Ketting slaat door

Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Ik heb heb nu 20k gereden en heb tot nu toe elke 5000 km krans 11, 12 en 13 vervangen, elke 10k de ketting en nu ook bij 20k gaat zo het voortandwiel. Deze is binnen, nu nog monteren. En de volledige cassette nu ook bij 20k.

Ik zal ongetwijfeld wat inleveren aan soepel rijden omdat ik vrij laat vervang. Maar zolang de ketting niet doorslaat.....

Oh ja, bij 15k ook nog de derailleur wieltjes vervangen.

Ik moet er niet aan denken om steeds van ketting te wisselen, mij teveel gedoe.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Smolly schreef: 06 jul 2019, 16:59 Heb ongeveer 2000km erop zitten en ondertussen een "Wippermann Connex 11SE E-Bike Chain 11-speed 124 Links" gekocht om af te wisselen met de originele KMC X11 ketting. Dus vandaag de KMC eraf gehaald en de Connex erop gelegt (na het verwijderen van 4 linkjes).
Maar bij het test ritje slaat de ketting bijna continue door op het kleinste blad (11).
Alleen op het kleinste blad, is dit vanwege slijtage van het kleinste blad? Terwijl ik geen probleem had met de originele ketting.
Of is het niet zo simpel en moet de derailleur ook afgesteld worden op de nieuwe ketting?
Of is de quick link van Connex te groot?
Op de derailleur zit een stelschroefje waarmee je kunt afstellen hoever de ketting om de cassette loopt. Waarschijnlijk loopt de ketting te weinig over de tandwielen. Wel oppassen dat je derailleur niet tegen het grootste tandwiel aanloopt in de laagste versnelling...
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Smolly schreef: 06 jul 2019, 16:59 Maar bij het test ritje slaat de ketting bijna continue door op het kleinste blad (11).
Heeft inderdaad met (te ver gevorderde) slijtage te maken en met het inlopen van ketting op het kransje ... slaat de ketting nog over als je de clutch inschakelt op je derailleur ?

Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Smolly
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 feb 2019, 05:53
Locatie: Brabant
Merk SP: Stromer ST5 ABS

@Galvas, Clutch staat op ON.

Heb nog even geprobeerd met de KMC quick link, maar dat scheelt niets. Nu de orginele ketting er maar weer opgelegd.
Heeft het zin om kransje 11T te vervangen en daarna om de 500km te wisselen met nieuwe en originele ketting (2000km)? Er zit nog geen rek op de originele ketting.

@Wiebe, het is zo makkelijk schoonmaken met de ketting eraf, met de connex heb je niet eens een tool nodig.

Het idee is om 1 ketting schoon en in de wax klaar te hebben liggen. Snelle wissel. De vuile ketting gaat dan in de ontvetter (Dasty) om goed schoon te maken en daarna in de wax en ligt klaar voor de volgende wissel. En dit best elke 500km heb ik nu begrepen.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Ik doe dat alle 1000 km ... gisteren stond de teller op 3000 km en is de Wippermann Connex 11SE er voor de tweede keer op gelegd.

De KMC ligt nu gedurende zo'n twee weken in een bakje met lampenolie, wordt dan gereinigd en verhuist daarna naar een bakje met zuivere motorolie tot de teller op 4000 km staat.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1593
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Smolly schreef: 07 jul 2019, 11:20 @Galvas, Clutch staat op ON.

Heb nog even geprobeerd met de KMC quick link, maar dat scheelt niets. Nu de orginele ketting er maar weer opgelegd.
Heeft het zin om kransje 11T te vervangen en daarna om de 500km te wisselen met nieuwe en originele ketting (2000km)? Er zit nog geen rek op de originele ketting.

@Wiebe, het is zo makkelijk schoonmaken met de ketting eraf, met de connex heb je niet eens een tool nodig.

Het idee is om 1 ketting schoon en in de wax klaar te hebben liggen. Snelle wissel. De vuile ketting gaat dan in de ontvetter (Dasty) om goed schoon te maken en daarna in de wax en ligt klaar voor de volgende wissel. En dit best elke 500km heb ik nu begrepen.
Als je het kransje vernieuwd en met 2 kettingen werkt dan best 2 nieuwe kettingen. Je kan de originele ketting "op" rijden en dan starten met 2 kettingen en nieuw kransje.
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

De originele ketting heeft in dit geval pas 2000km gezien. Mijn ketting en cassette heb ik bij 6000km vervangen en de ketting had pas 0.75% rek. Die 2000km zou geen probleem moeten zijn. Ik houd het nog steeds op afstelling van de derailleur:
Afbeelding

Wat een gedoe met kettingwissel enzo. Volgens mij adviseert één van de kettingfabrikanten zelfs dat je de ketting alleen extern wat moet schoonmaken. Gewoon een goedkope ketting erop en af en toe een doekje er langs. Kun je ruim 6000km mee rijden. Enkele losse kransjes bestellen (11, 12, 13) en je bent klaar voor enkele tientjes.
Bijlagen
91BB4F6D-55D0-4E3D-A8EA-B3987577DDCA.png
91BB4F6D-55D0-4E3D-A8EA-B3987577DDCA.png (268.59 KiB) 2745 keer bekeken
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Plaats reactie