Dat is niet nodig bij Li-Ion accu's. Vandaar dat je hier ook helemaal niks over in je Stromer handleiding leest. Sterker nog: Stromer adviseert om zoveel mogelijk deelladingen uit te voeren.peter g schreef: ↑04 okt 2019, 10:26 Rijdt je al eens je batterij volledig leeg?
Als nieuwe stromer gebruiker (2 weken)heb ik nu een 4tal laadbeurten achter de rug en 2 laadbeurten pas gedaan bij 2% restcapaciteit om batterij te conditioneren. Bij mijn vrouw haar ebike met bosch systeem heb ik na 3t jaar de raad gekregen van de batterij eenmalig volledig leeg te rijden en onmiddelijk op te laden.
Is mijn actieradius nu al in een vrije val terecht gekomen?
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22832
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- SamG
- Expert
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 26 apr 2019, 11:13
- Locatie: Antwerpen
- Merk SP: Stromer ST3
- Km-stand: 15.000
Ik zal even mijn situatie schetsen:
-Ik heb mijn ST3 sinds mei 2019 in gebruik.
-10.5k+ km op de teller.
-Per werkdag wordt de batterij 2x opgeladen, 55km enkel.
-De batterij(983wh) wordt altijd binnen opgeladen.
-Ik rij zo goed als altijd in stand 3.
-Mijn traject is vrij vlak zonder al te veel start stop momenten
-Gemiddelde snelheid op de omni ligt meestal rond de 40km/h.
Ik probeer elke werkdag het gebruikte ochtend percentage van de batterij bij te houden en bereken dan een maandelijks gemiddelde.
Dan kom ik de volgende verbruiken tegen:
Mei (15d): 74.8
Juni (17d): 82.5
Juli (20d): 81.9
Augustus (18d): 84.4
September(20d): 89.7
Oktober (3d): 96.0
Op oktober na zie ik wel een klein trendje van slijtage en de invloed van het koudere weer.
Maar niet een extreem verschil zoals jij?
Oktober was tot nu toe vrij slecht en winderig, weer dus die laat ik liever even buiten beschouwing.
Kan het zijn dat je het de laatste dagen plots merkt? Want dit kan een oorzaak ervan zijn.
-Ik heb mijn ST3 sinds mei 2019 in gebruik.
-10.5k+ km op de teller.
-Per werkdag wordt de batterij 2x opgeladen, 55km enkel.
-De batterij(983wh) wordt altijd binnen opgeladen.
-Ik rij zo goed als altijd in stand 3.
-Mijn traject is vrij vlak zonder al te veel start stop momenten
-Gemiddelde snelheid op de omni ligt meestal rond de 40km/h.
Ik probeer elke werkdag het gebruikte ochtend percentage van de batterij bij te houden en bereken dan een maandelijks gemiddelde.
Dan kom ik de volgende verbruiken tegen:
Mei (15d): 74.8
Juni (17d): 82.5
Juli (20d): 81.9
Augustus (18d): 84.4
September(20d): 89.7
Oktober (3d): 96.0
Op oktober na zie ik wel een klein trendje van slijtage en de invloed van het koudere weer.
Maar niet een extreem verschil zoals jij?
Oktober was tot nu toe vrij slecht en winderig, weer dus die laat ik liever even buiten beschouwing.
Kan het zijn dat je het de laatste dagen plots merkt? Want dit kan een oorzaak ervan zijn.
ST3 wit, 983 Wh Woon-werk 55km enkel, Antwerpen-kempen
Klopt als ik me niet vergis houd je je accu het best door hem altijd tussen de 20-80% te houden, ook in de winter als je hem niet gebruikt. (voor sommigen)
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM
Omdat ik weer veel te vroeg wakker werd en het zo vroeg lekker rustig is bij de benzinepomp, mijn beide banden opgepompt tot 3,5 bar. Op de 400m terug van de benzinepomp voelde de wegligging (door die hogere druk) anders aan: uiteraard iets minder comfort, maar het lijkt er ook op dat de Conti's beter rollen. Vanmiddag als de temperatuur een paar graden gestegen is, zal ik even een duurtest doen. Kijken of we het energielek boven hebben. Word vervolgd...
Witte ST3 van maart 2019
Mijn FM heeft me ook geadviseerd de eerste keer de batterij eens leeg te rijden. Dat helpt jouw Stromer bij het eiken van het nulpunt, natuurlijk moet je daarna zoveel mogelijk vermijden je batterij leeg te rijden .Stromeur schreef: ↑04 okt 2019, 14:02Dat is niet nodig bij Li-Ion accu's. Vandaar dat je hier ook helemaal niks over in je Stromer handleiding leest. Sterker nog: Stromer adviseert om zoveel mogelijk deelladingen uit te voeren.peter g schreef: ↑04 okt 2019, 10:26 Rijdt je al eens je batterij volledig leeg?
Als nieuwe stromer gebruiker (2 weken)heb ik nu een 4tal laadbeurten achter de rug en 2 laadbeurten pas gedaan bij 2% restcapaciteit om batterij te conditioneren. Bij mijn vrouw haar ebike met bosch systeem heb ik na 3t jaar de raad gekregen van de batterij eenmalig volledig leeg te rijden en onmiddelijk op te laden.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22832
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Het eiken van het nulpunt: oké, maar dat is iets heel anders dan capaciteitsverlies door koude of degeneratie. Daar helpt leeg rijden niet tegen. En dat werd hierboven wel geopperd.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bij een Bosch power pack heb je de mogelijkheid om het BMS te resetten: dit doe je door de batterij van de fiets te halen en dan gedurende 10 seconden op de ON/OF switch te drukken ... check het bereik voor en na deze handeling.
Ik overweeg binnenkort het nulpunt te berken of te platanen ...
Je mag de invloed van de bandenspanning inderdaad niet onderschatten ... dit zowel op verbruik, alsook op slijtage, comfort, lekrijden en grip, ook bij het remmen.
Voor iemand van 90 kg die op 50 mm brede banden rijdt is 3,5 bar een goede basisinstelling, je kan eventueel nog wat finetunen ... een wekelijkse check is geen overbodige luxe.
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Het lek is boven! Dank aan Reinout-ST3. We hebben met elkaar toch een prachtig forum!
Ik kom net terug van een rondje van 76,4 km en heb nog 6% aan accucapaciteit over. Als ik door zou rijden, dan zou ik zeker de 80 km grens halen. De invloed van de bandenspanning is inderdaad enorm!
Ik denk er nu over om de Conti's nog iets verder op te pompen, tot 3,8 bar. Ze mogen tot maximaal 4,5 bar worden opgepompt.
Ik kom net terug van een rondje van 76,4 km en heb nog 6% aan accucapaciteit over. Als ik door zou rijden, dan zou ik zeker de 80 km grens halen. De invloed van de bandenspanning is inderdaad enorm!
Ik denk er nu over om de Conti's nog iets verder op te pompen, tot 3,8 bar. Ze mogen tot maximaal 4,5 bar worden opgepompt.
Witte ST3 van maart 2019
@Galvas
Bedankt voor het weetje aangaande het ijken van een bosch bms.
Het eenmalig leegrijden van een Li-ion batterij om een soort reset te bekomen is toch een handeling die door vele fm gehanteerd wordt. Ik merk wel dat als je onder de 10% komt ondersteuning ook precies wat minder geeft. Zal in de toekomst de batterij natuurlijk boven de 20%proberen te houden.
Bedankt voor het weetje aangaande het ijken van een bosch bms.
Het eenmalig leegrijden van een Li-ion batterij om een soort reset te bekomen is toch een handeling die door vele fm gehanteerd wordt. Ik merk wel dat als je onder de 10% komt ondersteuning ook precies wat minder geeft. Zal in de toekomst de batterij natuurlijk boven de 20%proberen te houden.
Peter Stx1 22" 21/09/2019 983 wh charcoal-2018 Abus 2.0 Yellow Kinekt zadel abus ringslot met ketting . WW 20km enkel Lanaken-Genk 3/4 jaagpad.