Experiment met voltage en manipulatie bij resetten TMM sensor

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

WFVst5 schreef: 05 aug 2019, 23:38...Ik rij nu een paar weken met achteras op "sensorspanning" ipv. koppel en de fiets werkt perfect...
Hoe stel je die dan af (servicemenu kijken en as vastdaaien?) en op welke waarde zet je die sensorspanning dan? Weet je die optimale spanning toevallig ook voor een ST3?
Witte ST3 van maart 2019
Pedelectron
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 aug 2019, 19:33

Jins schreef: 30 aug 2019, 23:55 Ik heb het na het 1ste filmpje opgegeven, wat een hoop onzin...
Beide systemen worden fout uitgelegd wat werking betreft, lang leven het internet.
1) rotatie sensor : de vertraging van de ondersteuning komt niet zo zeer van het aantal graden tussen de magneten maar wel van de snelheid waarmee die magneten bewegen. De man in het filmpje zegt (volledig naar waarheid) dat de ondersteuning pas start wanneer de magneet voorbij de sensor komt. Wat er fout is aan die heldere uitleg is mij een raadsel. Evenals uw gebrabbel over snelheid van magneten. Het gaat niet om de snelheid van de magneten, het gaat erom dat je eerst zonder ondersteuning die magneet voorbij de sensor zal moeten duwen! Hoe meer magneten in de circel, des te minder ver moet je op eigen kracht de pedalen rond duwen om de eerste magneet voorbij de sensor te krijgen zodat de ondersteuning wordt gestart Maw, bij een lage cadans heb je een lage ondersteuning en als je bergop wil rijden met een te grote versnelling = lage cadans = weinig ondersteuning, dus ook na de 1 ste; 2de, 3de, ... 50ste magneet die gepasseerd is en niet tot die 1ste gepasseerd is. Zolang de cadans laag is is de ondersteuning dat ook, is de ondersteuning niet in staat de cadans te verhogen zal de ondersteuning laag blijven, een vicieuze cirkel dus. Bij een fiets met enkel een kadanssensor levert de motor altijd evenveel vermogen(volgens je ingestelde ondersteuningsstand). Dit is volledig binair, ofwel levert de motor vermogen, ofwel niet. Met hoeveel kracht of hoe snel je de pedalen rond trapt heeft geen invloed op het door de motor geleverde vermogen. Zolang er maar beweging wordt gedetecteerd door de kadanssensor, zolang levert de motor zijn werk. Het effect van dat vermogen hangt uiteraard af van je gekozen overbrenging. Maar dat snapt een kind lijkt me.
2) een torque sensor : is achteraan aan 1 zijde vast gezet met 2 of meer schroeven in het frame en aan de andere zijde met de wielas. Dus de 2 zijde van de spleet in het sensorplaatje. Dat geheel gaat echt niet roteren als je er kracht op zet. Het gaat vervormen zoals je BB vervormt als je een sprint trekt, dwars op de rijrichting (links/rechts)en niet met of tegen de rijrichting (rotatie).

Beweer jij dat er geen rotatiekracht op de torquesensor komt? Terwijl de ketting maar 1 ding doet: trekken in de rotatierichting om rotatie te forceren?

Definitie van torque op wikipedia: "Krachtmoment, of simpelweg moment (zie bijvoorbeeld ook impulsmoment en traagheidsmoment), is in de mechanica en constructieleer een maat voor het rotatie-effect van een kracht (zie ook bij koppel)."

Ik ben heel benieuw naar hoe volgens jouw begrip de torque sensor werkt bij fietsen waar de torquesensor in de trapas is geintegreerd? Wat wordt daar gemeten? Het "rotatie-effect" of de laterale kracht op de trapas?

En ja uiteraard komen er ook laterale krachten kijken bij het achterwiel, de krachten werken ook op het fietsframe dat het wiel op de plaats houdt tijdens het uitoefenen van de rotatiekracht. Het tandwiel zit helemaal rechts in het frame, waarbij het wiel links volledig gefixeerd zit. Dit zorgt voor sterke torsie krachten en minieme laterale krachten op het frame als bijwerking. Mocht de ketting exact in het midden van het wiel liggen, zou die laterale kracht echter theoretisch 0 zijn.

PS: ik heb deze filmpjes al naar 2 kennissen van me gelinkt en zij waren er heel blij mee, voor iemand die nooit in contact is geweest met pedelec technologie zijn de filmpjes een prima basis om het werkingsprincipe van de verschillende technologieën te begrijpen.
Laatst gewijzigd door Pedelectron op 31 aug 2019, 13:45, 5 keer totaal gewijzigd.
Pedelectron
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 aug 2019, 19:33

.
Voor mensen die moeite hebben met het begrip Torque (draaimoment), een simpele demonstratie van Professor Boyd F. Edwards van de Utah university:

Pedelectron
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 aug 2019, 19:33

Dat geheel gaat echt niet roteren als je er kracht op zet. Het gaat vervormen zoals je BB vervormt als je een sprint trekt, dwars op de rijrichting (links/rechts)en niet met of tegen de rijrichting (rotatie).
.
Pardon?
.

Afbeelding
.
.
.
.
Nog meer "onzin" filmpjes ;) en een DHZ projectje met static Torque & Arduino(bekijken op you tube):
.

Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1598
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Een rotatie sensor is geen een aan/uit schakelaar. Dat de magneet eerst moet passeren klopt, maar dat is maar enkele graden. De snelheid van de magneten, de cadans dus, bepalen de ondersteuning (samen met de gekozen stand van ondersteuning), anders kan je nooit 15 of 20 km/h rijden of je moet continu trappen, stoppen met trappen, trappen, ... lijkt mij vrij logisch en was zo ook op de fiets die ik 10 jaar geleden omgebouwd heb, trouwens rijdt die nog altijd. Je hebt echt niet 3 of 5 ondersteuningsniveaus enkel om met 3 of 5 verschillende snelheden te rijden. Die ondersteuningsniveaus bepalen de ondersteuning bij een bepaalde cadans.
Voor de torque sensor is er verschil in werking tussen een BB sensor (draairichting) en een frame sensor waar de kracht de sensor vervormt maar niet in de rij richting. Ga naar je dealer, sluit een losse sensor aan op je fiets, hang je fiets van de grond. Zet een griptang waar normaal je as zit en zet het frame gedeelte vast in een bankvijs. Beweeg nu de sensor in de rij richting en kijk naar de sensorwaarden op je omni, doe hetzelfde als je kracht uitoefent in de as richting. Kracht uitoefenen in de rijrichting zorgt voor vervorming in de andere richting maar het verschil in kracht dat je nodig hebt om de sensor waarde te veranderen zal merkelijk verschillen en daarmee is de werking verklaard.
Pedelectron
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 aug 2019, 19:33

Hebt u überhaupt de foto van de sensor en de tekst erop bekeken?
.
Zinloos deze discussie. :ck:
.
Prettige dag nog meneer/mevrouw.
.
.
PS: vergeet niet naar Gazelle te bellen om hen duidelijk te maken dat hun fietsen anders werken dan dat ze in hun filmpjes uitleggen!
.

.
.
Verwittig ook meteen de fietsersbond, want die hebben het ook nog niet begrepen..
.

.
.
.
PS: Om eventuele verwarring bij andere minder technische lezers te voorkomen:
De kandanssensor is dus wel een aan/uit schakelaar. Elk ondersteuningsniveau correspondeert met een bepaald wattage dat de motor krijgt. Bvb. stand 1: 50W, stand 2: 100W, enz. Niets meer en niets minder.

Cadanssensor = rotatiesensor
Trapkrachtsensor = torquesensor (in diverse uitvoeringen: trapas, rear-out,..enz.)
Pedelectron
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 aug 2019, 19:33

als je kracht uitoefent in de as richting. Kracht uitoefenen in de rijrichting zorgt voor vervorming in de andere richting maar het verschil in kracht dat je nodig hebt om de sensor waarde te veranderen zal merkelijk verschillen en daarmee is de werking verklaard.
Ja logisch toch, je meet de vervorming, logisch dat de het achterframe makkelijker in laterale richting te verbuigen is dan in de rijrichting. De fiets is nl. speciaal ontworpen om de veel grotere krachten in hetzelfde vlak als het frame(waaronder o.a. berijdersgewicht) te weerstaan. ook het ontbreken van het achterwiel in uw test zorgt voor verzwakking van het frame in laterale richting.

Een 2 meter lange metalen buis is ook makkelijker krom te buigen dan samen te drukken in de richting van de buis.. Hetzelfde geldt voor uw framebuizen..

U spant de kar voor het paard. Dat is niet erg, iedereen kan zich vergissen, ik spreek uit eigen ervaring! :mrgreen: Maar sommigen leren daarvan en en herstellen zich, anderen niet, die worden enkel koppiger in het vasthouden aan foute ideeën.

Discussiëren met de 2de categorie is een tijdrovende en zinloze bezigheid heb ik al meermaals ondervonden. Ik zeg niet dat u daartoe behoort, maar u lijkt wel zeer weinig te absorberen van de overvloed aan info die ik heb gepost. Dan wordt mijn sarcasme wel wat gekietelt :oops:
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1598
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Wat betreft de rotatiesensor spreek ik uit eigen ervaring. Als jouw aan/uit schakelaar zou werken zou achterwaarts trappen ook moeten werken, niet dus. Er over palaveren is zinloos, neem uw eigen raad ter harte.
Wat betreft torque sensor in de achtervork stel ik het volgende vast : als de sensor moet roteren zou er ook een uitgangsspanning moeten zijn als de motor kracht levert en dat is niet. Er is enkel sensor signaal als de kracht zijdelings is, maw vervorming van het frame door afwisselend links en rechts van het frame kracht uit te oefenen. De motor oefent kracht uit in het midden van het frame, dus geen invloed op de sensor.
Als iedereen de info op het net klakkeloos overneemt en deze zo verder verspreid kunnen 10 bronnen dezelfde wijsheid verkondigen zonder de waarheid te spreken.
Ik stel voor dat u met een oscilloscoop, frequentieteller, functie generator en multimeter(s) + labo voeding aan de slag gaat en een en ander proefondervindelijk probeert. Het resultaat mag je hier altijd mededelen.
Succes.
Pedelectron
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 aug 2019, 19:33

Iedereen met een minimum aan technisch inzicht begrijpt bij het bekijken van deze foto in welke richting de verbuiging hier gemeten wordt. Tja, en degene dit het niet kan of wilt zien. Daar is geen redding voor mogelijk vrees ik. Die kun je ook een bal laten zien, dan gaat die nog beweren dat het een kubus is. :o

Afbeelding

Afbeelding
.
Rood is de Torque (DRAAImoment) in de rijrichting van de fiets Groen is lateraal, dwars op de rijrichting. Er is geen Einstein voor nodig om te zien voor welke vervorming deze sensor ontworpen is. Maar ik maak me geen illusies, u zal vast wel met een hoop termen en meetinstrumenten gaan goochelen om deze glasheldere eenvoud te verkrachten tot het bij uw theorie past :d3:

Je kan er nog 100 andere wetenschappelijke instrumenten en termen bijgooien om te trachten om een keisimpel concept vaag genoeg te maken om uw Wilie Wortel theorieën acceptabel te maken, maar bel gewoon naar Batavus en de fietsersbond en vertel hen dat ze fout zitten. Ze zullen blij zijn met uw inzichten, weten zij ook eindelijk hoe hun fietsen werken :ay

Post ff de link als ze het licht gezien hebben en hun folders en filmpjes hebben aangepast?
Thanks :ba
Laatst gewijzigd door Pedelectron op 31 aug 2019, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1598
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Ik heb ondertussen jou filmpjes bekeken, ze zeggen niets dat niet waar is maar vertellen niet alles.
Gazelle : met het wel of niet draaien (trapas) wordt de ondersteuning gestart of gestopt en dat klop, moet ook zo.
Dat die ondersteuning dan in vermogen enkel afh is van de gekozen ondersteuningsstand is niet correct (beweerd Gazelle niet maar jij), dat elke stand een max vermogen heeft klopt maar ook in de hoogste stand, zeg maar 250 W kan je ook met 50 W fietsen...als je cadans maar laag genoeg is en als je dan versnelt en je cadans versnelt ook (dus niet schakelen) kan het vermogen 250W bereiken, en dat probeer ik je dus uit te leggen. Je cadans bepaald samen met de gekozen ondersteuning het (max) vermogen, iets wat ik eerder al schreef.
Fietsersbond : in geval van rotatie sensor het maakt het inderdaad niet uit hoeveel kracht je op de pedalen zet. Maar hier zie je het wiel onbelast draaien wat ook in met lage ondersteuning direct veel toeren/snelheid maakt, dat gebeurd niet met belasting. Dan voel je heel goed het verschil in keuze van ondersteuning EN in cadans...iets wat ik ook eerder al schreef = eigen ervaring.

Dat er een verschil is tussen rotatie -en torque sensor heb ik nooit ontkent, enkel dat de uitleg erover/werking ervan niet helemaal klopt/compleet is zoals jou internet bronnen beweren.
Plaats reactie