alles en nog wat op je stuur hebben geplaatst, dan wel even checken of dit zondermeer wel kan.
___________________
Update: Typo's verwijder
Je hebt op dat moment veel opties:
- Hulptroepen bellen (de hulpdienst, het thuisfront).
- De resterende afstand lopend afleggen.
- De lekke band een paar flinke trappen verkopen om vervolgens boos in het gras te gaan zitten.
- De Stromer ergens stallen, met het OV verder en het probleem met de lekke band later oplossen
- Zelf de handen uit de mouwen steken.
En ja, wellicht zijn er nog wel meer opties te bedenken.
Voor dit soort momenten heb ik mijn eigen plaksetje bij de hand.
Vandaag was ik dus aan de beurt. Mijn zo goed als nieuwe Winter Conti had besloten om een spijker mee naar huis te nemen.... Voor dit forum mijn zes tips voor het geval je zelf besluit je lekke band te gaan plakken. Mocht jullie aanpak anders zijn, hebben jullie betere of andere tips, laat maar weten.
Tip 1: Zorg er voor dat het reparatiesetje compleet is.
Het klinkt logisch, maar de vorige keer dat ik met een lekke band geconfronteerd werd, bleek dat het reparatiesetje niet compleet te zijn. Zo had ik de speciale nippel niet bij me waarmee ik de binnenband met autoventiel kon opblazen. Gelukkig was ik toen slechts 1 km van mijn huis verwijderd en kon ik de resterende afstand eenvoudig naar huis lopen. Eenmaal thuisgekomen heb ik onmiddelijk het setje voor mijn situatie compleet gemaakt. Naast een standaard doosje met plakspullen, heb ik ook een klein fietspompje, een verloopnippel en een klein doekje bij me. Doordat ik mijn lekke band moest plakken, kon ik gelijk vaststellen wat ik precies nodig had.
Tip 2: Weet hoe je de buitenband van een Stromer van de velg krijgt.
De oplossing klinkt eenvoudig: met behulp van een bandenlichter! Jawel, alleen zul je dan tot de ontdekking komen dat de plastic bandenlichters de klus niet zondermeer kunnen klaren. Op dit forum kun je een berichtje vinden van Daniel1975 dat hij een plastic bandenlichter heeft gebroken bij zijn poging om de buitenband van de velg te halen. Trouwens, Daniel1975 staat daarin niet alleen, want mij is dat ook bij mijn eerste poging gelukt! De vraag is: hoe krijg je die buitenband er dan wel vanaf met je plastic bandenlichter? Het antwoord is niet: "Met een metalen bandelichter". Een metalen bandenlichter is welliswaar sterker, maar klaart de klus ook niet zondermeer. Daarnaast is de kans bijna 100% dat die metalen bandenlichter jouw velg flink zal beschadigen,
Een fietsband bestaat uit drie basiselementen: het karkas, de hielkern en een rubber loopvlak. De hielkern bepaalt de banddiameter en zorgt dat de band op de velg past. Deze hielkern bestaat meestal uit staaldraad, maar bij vouwbanden gebruikt men aramidevezels (staaldraad is immers slecht vouwbaar...).
De truc is om de hielkern (zowel de linkerzijde als de rechterzijde) naar het midden van de velg te drukken en daar proberen te houden. Dit gaat het makkelijkst nadat je eerst de lucht uit de binnenband hebt laten weglopen. Het midden van de velg ligt "dieper", waardoor je ruimte creert om de hielkern over de velgrand te krijgen. Als je handig bent lukt dit op deze manier zonder bandenlichters, maar als je nu de plastic bandenlichter gebruikt, zul je zien dat je die hielrand makkelijk over de velgrand gaat.
Tip 3: Zoek de oorzaak van de lekke band op en verwijder die.
Als je de oorzaak van de lekke band niet verwijdert, dan zul je daar snel weer last van krijgen. Als je de spijker/naald/doorn/... niet met het oog kunt zien, voel dan met je vingers aan de binnenzijde van de band. De oorzaak gevonden? Verwijder die dan. Het kan soms handig zijn als je daar gereedschap voor hebt meegenomen.
Tip 4: Weet hoe je een binnenband moet plakken.
Zorg er voor dat je weet wat je moet doen om een gat in de binnenband te plakken. Het klinkt logisch, maar langs de kant van de weg de handleiding lezen en voor het eerst in je leven een binnenband plakken is niet het allerbeste idee. Voor een paar euro koop je een binnenband en kun je met je plaksetje op schoot op de bank oefenen.
Tip 5: Weet hoe je de buitenband van een Stromer weer op de velg krijgt.
Ik plaats eerst de binnenband voorzien van een beetje lucht, terug in de buitenband. Vervolgens probeer ik de buitenband zo veel als mogelijk met mijn handen weer goed over de velg te krijgen en duw de hiel weer naar het midden van de velg. Soms lukt het me om die buitenband in het geheel zonder bandenlichter met mijn handen over de velgrand te duwen, soms lukt dat niet. Als het niet lukt, dan komt dat doordat de hiel van de buitenband niet meer overal in het midden van de velg zit. In het algemeen komt dat doordat er teveel lucht in de binnenband zit. Laat dan ook de lucht uit de binnenband weglopen en duw vervolgens de hiel van de buitenband weer naar het midden van de velg. Als die hiel in het lagere gedeelte van die velg zit, zul je zien dat je ruimte hebt gecreerd om het laatste stukje buitenband eenvoudig over de velgrand te duwen. De hulp van een bandenlichter heb je daar vaak niet eens bij nodig.
Tip 6: Pomp je band voldoende hard op.
Omdat je de hiel van de band naar het midden van de velg hebt gedrukt en deze daar waarschijnlijk nog voor een groot gedeelte zal zitten, moet je de band voldoende hard oppompen om de hielrand naar buiten te drukken. Je kunt de buitenband helpen door deze wat met je hand heen en weer te bewegen, maar nogmaal gesproken zorgt een voldoende hoge druk daar ook voor.
Als je ook maar een beetje handig bent, dan klaar je dit klusje binnen het half uur.
Oh ja, mijn Stromer heb ik gewoon "op zijn kop" in het gras geplaatst. Mocht je van alles en nog wat op je stuur hebben geplaatst, dan wel even checken of dit zondermeer wel kan.
___________________
Update: Typo's verwijder