Een lekke band, en dan...?

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Als je op AliExpress zoekt op de term "folding multitool" of "foldable multitool", dan heb je de keuze uit vele opvouwbare tangetjes met diverse opties. Allemaal voor heel erg weinig geld.
Witte ST3 van maart 2019
norw
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jun 2019, 13:36

norw schreef: 09 nov 2019, 19:05 Bedankt, ik kan morgen deze tips goed gebruiken om te trachten de lekke achterband van de st3 te herstellen... :bc
Dat de band moeilijk uit de velg komt, had ik al mogen ondervinden, bijna zo vervelend als op de oude vento velgen van de racefiets.
Alle stappen zo goed mogelijk trachten te volgen 😊 . De oogst: 2 stukjes ijzer(draad) van 1 en ca 4 cm. Dank zij het latex-achtige spul dat de FM enkele maanden geleden had toegevoegd ben ik hiermee nog thuis geraakt (had voor de laatste 60km rit naar huis al gemerkt dat wat me de achterband aan de hand leek). Het lange stuk werd niet volledig geseald door de latex wat na enkele dagen stilstand voor de leegloper heeft gezorgd. Na verwijderen van het ijzerwerk leek alles alweer in orde. Voor de zekerheid toch de band gekleefd en weer op de plaats gezet. Band terug op druk gebracht en afwachten of ik alles goed heb gedaan :bp:
Robot Santa
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
Locatie: Nijmegen

Ik gebruik bij mijn fiets ook nog een banden oplegtool (bijvoorbeeld https://www.mantel.com/bbb-cycling-band ... IwQAvD_BwE , geen ervaring met dit model of deze winkel) en een flesje montagevloeistof (https://www.internet-bikes.com/275214-s ... 0YQAvD_BwE , geen ervaring met deze winkel).

Deze maken het opleggen veel gemakkelijker, wat zeker met Schwalbe Marathon Plus banden geen overbodige luxe is. Wat zijn dat krappe en taaie hieldraden! (gelukkig is het bij deze banden niet zo vaak nodig).
De oplegvloeistof is weinig anders als een zeepoplossing die je op de hiel doet waardoor de band gewoon veel gemakkelijker op de plek glijd. Maar dan in een handige verpakking en getest dat deze het rubber niet beschadigd (technisch gezien alleen getest met Schwalbe banden, maar het zal wel niet kwalijk zijn voor andere merken)
De tool haakt om de band heen om hem op zijn plaats te trekken met een hefboom.

Overigens: het plakken van banden werkt niet goed bij lage temperaturen. Zo uit mijn hoofd werkt de standaard Simpson solutie niet meer beneden de 5°C, en andere merken zullen wel niet veel lager gaan. En dat is bovenop dat het heel vervelend is om met verkleumde vingers een band te plakken.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Voor de wintermaanden is een Gaadi binnenband dan wellicht de betere oplossing. Voor alle zekerheid heb ik er maar gelijk 1 besteld.
Witte ST3 van maart 2019
JeroenB
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2019, 18:23

Henry schreef: 12 nov 2019, 10:12 Voor de wintermaanden is een Gaadi binnenband dan wellicht de betere oplossing. Voor alle zekerheid heb ik er maar gelijk 1 besteld.
Interessant! Ik wist niet van het bestaan van de oplossing die Gaadi aanbiedt. Op te volgen!
3500km. De honeymoon is nu voorbij: nu wordt onze relatie serieus. We zullen goede en slechte dagen tegemoet gaan, maar samen komen we er wel door. :ba :bp:
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Zorg wel dat je een mesje bij je hebt om de oude binnenband "koud" te maken. Zo'n mesje zit vaak wel bij een multitool tang. Bij AliExpress hebben ze er velen die niet te veel geld kosten.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

En rijd niet te lang door met die Gaadi. De uiteindes willen wel eens tegen elkaar gaan schuren en dan lek gaan.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Henry schreef: 12 nov 2019, 15:17 Bij AliExpress hebben ze er velen die niet te veel geld kosten.
Eentje voor aan de sleutelbos, je hebt hem altijd bij. ;)
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Petervdq
Runner-up
Runner-up
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 sep 2019, 12:26
Locatie: Wommelgem

Net 2 Gaadi’s besteld,multitool onderweg,enkel nog CO2 pompje bestellen,dacht aan de Lezyne Control Drive CO2 25g,goede keuze?
ST3 Sport black 983wh-Spurcycle fietsbel -Van Zijp verlengd spatbord-Flectr 360 black-Abus Borgo Granit+ -verende zadelpen Kinekt.
Instromer
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 jun 2022, 20:40
Locatie: Amsterdam
Merk SP: Stromer ST3 L Dark grey
Km-stand: 3000

Robot Santa schreef: 12 nov 2019, 10:08 Ik gebruik bij mijn fiets ook een banden oplegtool en een flesje montagevloeistof.
Vandaag mijn eerste ervaring opgedaan met het plakken van een lekke pirelli cycle-e st band. Gelukkig was ik al thuis. Wat een gedoe met de draadband. Was niet mogelijk om de buitenband weer erop te leggen zonder bandenlichter. Ik meen dat ik alle tips opgevolgd heb. Ik moest flink kracht zetten met de bandenlichter, maar alles heeft het gehouden. Ik kan eens kijken wat deze hulpmiddelen doen. Anders wordt de volgende band een vouwband.

De vorige eigenaar van mijn st3 had problemen met tikken en daarom zijn ook de alex rims velgen vervangen door in ieder geval een dt swiss voor, maar achter durf ik niet zeggen (achter was lek). Er staat geen Stromer op de velg en ik zie ook niks van dt swiss erop staan. Wel is het een presta ventiel, terwijl de standaard st3 autoventiel heeft.
Ik weet niet of dit zorgt voor extra moeilijkheid bij het weer op de velg leggen van de buitenband.
Stromer ST3 + by.Schulz G.2 LT + Spirgrips - Lekker cruisen in de omgeving van Amsterdam
Plaats reactie