Een lekke band, en dan...?

Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Uitzetten begrijp ik wel, verwijderen van de akku niet. Stel dat het regent of geregend heeft. De akku van € 2000 in het natte gras of op de natte straat leggen? Dezelfde akku mag je in het frame 45 km/uur mee rijden door de gaten in fietspaden
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Tip 2a: gebruik een oude bankpas o.i.d. tussen de metalen bandenlichter en de velg. Dat doe ik al jaren als ik tubeless motorbanden wissel. Dat zal het bij de Stromervelgen ook wel werken.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

mboelis schreef: 09 nov 2019, 06:00 Uitzetten begrijp ik wel, verwijderen van de akku niet. Stel dat het regent of geregend heeft. De akku van € 2000 in het natte gras of op de natte straat leggen? Dezelfde akku mag je in het frame 45 km/uur mee rijden door de gaten in fietspaden
+1
Wat is het risico van de accu in de bike die uit staat als je een bandje plakt?
Ena1968
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 jul 2019, 14:28

Nadat ik een 4-tal lekke banden gehad heb met de BB's was ik het beu. Je kan toch niet elke keer naar de FM dacht ik. En zoals Henry aanraadt heb ik het eerst thuis geprobeerd. Fiets op zijn kop (batterij eruit -5kg 😁) maar eerst de spiegel verwijderd. Ik hoop nog steeds dat ik niet lek rij, maar gebeurt het toch, weet ik dat ik me kan behelpen. Ik heb me óók een multitool aangeschaft zodat ik in geval van nood verder kan. Deze bevat de nodige accessoires, kruisschroevendraaier (spiegel) inbus voor eventueel het wiel te verwijderen. Ik gebruik de fiets toch alleen voor WW. Hierdoor heb ik altijd een handdoek bij waar ik eventueel de batterij kan wikkelen.👍
Opzij, opzij, opzij, we hebben ongelooflijk veel haast. :cool2:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

mboelis schreef: 09 nov 2019, 06:12 Tip 2a: gebruik een oude bankpas o.i.d. tussen de metalen bandenlichter en de velg.
Goede tip, maar... zitten jullie banden zo strak vast dat je metalen bandenlichters nodig hebt? Ik gebruik al jaren een setje kunststof bandenlichters op mijn fiets, heb daarmee nog nooit zoveel kracht hoeven zetten dat het kritisch werd :bn:
Zelfs de vrij stugge Schwalbe Energizer Plus draadband ging er bij mij zonder veel problemen op en af...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Als je niet alle regels der bandenwisselkunst toepast is het gewoon niet te doen en breek je inderdaad serieus goede plastic lichters.
Copello
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 jan 2019, 16:22
Merk SP: ST3
Km-stand: 11.400

Heel herkenbare situatie.
Gisteren was het bij mij ook van dat. Iets vroeger gestopt op het werk om dat laatste zonnetje mee te pakken en nog eens voluit op een lang recht stuk te vliegen, merk je ineens dat de achterkant gaat wiebelen :shock:

Bij mij zat er een afgebroken staaldraad van een borstelmachine in de band.
Het lukte me maar net om dit stukje uit de band te krijgen met m’n handen.

TIP: neem een kleine tang en/of pincet mee om kleine stukjes uit de band te verwijderen
ST3 black edition 983Wh. (Woon - werk enkel 30km)
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

mboelis schreef: 09 nov 2019, 06:00 Uitzetten begrijp ik wel, verwijderen van de akku niet.
Er zijn meerdere redenen om de batterij wél te verwijderen : Stromer schrijft het voor, je fiets wordt meteen 5 kg lichter en is daardoor beter handelbaar, de kwetsbare veer die zich bovenaan in het batterijvak bevindt (en die niet apart verkrijgbaar is) is niet berekend op deze belasting ...

In mijn fietstas zitten sowieso een paar plastieken boodschappenzakjes, die nemen geen plaats in, wegen niets en zijn perfect bruikbaar om de batterij te beschermen ... maar als jullie het niet nodig vinden om de batterij te verwijderen, dan laten jullie ze toch gewoon zitten ? :bn: :ay :bf: :cool2:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Golvas schreef: 09 nov 2019, 10:32
mboelis schreef: 09 nov 2019, 06:00 Uitzetten begrijp ik wel, verwijderen van de akku niet.
Er zijn meerdere redenen om de batterij wél te verwijderen : Stromer schrijft het voor, je fiets wordt meteen 5 kg lichter en is daardoor beter handelbaar, de kwetsbare veer die zich bovenaan in het batterijvak bevindt (en die niet apart verkrijgbaar is) is niet berekend op deze belasting ...
+1
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Golvas schreef: 09 nov 2019, 10:32
mboelis schreef: 09 nov 2019, 06:00 Uitzetten begrijp ik wel, verwijderen van de akku niet.
Er zijn meerdere redenen om de batterij wél te verwijderen : Stromer schrijft het voor, je fiets wordt meteen 5 kg lichter en is daardoor beter handelbaar, de kwetsbare veer die zich bovenaan in het batterijvak bevindt (en die niet apart verkrijgbaar is) is niet berekend op deze belasting ...

In mijn fietstas zitten sowieso een paar plastieken boodschappenzakjes, die nemen geen plaats in, wegen niets en zijn perfect bruikbaar om de batterij te beschermen ... maar als jullie het niet nodig vinden om de batterij te verwijderen, dan laten jullie ze toch gewoon zitten ? :bn: :ay :bf: :cool2:

Plus 2

Batterij eruit!
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Plaats reactie