Inslijting motorkabel door remschijf

Thorhalsson
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 aug 2019, 06:15

Stromeur schreef: 27 aug 2019, 19:24 Je rijdt er nu anderhalf jaar mee, dus ik neem aan dat je nog 6mnd garantie hebt? Op een nieuwe motor krijg je opnieuw twee jaar garantie.
Iets minder eigenlijk, een jaar en 2 maand blijkbaar heb ik net in papieren gelezen dus nog 8 maand garantie.
Maar een nieuwe motor is direct 1100 euro en een serieuze hap uit mijn spaargeld...
Stromeur schreef: 27 aug 2019, 19:11
Maar waar ik vooral benieuwd naar ben: welk type Stromer heb jij? Reden van de vraag: bij de ST1 X en de ST2/ST2 S staat in de gebruikershandleiding omschreven hoe het achterwiel moet worden uitgenomen en teruggeplaatst.
St1X 2018 en quasi 100% overtuigd dat ik de kabel terug in de klem heb gestoken want FM heeft de kabel uit de klem moeten trekken en toen stelde hij vast dat daar de schade lag. Hij dacht nl eerst aan een defecte Hall-sensor of defecte diode on de motor.
Helaas geen foto.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als er iets in die kabel stuk gaat, dan vindt de FM foutmeldingen in het servicemenu, omdat de controller geen contact kan maken met bepaalde componenten/sensoren in de motor.

Ik heb een ST1 X gehad en volgens mij kan de motorkabel de remschijf niet raken als-ie goed in de klem onderaan de liggende achterbrug zit. Corrigeer me als ik ernaast zit, want ik heb 'm hier niet meer staan dus ik kan het niet nakijken.

Het laatste wat ik kan bedenken: bepalen of de kabel in of uit dat klemmetje was toen-ie tegen de remschijf aan liep, want volgens mij centreert de discussie zich daar omheen. Het onderzoek wordt dus een soort mini "Air Crash Investigation".

Die kabel is redelijk stug, dus het aanlopen met de remschijf moet eenvoudig na te bootsen zijn door de kabel uit de klem te halen, fiets rechtop te laten staan en de kabel "vrij" laten om de kant op te gaan hangen waar die heen wil. Dan zie je vanzelf of en zo ja hoe/waar e.e.a. elkaar heeft geraakt.

Maar: als je kunt reproduceren hoe de kabel de remschijf heeft kunnen raken terwijl die IN de klem zat (de kabelloop is aan de krommingen in de mantel te zien, dus ook als je 'm anders manipuleert en dan gaat de vlieger niet op natuurlijk) dan wordt het een heel ander gesprek met de FM.

Mocht je bike bij de FM staan dan lijkt het me die 1100 euro wel waard om dit eens samen met je FM te bekijken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ocra

Als er al meldingen zijn voordat je de band verving heb je ook wellicht iets sterkere zaak. ik weet niet tot hoe lang stromer logt. Weet jij dat Stromeur?

Nog even gekeken bij mij het klemmetje zit precies ter hoogte van de remschijf, dus als hij daar ingeklemd zit zou hij niet tegen je remschijf moeten komen.
Laatst gewijzigd door ocra op 29 aug 2019, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

ocramarco schreef: 29 aug 2019, 09:22 Als er al meldingen zijn voordat je de band verving heb je ook wellicht iets sterkere zaak. ik weet niet tot hoe lang stromer logt. Weet jij dat Stromeur?
Nee geen idee. Maar ik heb in mijn ST1 X in het servicemenu weleens fouten teruggevonden die, toen ik de dealer erom vroeg, nog stamden uit testruns tijdens de assemblage. Dus die blijven er wel een tijdje in staan als ze niet gereset worden.

Ik weet alleen niet of het zin heeft om die meldingen erbij te pakken. De OP heeft meermaals zijn achterwiel eruit gehad. De kabel is zichtbaar beschadigd. De oorzaak van het defect is dus al duidelijk en dan blijft alleen de vraag over: is dit gebeurd met de kabel in of uit het klemmetje? (En volgens mij kan het dus niet met de kabel erin.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ocra

Thorhalsson schreef: 27 aug 2019, 08:23 [...]
Langs gegaan bij FM en nu blijkt de kabel van de Hall-sensor ingesleten door de remschijf.
[...]
Was nog even de OP aan het lezen. Maar de hall sensor zit toch in de achterbrug [aangepast stond vork ] en is een seperate kabel naar de controller?
Daar heeft de motor toch neits mee te maken?
Laatst gewijzigd door ocra op 29 aug 2019, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

In de motor zitten (zo uit mijn hoofd) drie Hall sensoren.

Ben je niet in de war met de TMM sensor aan de binnenkant van de liggende achterbrug? In de voorvork zitten sowieso geen sensoren.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ocra

Sorry bedoelde achterbrug. De TMM is toch een hall sensor?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Yup.

Maar in de motor zitten ook een paar Haal sensoren (om de positie van de motor te kunnen bepalen), en daarvan loopt de verbinding via de kabel die nu defect is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ocra

Ja tuurlijk dat is waar!
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Gebruik je een fietsstandaard om de ketting te smeren? Toen ik die gebruikte drukte de steun de motorkabel tegen te riemschijf bij mijn ST3. Ik heb de steun gekortwiekt met de kleine ijzerzaag en toen ging het beter.
Ik zou net als Wiebe adviseert de kabel proberen te herstellen. Het is of 11 euro of 1100 euro. Je moet wel handig zijn. Kunnen spaken, poelietrekker hebben, ik denk ook het motorhuis opwarmen, etc.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Plaats reactie