How-to make it tubeless
Geplaatst: 29 okt 2019, 18:26
Hierbij een kleine how-to voor het tubeless maken van ST3 wielen. Ik heb het volgende gebruikt:
- 1 ST3 LE
- 1 VeeTyre winterband
- tubeless tape (29mm in dit geval)
- 1 tubeless ventiel
- Stan’s NoTube latex
- compressor
Ben begonnen met het voorwiel om eventuele problemen snel op te kunnen lossen. Je weet maar nooit, al twijfel ik er noet aan.
1. Begin met een schone velg zonder velglint. Plak het tubeless tape met een dubbele laag en wat overlap op de naad in de velg. 2. Monteer het tubeless ventiel. Zorg dat het ventiel serieus vast zit anders gaat er lucht langs lekken. Zorg dus dat de bijgeleverde rubber ringetjes goed zitten. 3. Monteer de band. Haal de kern uit het ventiel zodat je met een compressor snel de band op druk kunt zetten. Bij een beetje overdruk (3-3.5 bar) knalt de band op zijn plek in het velgbed.
Zodra je de compressor van het ventiel afhat loopt deze uiteraard weer leeg (want geen kern aanwezig). 4. Vul de band met ca. 80ml latex, iets meer is ook geen bezwaar. Draai de kern er weer in en pomp met een gewone fietspomp de band op. Er zal wat lucht ontsnappen en hier en daar zie je ook wat latex. Als je 2.5-3 bar erin hebt pomp losmaken en het wiel al ronddraaiend beetje schudden zodat de latex overal komt. Als je rond bent zal er als het goed is geen lucht meer ontsnappen en heeft de latex zijn werk gedaan. Je bent nu tubeless en standaard doornen, ijzerdraadjes, etc zullen je niet deren. Bij een scheurtje ben je helaas nog wel de pineut.
- 1 ST3 LE
- 1 VeeTyre winterband
- tubeless tape (29mm in dit geval)
- 1 tubeless ventiel
- Stan’s NoTube latex
- compressor
Ben begonnen met het voorwiel om eventuele problemen snel op te kunnen lossen. Je weet maar nooit, al twijfel ik er noet aan.
1. Begin met een schone velg zonder velglint. Plak het tubeless tape met een dubbele laag en wat overlap op de naad in de velg. 2. Monteer het tubeless ventiel. Zorg dat het ventiel serieus vast zit anders gaat er lucht langs lekken. Zorg dus dat de bijgeleverde rubber ringetjes goed zitten. 3. Monteer de band. Haal de kern uit het ventiel zodat je met een compressor snel de band op druk kunt zetten. Bij een beetje overdruk (3-3.5 bar) knalt de band op zijn plek in het velgbed.
Zodra je de compressor van het ventiel afhat loopt deze uiteraard weer leeg (want geen kern aanwezig). 4. Vul de band met ca. 80ml latex, iets meer is ook geen bezwaar. Draai de kern er weer in en pomp met een gewone fietspomp de band op. Er zal wat lucht ontsnappen en hier en daar zie je ook wat latex. Als je 2.5-3 bar erin hebt pomp losmaken en het wiel al ronddraaiend beetje schudden zodat de latex overal komt. Als je rond bent zal er als het goed is geen lucht meer ontsnappen en heeft de latex zijn werk gedaan. Je bent nu tubeless en standaard doornen, ijzerdraadjes, etc zullen je niet deren. Bij een scheurtje ben je helaas nog wel de pineut.