Inslijting motorkabel door remschijf

Thorhalsson
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 aug 2019, 06:15

Hallo iedereen!
Anderhalf jaar al gelukkige Stromer, dagelijks voor woon-werkverkeer aan 34km enkel.
Buiten het verlichtingsknopje nooit defect gehad maar gisteren plots motorproblemen.
Motor remde telkens on korte schokken, meerdere keren per seconde en snelheidsmeter versprong willekeurig naar alle snelheden tussen 1km/u en 80km/u.
Langs gegaan bij FM en nu blijkt de kabel van de Hall-sensor ingesleten door de remschijf.
Volgens FM geen gekend probleem maar ze hadden zoiets al zien aankomen dus bevestigen zij preventief de kabels met een tie-wrap.

Verdict is helaas duidelijk:
Geen garantie van Stromer uit
Geen dekking door verzekering gezien ik zelf mijn band vervangen heb en niet door een erkende dealer heb laten doen.
Kostprijs 1100 euro...

Iemand ervaring mee?
Ik vind dit schandalig voor zo een duur merk dat dit mogelijk is!
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

1100 euro is de kostprijs voor een nieuwe motor, maar die is toch niet defect? De kabel is defect. Kunnen ze niet gewoon een nieuwe kabel steken?

Bovendien vraag ik me af hoe dit kan gebeuren, heb je het wiel verkeerd terug gemonteerd? Maar dan zou je toch gemerkt hebben dat je remmen aanliepen, want je hebt bijna geen marge om een wiel verkeerd te steken bij schijfremmen...
Edit: intussen eens gaan kijken en die kabel loopt inderdaad gevaarlijk dicht bij de remschijf...
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Dat het geen garantie is na zelf knutselen kan ik snappen.

Dat de motor moet worden vervangen ivm een kapotte kabel is natuurlijk een belachelijk idee. Stromer maakt wat dat betreft echt wegwerp spullen. Repareren doen ze niet, alleen alles vervangen :bu:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Thorhalsson schreef: 27 aug 2019, 08:23 Ik vind dit schandalig voor zo een duur merk dat dit mogelijk is!
Je hebt zelf een fout gemaakt bij het terugplaatsen van het achterwiel (kabel niet goed geleid). Beetje vreemd dat je vindt dat de fabrikant dan voor de consequenties moet opdraaien.

Als het deel van de kabel defect is dat de motor ingaat, dan zal inderdaad de complete motor moeten worden vervangen, want Stromer vervangt alleen complete modules. Dat is wel keihard balen.

Het is wel coulant dat de nieuwe motor tegen kostprijs wordt aangeboden. Anders was je 1600 kwijt geweest..

Ik begrijp niet zo goed wat je nog meer wil?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Je kan ook de kabel repareren hoor.
Bij de beschadiging doorknippen, strippen, aan elkaar verbinden, indien nodig zelfs extra stukje snoer erbij, per draad goed isoleren voor waterdichtheid (krimpkousjes) en verdomd goed opletten dat je de juiste draden aan elkaar verbind ivm stekkerconfiguratie.
Kosten: paar euro.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Stromeur schreef: 27 aug 2019, 09:54 Als het deel van de kabel defect is dat de motor ingaat, dan zal inderdaad de complete motor moeten worden vervangen, want Stromer vervangt alleen complete modules. Dat is wel keihard balen.
Ik vind dat niet balen, ik vind dat gewoon slecht. Waarom alles maar weer weggooien en onnodig kosten en grondstoffen er doorheen jagen? Dat lagers aan de motor zitten kan ik technisch nog iets mee qua "noodzaak" maar iets als een kabel moet toch gewoon vervangbaar zijn?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik ben er ook niet mee akkoord hoor.

Overigens moet voor het vervangen van de kabel die de motor ingaat wel het wiel worden uitgespaakt en de motor worden geopend. Is niet zomaar gepiept.

Wiebes oplossing kan natuurlijk ook. (Mits je handig bent...) Tenzij sluiting in de kabel heeft gezorgd voor andere defecten in de motor.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Daniel1975 schreef: 27 aug 2019, 12:07
Stromeur schreef: 27 aug 2019, 09:54 Als het deel van de kabel defect is dat de motor ingaat, dan zal inderdaad de complete motor moeten worden vervangen, want Stromer vervangt alleen complete modules. Dat is wel keihard balen.
Ik vind dat niet balen, ik vind dat gewoon slecht. Waarom alles maar weer weggooien en onnodig kosten en grondstoffen er doorheen jagen? Dat lagers aan de motor zitten kan ik technisch nog iets mee qua "noodzaak" maar iets als een kabel moet toch gewoon vervangbaar zijn?
+1
al de vervuiling en co2 die ik uitspaar door op de stromer te rijden ipv de auto pomp ik zo weer de lucht in als ik (onder garantie) motoren moet vervangen voor 1 defect onderdeeltje zoals een kabel, afgebladerde verf, kapotte spaken, controller printplaat,... Maar stromeur heeft hier ook al haar ongenoegen over geuit in een andere topic.
ST3 black 983wh
NickName
Pro
Pro
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 dec 2017, 21:27

Enkel kabel vervangen moet toch mogelijk zijn?
Als het een ST2 betreft:https://www.elektrofahrrad24.de/stromer ... dungskabel
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

UIT de motor komt een kabel. Aan die kabel zit een connector. Aan die connector wordt de verbindingskabel tussen de motor en de controller gekoppeld. Dat is de kabel waar jij naar linkt (in de volksmond "motorkabel genoemd). Dat is ook de connector die je los moet halen als je het achterwiel uitneemt. Maar die kabel is dus niet stuk.

De kabel die de motor IN gaat is stuk en die is niet zomaar met twee stekkertjes loshalen te vervangen. Deze kabel zit compleet vastgesoldeerd in de motor. Dus: wiel uitspaken, motor openen, kabel afsolderen en de hele riedel weer andersom incl. de motor opnieuw waterdicht maken als je dit professioneel zou repareren (wat Stromer dus niet doet, want dat kost ze meer dan een nieuwe motor leveren).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie