Experiment met voltage en manipulatie bij resetten TMM sensor

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Bij stap 3: je zet druk op her pedaal zonder dat je op het zadel zit. Etc. etc.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Henry schreef: 04 sep 2019, 02:20 Bij stap 3: je zet druk op her pedaal zonder dat je op het zadel zit. Etc. etc.
Ah:

3. Ga van het zadel af, zet druk op het rechterpedaal en stel vast wat de sensorspanning wordt.

Na stap 2 zat je namelijk op het zadel :shock:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

In het service menu heb ik kunnen vaststellen dat het wel/niet op de fiets zitten, maar een paar millivolt verschil maakt. Niet meer dan de bandbreedte waarin het signaal sowieso al fluctueert. Dit zou per fiets natuurlijk wel kunnen verschillen, maar dat verwacht ik eigenlijk niet.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Wiebe, klopt.
Ik heb net bij mij de test gedaan.
- onbelast (1): 1,044 Volt
- zittend op zadel (2): 1,088 Volt
- staand naast de fiets, "willekeurige" druk op een pedaal (3): 1.882 Volt

Kalibreren kan dus zittend op het zadel worden gedaan, impact van je eigen gewicht is minimaal (=bijna verwaarloosbaar).
Witte ST3 van maart 2019
ocra

bertjuh1975 schreef: 03 sep 2019, 22:40.

Dus:

a) Ofwel bekijk je de tmm sensor als een los elektronisch component, maar dan meet het niets.

b) Ofwel bekijk je het als een totaal concept zoals het verkocht word door IDbike, dus inclusief hun software algoritmes! En dan is het wel degelijk een torque sensor! Want dat is dan wat de speciaal geschreven algoritmes berekenen aan de hand van het binnenkomend voltage dat de sensor

Dit is wat IDbike zegt over de tmm sensor: "The TMM4 sensor has the world's best price performance. It is a patented development of IDbike, and can be used for measuring the crank torque of the cyclist."
Ben ik het fundamenteel mee oneens binnen de context van wat we wilde weten. Het is wel degelijk een verschil of het moment of kracht direct gemeten word door de sensor. Dit bepaald namelijk hoe dat ding werkt. Ik ken vergelijkbare soort setups die wel direct moment meten namelijk.
Gebruikersavatar
bertjuh1975
Pro
Pro
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 sep 2019, 13:01

Goedemorgen ocramarco,

Ik,heb nu ff weinig tijd om uitvoerig te reageren op je post, maar hier alvast iets om over na te denken:


Is een ouderwetse fietsdynamo (zo eentje die tegen de band wordt geduwd)

a) Een dynamo die elektrische stroom opwekt en Volt als output geeft?

b) Een snelheidsmeter?

Ik zeg dat het een dynamo is, en jij zegt dat je het daar fundamenteel mee oneens bent. Om dat hard te maken zul je me moeten bewijzen dat de fietsdynamo geen volts, maar km/h eenheden uitspuwt.

Hetzelfde denkpatroon kan je overdragen op de TMM sensor.

Spuwt die volts uit?
Of spuwt die Newtons, NewtonMeters, Liters, Kilo's, RPM' uit?

Ik zeg enkel Volts. Wie anders beweert, zal met bewijzen moeten komen..

Kan je in combinatie met een software algoritme van de dynamo een snelheidssensor maken? Ik zeg ja!
Kan je in combinatie met een software algoritme van de dynamo een RPM sensor maken? Ik zeg ja!

Dus de software bepaalt wat er "gemeten" wordt. Omdat geen van beide bovenstaande direct "gemeten" wordt, maar in de plaats via een formule(software) berekend wordt.

Wie anders beweert zal met bewijzen moeten komen om me over de streep te trekken.

Grt,
B.
It is better to correct a wise man than to correct a fool.
For a wise man will thank you, but the fool will despise you.
ocra

bertjuh1975 schreef: 05 sep 2019, 09:13 Goedemorgen ocramarco,

Ik,heb nu ff weinig tijd om uitvoerig te reageren op je post, maar hier alvast iets om over na te denken:


Is een ouderwetse fietsdynamo (zo eentje die tegen de band wordt geduwd)

a) Een dynamo die elektrische stroom opwekt en Volt als output geeft?

b) Een snelheidsmeter?

Ik zeg dat het een dynamo is, en jij zegt dat je het daar fundamenteel mee oneens bent. Om dat hard te maken zul je me moeten bewijzen dat de fietsdynamo geen volts, maar km/h eenheden uitspuwt.

Hetzelfde denkpatroon kan je overdragen op de TMM sensor.

Spuwt die volts uit?
Of spuwt die Newtons, NewtonMeters, Liters, Kilo's, RPM' uit?

Ik zeg enkel Volts. Wie anders beweert, zal met bewijzen moeten komen..

Kan je in combinatie met een software algoritme van de dynamo een snelheidssensor maken? Ik zeg ja!
Kan je in combinatie met een software algoritme van de dynamo een RPM sensor maken? Ik zeg ja!

Dus de software bepaalt wat er "gemeten" wordt. Omdat geen van beide bovenstaande direct "gemeten" wordt, maar in de plaats via een formule(software) berekend wordt.

Wie anders beweert zal met bewijzen moeten komen om me over de streep te trekken.

Grt,
B.
De dynamo in jouw voorbeeld blijft gelijk werken wat je ook doet met de output van de dynamo.

In het geval wat we hier discussiëren is een fundamenteel verschil in werking van de sensor of hij direct moment of kracht meet want hardware matig is die sensor dan gewoon anders en ook hoe het krachten spel op die sensor werkt. En daar ging de discussie over mijn inziens.
Gebruikersavatar
bertjuh1975
Pro
Pro
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 sep 2019, 13:01

Maar hardwarematig "meet de sensor niks.

Hardwarematig vind er een natuurkundig fenomeen plaats in het elektronisch component wat wij sensor noemen. Het resultaat van dat fenomeen is een bepaald Voltage.

Door middel van software kan je via een formule dingen berekenen aan de hand van dat Voltage.

Zonder de software heb je geen meetinstrument.

Wat het totaal concept uiteindelijk "meet" hangt 100% af van je formule(algoritme).

De sensor op zich meet niets. Het ding bevat 0 intelligentie.

Maar het ding wordt door de fabrikant een TMM sensor genoemd.

Ik wil nog wel eens herhalen dat TMM staat voor Torque Measuring Methode. Of voor wie de engelse taal niet machtig is: "Koppel meet methode"

En dat omschrijft het ding perfect in de context van hun concept. Ze zochten een manier om het koppel dzt de fietser zelf levert te meten om de ondersteuning daar recht -evenredig mee te laten toe -of afnemen.

Dus in het grote plaatje gezien, vind ik het perfect verantwoord om te stellen dat de sensor een koppelsensor is.

Als je dusdanig ver wilt gaan met ontleden van apparte componenten en gaat stellen dat de sensor geen koppel meet, dan heb je 100% gelijk.

Maar de consequentie van die denkpiste is dat je hem dan conseqent moet doortrekken. Bij gevolg meet de sensor volgens je eigen toegepaste logica ook geen kracht.

Je kan niet van 2 walletjes eten.

Als jij stelt dat de hardware kracht meet, dan zul je me moeten bewijzen dat de ouput van de hardware een eenheid van kracht is: Newton dus.

Uiteindelijk ging de discussie in hoofdzaak over of de sensor zijdelings axiaal haaks op de rijrichting meet danwel torque. ( torque welliswaar op een indirecte manier, maar dat werd vroeg in de discussie ook zo al uitgelegd door Pedelectron).

De fabrikant heeft duidelijk bevestig dat er NIET axiaall gemeten wordt. Dus de essentie van de discussie was beslecht.

Discussie over zou je denken, case closed.

Maar dat was gerekend buiten de discussiedrang van internauten. :D

Nu werd het zwaartepunt van de discussie gewoon verlegd door het concept volledig te ontleden en de stukken appart te bekijken. Slimme tacktiek, maar met 1 zwak punt. Als je de tacktiek doortrekt snij je ook in je eigen vlees. :oops:

Grt
Laatst gewijzigd door bertjuh1975 op 05 sep 2019, 13:32, 2 keer totaal gewijzigd.
It is better to correct a wise man than to correct a fool.
For a wise man will thank you, but the fool will despise you.
ocra

bertjuh1975 schreef: 05 sep 2019, 12:50

Discussie over zou je denken, case closed.

Maar dat was gerekend buiten de discussiedrang van internauten. :D

Nu werd het zwaartepunt van de discussie gewoon verlegd door het concept volledig te ontleden en de stukken appart te bekijken. Slimme tacktiek, maar met 1 zwak punt. Als je de tacktiek doortrekt snij je ook in je eigen vlees. :oops:

Grt
Verschil van zienswijze denk ik, laten we daar op houden.
Dat laatste deel vind ik een beetje jammer, hier ga je vanuit dat mijn doel was om zwaartepunt van de discussie te verplaatsen met een hele grote portie waarde oordelen daar overheen.
Gebruikersavatar
bertjuh1975
Pro
Pro
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 sep 2019, 13:01

Volgens mij zijn we het voor 99.99% met elkaar eens.

We begrijpen allebei duidelijk de techniek en alles wat erbij komt kijken. En op de keper beschouwd zijn we het over de werking dus ook eens lijkt mij.

De discussie is daarom ook een hele vreemde..

Maar, zoals ik al zei: 100% respect, je bent duidelijk een pientere kerel, die weet waar hij over spreekt.

:ay
It is better to correct a wise man than to correct a fool.
For a wise man will thank you, but the fool will despise you.
Plaats reactie