Onderhoud zelf doen?

Snelle Jelle
Pro
Pro
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 feb 2019, 14:39
Locatie: Nieuw-Vennep

Zijn er mensen die zelf al het onderhoud aan hun Stromer doen?
Is dat uberhaupt mogelijk ivm software en updates?
Hoor graag ervaringen.
ST2 Sport 2018, 22", 983 kWh, matt zwart + Schwalbe Big Ben + Kinekt 2.1 + van Zijp 100mm spatbordverlenger + Ortlieb back-roller plus set granite black.
33 km enkel woon-werk
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Een Stromer is een doodgewone MTB, maar dan met een bak elektronica aan boord. De elektronica vergt verder geen onderhoud en FW updates worden vanzelf gepusht.

Als jij verstand hebt van fietsonderhoud, dan kun je in principe alles zelf doen. In de handleiding van je Stromer staat precies wat wanneer moet worden uitgevoerd. Bij de ST2 staat ook nog in de handleiding hoe het achterwiel moet worden uitgenomen (bij de ST3 en ST5 wil Stromer dat niet meer hebben).

Hou er wel rekening mee dat Stromer zelf wil dat je het onderhoud door de erkende dealer laat uitvoeren. Als er iets aan je Stromer stuk gaat dat voorkomen had kunnen worden door periodiek onderhoud door de erkende dealer (b.v. wiel defect doordat de spaakspanning niet in orde is, producten die los-lopen omdat de boutjes niet periodiek zijn nagelopen etc.), dan kun je gedoe met je garantie krijgen. Ook is de dealer op de hoogte van officiële modificaties die op last van Stromer moeten worden uitgevoerd tijdens periodiek onderhoud.

Tot nu toe werd die garantiesoep niet zo heet gegeten. Stromer is mega-coulant met garantie-aanvragen, maar ik zie dat nog weleens veranderen naarmate Stromer groter wordt en die coulance ze teveel geld gaat kosten.

Ook heeft een forumlid hier gemeld dat Stromer plannen zou hebben om de garantie te laten vervallen als er geen periodiek onderhoud door de erkende dealer wordt uitgevoerd en dat dit al zou ingaan per volgend jaar. Ik heb dit nagevraagd bij twee (grote) Stromer dealers: het klopt dat daar bij Stromer over is/wordt nagedacht, maar er zouden geen concrete plannen zijn om dit daadwerkelijk door te voeren.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

"dagelijks/wekelijks" onderhoud kun je best zelf mits je er verstand van hebt.
Ketting, banden, remblokdikte, in de gaten houden of je wielen vrij lopen/spaakspanning schoonhouden en smeren, verl. checken, balhoofd-en bracktetlagering etc.etc. ik lees hier wel eens vragen van collegae stromeraars en dan denk ik....blijf er maar vanaf.

Als je die zaken niet bij een "normale" race/terrein fiets weet uit te voeren moet je eigenlijk aan een fiets die zo gemakkelijk 40+ haalt niet werken onzekerheid is je grootste vijand en op brokken zit niemand te wachten.

De "goede" dealer weet als geen ander jouw fiets te bekijken met andere ogen dan jezelf bovendien hebben zij altijd up to date info een aandachtspuntjes door ervaring. (hoop ik)

Onderhoud is eigenlijk bedoelt opdat de fiets, auto of machine weer een bepaalde periode zonder stilstand of uitval mee kan maar bovenal veilig gebruikt kan worden wanneer jijzelf het onderhoud zo uit kunt voeren dat hieraan voldaan wordt kun je zelf het antwoord op jouw vraag geven.

Ik zit zelf "in het vak" en merk dat zelfs bij mij in de werkplaats tussen de collegae wel verschillen van inzicht is in het te plegen onderhoud en daarom werken wij met vast en gestructureerd onderhoud met eindcontrole zodat de klant weer voor een of twee jaar ontzorgd is.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ook heeft een forumlid hier gemeld dat Stromer plannen zou hebben om de garantie te laten vervallen als er geen periodiek onderhoud door de erkende dealer wordt uitgevoerd en dat dit al zou ingaan per volgend jaar. Ik heb dit nagevraagd bij twee (grote) Stromer dealers: het klopt dat daar bij Stromer over is/wordt nagedacht, maar er zouden geen concrete plannen zijn om dit daadwerkelijk door te voeren.
Zou een schandalige manier van geldklopperij zijn ook. Zou voor mij een reden kunnen zijn om over te stappen zodra er een serieus alternatief is. Ik ga niet betalen voor dingen die ik prima zelf kan doen (balhoofdlagertje ipv hele set, ketting via webshop, etc).
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

+ 1 ! :ay
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

+1 maakt +2
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Onacceptabel.

Vroeger heb ik deze discussie met een autodealer gehad. Hij gaf aan dat ik geen onderhoud had gepleegd aan mijn nieuwe auto en dat de garantie dan verviel. Ik vertelde hem dat onderhoud niet automatisch inhoud dat dat bij de dealer dient te gebeuren. Dat begreep hij dan ook weer.

En net wel wat Daniël schrijft niet alles vervangen wanneer dat niet nodig is.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Een goede dealer zal alleen zaken vervangen die nodig zijn of de fabriek moet daar niet achter staan, of het is onkunde van de heren/dames technici/werkplaatsleiding.
Ik heb drie jaar geleden een probleem gehad met mijn panorama dak dit wilde niet meer dicht gelukkig kon ik via een trucje(oud wegenwachter :mrgreen: ) en parate kennis het dak met de hand sluiten.
Mijn dealer kon het dak alleen repareren door de gehele dakcassette incl. de glazen te vervangen, kosten €4750.
Internet is natuurlijk geduldig......In het Oosten van NL zit een specialist op het gebied van dit merk......niet een echte dealer maar er werken wel gemotiveerde en kundige technici zij wilden het dak graag reviseren met originele onderdelen (was dus een rep. kit voor) koste mij een snipperdag, stond om 08.00 uur op de stoep en reed om 10.30 iets van €250 en een zak gevulde koeken armer weer naar huis....dak is weer perfect en gemodificeerd zodat dit niet meer kan gebeuren :bi
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Als ik het goed begrepen heb hier op het forum wordt het gehele balhoofdstel vervangen als er een lager niet meer oke is.

Ervaring leert dat eigenlijk altijd het onderste balhoofdlager het begeeft bij een fiets en dat dit ook het enige is wat je hoeft te vervangen. €10,-, 30min en 1 rechterhand.

Spaakspanning, derrie afstellen, remblokjes, bottom bracket, etc heb ik geen dealer voor nodig en zou ook serieus pissed zijn als Stromer dat gaat verplichten.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zoals ik al zei: één forumlid schreef dit op basis van wat één dealer vertelde. Twee van de grootste dealers van NL weten desgevraagd van niks. Ik denk dus dat het allemaal wel meevalt. (En ik denk ook dat het einde Stromer is, als ze dit gaan doen.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie