Experiment met voltage en manipulatie bij resetten TMM sensor

Voor (elektro)technische vragen, fietsonderhoud en -onderdelen.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 2500
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Re: Experiment met voltage en manipulatie bij resetten TMM sensor

Bericht door Tomasj » 06 aug 2019, 00:29

FreddyH schreef:
05 aug 2019, 23:41
Als ik uitga van 3,5% dan is dat dus 3,5% * 983 Wh per km, ofwel 34,405 Wh/km. Da's best enthousiast ja! Actieradius van 28 bijzonder angstaanjagende kilometers :mrgreen:
De max snelheid blijft uiteindelijk dezelfde hoor. Je levert gewoon zelf geen vermogen meer en accelereert waarschijnlijk ietsje sneller
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 22000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 3625
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Experiment met voltage en manipulatie bij resetten TMM sensor

Bericht door FreddyH » 06 aug 2019, 08:18

Klopt, maar je hebt 3 standen:
- stilstaan: motor doet niks
- in beweging zonder te remmen: je accelereert max naar 47 km/h (of 27 of 37)
- in beweging en remmen ingedrukt: motor doet niks

Da's iets te binair voor mij. En het is ook nog verwarrend voor het verkeer achter je als je steeds knipperende remlichten hebt bij het afknijpen van het vermogen.
I intend to live forever, or die trying.
(Groucho Marx)

Wiebe
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 854
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda

Re: Experiment met voltage en manipulatie bij resetten TMM sensor

Bericht door Wiebe » 06 aug 2019, 09:51

Quaternair is dat dan toch ;p :bp:
St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 20000+ and counting.

Gebruikersavatar
Polling
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 460
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Re: Experiment met voltage en manipulatie bij resetten TMM sensor

Bericht door Polling » 06 aug 2019, 11:02

mboelis schreef:
05 aug 2019, 21:42
Het is een experiment. Het zelfrijden is de extreme kant.
8<
Het is nu bekend, iedereen mag zelf besluiten om hiermee verstandig om te gaan.
Volgens mij is er maar één verstandige manier: niet scooteren. En zeker niet op de max snelheid met als enige mogelijkheid aan=max snelheid of uit= geen ondersteuning (en ook nog eens remmen, zodat je niet een normale snelheid kan aanhouden). Het lijkt me levensgevaarlijk.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer

Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Contacteer:

Re: Experiment met voltage en manipulatie bij resetten TMM sensor

Bericht door mboelis » 06 aug 2019, 11:29

Als je van stand 3 terug schakelt naar 2 en 1 remt de motor ook af
/Marco
ST3 2019 (18/2 koop, 2/3 levering) Sport L Cool White 983Wh, Ortlieb Office Bag & Front Roller Plus, Abus Bordo&Pedelec 2.0 ACE geel, Van Zijp spatbordverlenger 175 & bidonhouder, Bibia Touring spatlap, Spurcycle Silver ww 15,1 km,

dries401
Rookie
Rookie
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:59

Re: Experiment met voltage en manipulatie bij resetten TMM sensor

Bericht door dries401 » 28 aug 2019, 13:59

De mogelijkheid om de voltage te verlagen blijkt er te zijn. Maar kent iemand een iets "veiligere" manier om het voltage te manipuleren?

Heb het als test zelf een keer geprobeerd maar vond toch dat er (naar mijn mening) extreem veel kracht op het achterwiel gezet moet worden. Leek me niet 100% gezond voor m'n wiel :bn:

ocramarco
Expert
Expert
Berichten: 115
Lid geworden op: 21 mei 2018, 21:29

Re: Experiment met voltage en manipulatie bij resetten TMM sensor

Bericht door ocramarco » 28 aug 2019, 14:44

mboelis schreef:
05 aug 2019, 02:14
Thuis aangekomen opende ik weer het servicemenu. Bij een reset bleef de waarde vrijwel hetzelfde. De FM vertelde “hoe lager, des te beter”. Hoe krijg ik dat voltage omlaag?
Dit is zeker niet absoluut zo. het is niet perse lager is beter. Alle sensoren zelf hebben al bepaalde afwijking en daarbij bepaald vooral gewicht van de berijder welk voltage het 0 punt is, Ben benieuwd in welke zin de fietsenmaker dacht dat dit beter is?

Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Contacteer:

Re: Experiment met voltage en manipulatie bij resetten TMM sensor

Bericht door mboelis » 29 aug 2019, 01:25

Je kunt het in Herveld navragen
/Marco
ST3 2019 (18/2 koop, 2/3 levering) Sport L Cool White 983Wh, Ortlieb Office Bag & Front Roller Plus, Abus Bordo&Pedelec 2.0 ACE geel, Van Zijp spatbordverlenger 175 & bidonhouder, Bibia Touring spatlap, Spurcycle Silver ww 15,1 km,

Pedelectron
Pro
Pro
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 aug 2019, 19:33

Re: Experiment met voltage en manipulatie bij resetten TMM sensor

Bericht door Pedelectron » 29 aug 2019, 19:33

.
.
Een hyperlink naar een leuk artikel over het nut van torque sensors en de verschillende types:

https://www.electricbike.com/torque-sensors/
.
.

Dit filmpje demonstreert de werking van een type "rear drop out" sensor (TMM4) zoals die van Stromer:


.
.

Een TMM4 Torque sensor geïntegreerd in het frame:


.
.
.
Onderstaand filmpje is niet specifiek voor stromer maar geeft wel een antwoord op de vraag of op de fiets zitten verschil maakt.


Jins
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 476
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22

Re: Experiment met voltage en manipulatie bij resetten TMM sensor

Bericht door Jins » 30 aug 2019, 23:55

Ik heb het na het 1ste filmpje opgegeven, wat een hoop onzin...
Beide systemen worden fout uitgelegd wat werking betreft, lang leven het internet.
1) rotatie sensor : de vertraging van de ondersteuning komt niet zo zeer van het aantal graden tussen de magneten maar wel van de snelheid waarmee die magneten bewegen. Maw, bij een lage cadans heb je een lage ondersteuning en als je bergop wil rijden met een te grote versnelling = lage cadans = weinig ondersteuning, dus ook na de 1 ste; 2de, 3de, ... 50ste magneet die gepasseerd is en niet tot die 1ste gepasseerd is. Zolang de cadans laag is is de ondersteuning dat ook, is de ondersteuning niet in staat de cadans te verhogen zal de ondersteuning laag blijven, een vicieuze cirkel dus.
2) een torque sensor : is achteraan aan 1 zijde vast gezet met 2 of meer schroeven in het frame en aan de andere zijde met de wielas. Dus de 2 zijde van de spleet in het sensorplaatje. Dat geheel gaat echt niet roteren als je er kracht op zet. Het gaat vervormen zoals je BB vervormt als je een sprint trekt, dwars op de rijrichting (links/rechts)en niet met of tegen de rijrichting (rotatie).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten