'Doldraaiende' bout voorste spatbord

Gebruikersavatar
Draftsman
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
Locatie: Merelbeke
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 38000

Omdat er teveel speling op mijn voorste spatbord zat waar deze bovenaan aan de vork vastzit had ik een nieuwe besteld toen ik mijn fiets twee weken geleden binnen deed voor onderhoud. Omdat deze toen niet op tijd kon geleverd worden bij mijn dealer ben ik deze nu zelf aan het monteren (samen met de spatbordstabilisator van Van Zijp :)).

Het probleem doet zich voor bij de bout waar het spatbord bovenaan in de vork vastzit: deze draait dol, en er zit ook wat speling op... Het boutgat in het spatbord is zodanig vergroot/gescheurd door trillingen/schokken dat ik het spatbord er gewoon af kon nemen, zonder die bout los te draaien. Maar goed, het nieuwe spatbord moet er op dus die bout moet er sowieso uit. Iemand suggesties?
IMG_3492.jpeg
IMG_3492.jpeg (456.13 KiB) 2575 keer bekeken
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1056
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 55.000

Voorzichtig met 2mm metaalboortje uitboren en steeds een groter boortje gebruiken totdat je de bout met een tang samen kan knijpen waardoor deze er makkelijk uit te halen is. Zorg in elk geval dat je het schroefdraad heel houdt. Mijn vraag is nu, is het schroefdraad waar de nieuwe bout dan weer in moet, nog in orde?

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Ik denk dat de popmoer rond draait in de kroon van de vork dan kun je het beste alles uitboren en nieuwe popmoer (laten) trekken als je dit zelf niet kunt zijn ze wel bij carrosserie- of schade herstelbedrijf uitgerust met zo'n tang en assortiment setje.
Als je het boutje nog wel kunt uitboren de bestaande popmoer met de tang (of bout met moertjes wat vet) opnieuw vasttrekken.
Ter voorkoming van dit soort ellende demonteer ik altijd elk boutje van mijn nieuwe fiets en doe er wat aluminiumvet op zelfs onderdelen in zeewater blijven dan gangbaar.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Draftsman
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
Locatie: Merelbeke
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 38000

Het is uiteindelijk gelukt om die bout er uit te krijgen. Fiets ondersteboven gezet en met een tang alles goed vastgenomen terwijl ik de bout er uit draaide.
Het is idd wat WFVst5 zegt, die popmoer die los zit...

IMG_3496.jpeg
IMG_3496.jpeg (674.37 KiB) 2545 keer bekeken

De schroefdraad ziet er nog ok uit. En uitboren... Geen idee of een boormachine wel tussen die vork past :? En iets uitboren wat meedraait zal ook niet simpel zijn...
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Geen idee wat een los voorspatbord kost en of het uitboren gaat lukken; is het een optie om ter vervanging een verende voorvork incl. nieuw spatbord en de Van Zijp bevestiging te plaatsen? Deze voorvork wordt nu tegen een wat vriendelijker budget aangeboden, bijvoorbeeld: https://link.marktplaats.nl/m1441479637
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Draftsman schreef: 10 aug 2019, 14:41 Het is uiteindelijk gelukt om die bout er uit te krijgen. Fiets ondersteboven gezet en met een tang alles goed vastgenomen terwijl ik de bout er uit draaide.
Het is idd wat WFVst5 zegt, die popmoer die los zit...


IMG_3496.jpeg


De schroefdraad ziet er nog ok uit. En uitboren... Geen idee of een boormachine wel tussen die vork past :? En iets uitboren wat meedraait zal ook niet simpel zijn...
Ik zou eerst proberen met M5 (meen M5) maar wel 10.9 kwaliteit bout en moer, bout er ver genoeg indraaien en ringetje tussen de moer, dmv aandraaien weer aan te persen als dit niet lukt een tang organiseren en opnieuw aanpersen.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Draftsman
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
Locatie: Merelbeke
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 38000

Ik denk dat ik het het best over laat aan mijn dealer, als deze terug uit verlof is :) Voorlopig heb ik het spatbord vastgezet met twee lange tiewraps door het gat en langs beide zijden van de vork. Spatbord zit nu zelfs beter vast dan in eerste instantie...
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Opnieuw aantrekken van de blindklinkmoer M5? gaat bij de hobbyist zonder de speciale klik tang als volgt:
Gebruik een passende zeskant bout met volledige schroefdraad, doe een beetje vet over de hele lengte van de draad, draai een bijpassende moer naar de boutkop, schuif een bijpassende ring over de bout naar de moer. Draai de bout helemaal in de blindklinkmoer en zorg dat onder en boven de ring ook een beetje vet zit. Belangrijk is dat de bout zo lang is dat je deze door de blindklinkmoer draait. Houd de boutkop met een ringsleutel vast en zorg dat ie niet draait. Met een steeksleutel draai je de moer naar de ring en zet de moer stevig vast. Of een halve of hele slag voldoende is zal je zelf moeten aanvoelen. Draai de moer los en verwijder de bout. Als het goed is zit de blindklinkmoer nu vast. Zo niet herhalen en de moer nog iets vaster aandraaien. Er kan weinig misgaan. In het ergste geval zal je een nieuwe blindklinkmoer moeten monteren en op dat punt ben je nu ook al.

Het aluminiumvet of antiseize vet is een goede tip. Niet iedereen heeft dat. Maar bedenk dat elk vet beter is dan geen vet. Vaseline werkt ook. Of Griffon siliconenvet (kleine tube van 15 gram), verkrijgbaar bij elke bouwmarkt.

Overigens kan je een spatbord met een uitgewoond gat ook provisorisch vastzetten met aan beide zeiden een grote ring / carrosseriering met wat kit ertussen.
De handige Harries plaatsen een stukje plaat met enkele blindklinknagels (popnagels) over het uitgewoonde gat en boren een nieuw gat om het spatbord vast te schroeven. Met Motip zijdeglans zwart (04001) kan je de reparatie mooi afwerken, oa. verkrijgbaar bij Brezan.
Succes
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Ik zou toch een 10.9 bout&moer gebruiken ivm. hogere toelaatbare aanhaalspanning en minder risico op breken&vreten.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Bij mij was het spatbord ook kapot getrild aan de bovenzijde, waardoor het spatbord over de bout heen los had kunnen komen. Ik heb een extra carrosseriering in de dubbele wand van het spatbord geplaatst en het zit nu weer als een huis.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Plaats reactie