How-to make it tubeless

Voor (elektro)technische vragen, fietsonderhoud en -onderdelen.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 2276
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

How-to make it tubeless

Bericht door Daniel1975 » 29 okt 2019, 18:26

Hierbij een kleine how-to voor het tubeless maken van ST3 wielen. Ik heb het volgende gebruikt:
- 1 ST3 LE :)
- 1 VeeTyre winterband
- tubeless tape (29mm in dit geval)
- 1 tubeless ventiel
- Stan’s NoTube latex
- compressor

Ben begonnen met het voorwiel om eventuele problemen snel op te kunnen lossen. Je weet maar nooit, al twijfel ik er noet aan.

1. Begin met een schone velg zonder velglint. Plak het tubeless tape met een dubbele laag en wat overlap op de naad in de velg.
9DF8DE60-AA99-4A76-A1EE-CB4CB7F13343.jpeg
9DF8DE60-AA99-4A76-A1EE-CB4CB7F13343.jpeg (2.65 MiB) 920 keer bekeken
2. Monteer het tubeless ventiel. Zorg dat het ventiel serieus vast zit anders gaat er lucht langs lekken. Zorg dus dat de bijgeleverde rubber ringetjes goed zitten.
A9F0A0B8-C4EC-4941-9825-B9794CDDB61E.jpeg
A9F0A0B8-C4EC-4941-9825-B9794CDDB61E.jpeg (2.48 MiB) 920 keer bekeken
3. Monteer de band. Haal de kern uit het ventiel zodat je met een compressor snel de band op druk kunt zetten. Bij een beetje overdruk (3-3.5 bar) knalt de band op zijn plek in het velgbed.
Zodra je de compressor van het ventiel afhat loopt deze uiteraard weer leeg (want geen kern aanwezig).
2DADEDFE-9EBD-47F6-8B29-E03EE161A26C.jpeg
2DADEDFE-9EBD-47F6-8B29-E03EE161A26C.jpeg (2.77 MiB) 920 keer bekeken
7610CE93-CDD8-4C22-A4B7-6EF0A9D961BA.jpeg
7610CE93-CDD8-4C22-A4B7-6EF0A9D961BA.jpeg (2.94 MiB) 920 keer bekeken
4. Vul de band met ca. 80ml latex, iets meer is ook geen bezwaar. Draai de kern er weer in en pomp met een gewone fietspomp de band op. Er zal wat lucht ontsnappen en hier en daar zie je ook wat latex. Als je 2.5-3 bar erin hebt pomp losmaken en het wiel al ronddraaiend beetje schudden zodat de latex overal komt. Als je rond bent zal er als het goed is geen lucht meer ontsnappen en heeft de latex zijn werk gedaan.
3C4F7298-719F-4950-ABD0-FEBF1BB3C037.jpeg
3C4F7298-719F-4950-ABD0-FEBF1BB3C037.jpeg (2.77 MiB) 920 keer bekeken
43C3D50A-1ABE-4808-B198-E1AC7D0C85E6.jpeg
43C3D50A-1ABE-4808-B198-E1AC7D0C85E6.jpeg (2.4 MiB) 920 keer bekeken
Je bent nu tubeless en standaard doornen, ijzerdraadjes, etc zullen je niet deren. Bij een scheurtje ben je helaas nog wel de pineut.
Laatst gewijzigd door Daniel1975 op 29 okt 2019, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Robot Santa
Pro
Pro
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 aug 2019, 10:44
Locatie: Nijmegen

Re: How-to make it tubeless

Bericht door Robot Santa » 29 okt 2019, 19:14

Je bent nu tubeless en standaard doornen, ijzerdraadjes, etc zullen je niet deren.
Tubeless is toch alleen zo lekbestendig door de lekvloeistof die er standaard in gaat? Die je ook gewoon in de meeste binnenbanden kunt gieten?

Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1802
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Re: How-to make it tubeless

Bericht door Golvas » 29 okt 2019, 19:29

De lekbestendigheid an sich verandert niet door het tubeless maken van de banden, maar een lekke tubeless band kan je onderweg wel bliksemsnel herstellen m.b.v. een Dynaplug en (eventueel) een bommetje.
Golvas V2.0 🇧🇪

:bike: Stromer ST2 2018 - Sport 20" - Matt Black - :battery: 983 Wh

Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 2276
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Re: How-to make it tubeless

Bericht door Daniel1975 » 29 okt 2019, 20:00

Lekbestendigheid/doordringbaarheid verandert inderdaad niet. Maar de latex sealt bijna alles dicht.
In de binnenband werkt inderdaad ook, alleen weet ik uit ervaring dat tubeless nog beter rijdt.

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 10593
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: How-to make it tubeless

Bericht door Stromeur » 29 okt 2019, 20:42

Top how-to. Dankjewel voor alle moeite!
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Edgecrusher
Runner-up
Runner-up
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Re: How-to make it tubeless

Bericht door Edgecrusher » 02 nov 2019, 12:20

Robot Santa schreef:
29 okt 2019, 19:14
Je bent nu tubeless en standaard doornen, ijzerdraadjes, etc zullen je niet deren.
Tubeless is toch alleen zo lekbestendig door de lekvloeistof die er standaard in gaat? Die je ook gewoon in de meeste binnenbanden kunt gieten?
Latex in een binnenband is een beetje dubbel op.
Dit soort binnenbanden kun je ook wel kant en klaar kopen.
Zonder binnenband is het ook lichter.
Maar ik denk dat de lekdichting op de band beter werkt, omdat de latex direct het gat dicht in de band, en omdat een binnenband dun en flexibel is zal deze minder snel dichten.

Na latex erin kun je hem gewoon tot de normale spanning oppompen.

Even een beetje ronddraaien voor de verdeling en daarna een stuk fietsen zorgt ook voor een mooie verdeling.

Op de mtb heeft het nog een voordeel dat je de bandenspanning wat lager kunt maken zonder kans op een snakebite.

JeroenB
Pro
Pro
Berichten: 80
Lid geworden op: 11 sep 2019, 18:23

Re: How-to make it tubeless

Bericht door JeroenB » 02 nov 2019, 12:34

Super post. Ik ga deze zeker gebruiken als ik mijn eerste VEE Tire lek rij. Al 500 km et binnenband zonder lek, oef.
Zalige wittebroodsweken met ST3. De liefde is groot :ba :bp:

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Re: How-to make it tubeless

Bericht door Henry » 02 nov 2019, 12:55

Daniel1975, dank voor de uitgebreide handleiding.
Ik ben eerlijk gezegd benieuwd naar de lekbestendigheid van deze band, zonder binnenband maar wel met vloeistof.
Ik heb in eerste instantie gekozen voor de te kleine Conti's, maar als dit goed werkt, dan ga ik de volgende keer ook de band tubeless maken, tenzij er Conti's in de juiste maat verkrijgnaar zijn. Zo'n brede band staat wel erg stoer!

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 2740
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Re: How-to make it tubeless

Bericht door Tomasj » 02 nov 2019, 13:52

Daniel1975 schreef:
29 okt 2019, 20:00
Lekbestendigheid/doordringbaarheid verandert inderdaad niet. Maar de latex sealt bijna alles dicht.
In de binnenband werkt inderdaad ook, alleen weet ik uit ervaring dat tubeless nog beter rijdt.
Ik ben het hier dus niet mee eens. Mijn twee laatste lekke banden werden veroorzaakt door een stukje stalen borstel van onkruidvegers. Dat staaldraadje boort door het loopvlak van je band (4-5 mm dik) en zat bij mij twee keer enkele mm in de binnenkamer. Aangezien je binnenband een beetje beweegt tov de buitenband (zeker bij wat drukverlies), trekt zo'n stalen draadje je binnenband steeds weer opnieuw open, zodat de anti-lekvloeistof dus niet werkt.
Bij een tubeless vormt zo'n stalen borstelhaar geen enkel probleem, dat zit moervast in het loopvlak van de band.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Re: How-to make it tubeless

Bericht door Henry » 02 nov 2019, 13:56

Ik heb helaas dezelfde ervaring als Tomasj: doordat er teveel elasticiteit zit in de binnenband, werkt de sealing in ieder geval bij een lekkage via dunne staaldraadjes niet.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten