Experiment met voltage en manipulatie bij resetten TMM sensor

ocra

Excuus ik dacht dit er over ging hoe die sensor precies werkte ... mijn fout ...
Gebruikersavatar
bertjuh1975
Pro
Pro
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 sep 2019, 13:01

Dank je wel. Sportief van je! :ay
It is better to correct a wise man than to correct a fool.
For a wise man will thank you, but the fool will despise you.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

My 2ct: de benaming van de sensor is goed: ook al meet hij kracht, hij heeft als doel om draaimoment te bepalen.

Maar in de discussie over hoe de sensor werkt is het handig om dingen correct te benoemen, dit om anderen niet op een verkeerd been te zetten. In dit laatste ben ik het eens met Jins, een aantal berichten terug.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
bertjuh1975
Pro
Pro
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 sep 2019, 13:01

FreddyH schreef: 03 sep 2019, 16:10 My 2ct: de benaming van de sensor is goed: ook al meet hij kracht, hij heeft als doel om draaimoment te bepalen.

Maar in de discussie over hoe de sensor werkt is het handig om dingen correct te benoemen, dit om anderen niet op een verkeerd been te zetten. In dit laatste ben ik het eens met Jins, een aantal berichten terug.
Als we op jullie redenering afgaan meet de sensor ook geen kracht.

Volgens dezelfde logica meet de sensor de vervorming van het plaatje! Geen kracht.

Het is echt spijkers op laag water zoeken zo..
It is better to correct a wise man than to correct a fool.
For a wise man will thank you, but the fool will despise you.
Gebruikersavatar
bertjuh1975
Pro
Pro
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 sep 2019, 13:01

En om als je echt wil blijven discussiëren, kan je zelfs stellen dat de sensor niets "meet" zelfs geen vervorming.

Het enige wat de "sensor", aks je hem dan zo nog mag noemen in deze context., doet is elektronen afbuigen die er door gestuurd worden. En dit in toenemende of afnemende mate, afhankelijk van de vervorming van het plaatje waar hij op zit.

Maar ik vind deze semantische tactiek geen eervolle manier om een discussie te beslechten. Beetje intellectueel oneerlijk zelfs.

Maar ieder zijn stijl. :D
Laatst gewijzigd door bertjuh1975 op 03 sep 2019, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
It is better to correct a wise man than to correct a fool.
For a wise man will thank you, but the fool will despise you.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

bertjuh1975 schreef: 02 sep 2019, 21:23...Volgens mijn bescheiden mening zit het zo:

De derailleur zit niet aan de aandrijfzijde van de ketting, dus de trapkracht komt niet op dit deel van de ketting, maar op het bovenste deel van de ketting, Het sensorplaatje meet dus niet de kettingspanning op zich.

De sensor meet de vervorming in rijrichting die optreed bij de pedaalkracht, overgebracht via de ketting op de cassette.
De cassette zit op de achteras/bout.
Aan deze bout wordt dus zo in rijrichting getrokken,
Daar de bout vastgemaakt is in de rear-out van het sensorplaatje, gaat de bout zoveel kracht op het binnenste gedeelte van de sensorplaat uitoefenen dat dit naar voren buigt(hondersten v/e mm), wat door de sensor word omgezet in wijziging van het output voltage.

De aanwezigheid van de derailleur op de sensorplaat heeft geen actieve rol in (noch invloed op) het torque meten.
De derailleur zit daar enkel omdat hij ergens moet zitten en dat was een praktische plaats.
bertjuh1975 schreef: 02 sep 2019, 21:40 Theoretisch gezien moet de fiets gewoon een waarde X binnenkrijgen die recht-evenredig wijzigt met de trapkracht geleverd door de fietser. Meer moet de fiets niet weten.

Zodat deze X kan dienen als factor in de berekening van de ondersteuning. Zodat ook deze ondersteuning mooi recht-evenredig gebeurd met de geleverde trapkracht.

Dus X hoeft geen volwaardige echte torque meting te zijn in NM ofzo, het is niet de gemeten waarde op zich die belangrijk is: het speelt eigenlijk geen rol wat de waarde van X werkelijk is. 10 of 1000 of 5000, dat maakt niets uit, zolang de software maar weet wat de waarde in rust is. (kalibratie) (uiteraard moet ook de programmeur bij het schrijven van de software weten binnen welke rang de waarde kan wijzigen om een zinnig formule toe te kunnen passen in de code)

Het enige belangrijke is dat X recht-evenredig wijzigt met de geleverde trapkracht.
Zodat X in de softwarecode een factor kan zijn waar de ondersteuningskracht recht-evenredig aan wordt gekoppeld.

En die X komt dus van de Tmm4 sensor in de vorm van een elektrische spanning.
Ik was het hier nog met je eens.
Vervolgens begin je weer over Torque.
bertjuh1975 schreef: 03 sep 2019, 12:52 Als je persé de redenering aan wil houden dat de torque sensor geen torque meet, dan meet je km teller in de auto ook geen snelheid, maar het toerental van een asjes in je versnellingsbak.

Persoonlijk vindt ik de discussie zo een beetje flauw worden. De bedoeling van de sensor is om (via een method) de torque te meten van de trapas.

Dat is voor mij de essentie hier. Zie km teller verhaal.
Als....
de grootheid F (kracht), met eenheid N (Newton), zorgt voor een verandering van snelheid
de grootheid M (moment), met eenheid Nm (Newtonmeter), zorgt voor een verandering van draaisnelheid
dan meet volgens mij de TMM 4 sensor de kracht die de ketting (met behulp van de cassette) via de achteras zet op het Hall sensorplaatje.

Dat Hall sensorplaatje wordt ten opzichte van de magneet ietsje verplaatst, waardoor de elektrische stroom die door de Hall-sensorplaatje vloeit, beïnvloedt wordt. Dit levert uiteindelijk een potentiaalverschil op. Dit potentiaalverschil (of spanningsverschil) kan vervolgens gemeten worden. Omdat we de situatie in rust kennen (via kalibreren of nog beter: via justering van de offset van de sensor), kunnen we berekenen hoe groot de kracht is die via de ketting aan de achteras trekt. De elektrische spanning is namelijk proportioneel met het product van magnetische veldsterkte (dit is een constante en verandert dus niet) en de stroom die door het plaatje vloeit.

Omdat de kracht in de ketting via een moment op de trapas wordt gerealiseerd, ligt er een direct verband met de kracht die we zetten op de trapper. Dit moment is geen constante waarde, maar die zal fluctueren (onze benen maken immers een ronddraaiende beweging). Wil je zorgen dat de kracht op de ketting min of meer constant is, dan dien je met SPD pedalen en schoenen met SPD plaatjes te rijden, want dan kun je via duwen en trekken de kracht in de ketting constanter houden. Je zult zien dat de fiets dan nog fijner rijdt (zie een ander topic waar ik deze ervaring al eerder hier heb gedeeld).

...en toen was voor mij het cirkeltje rond. :D
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
bertjuh1975
Pro
Pro
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 sep 2019, 13:01

dan meet volgens mij de TMM 4 sensor de kracht die de ketting (met behulp van de cassette) via de achteras zet op het Hall sensorplaatje.
Prima redenering. Je somt van begin tot einde netjes op wat er gebeyrd, in volgorde. :ay

Maar je begint niet in het begin.

Het begint met de torque van de trapas. De kracht op de ketting komt niet uit de lucht vallen.

Wat je meet is die torque die alles in beweging zet.

Zonder die torque is er niets..
It is better to correct a wise man than to correct a fool.
For a wise man will thank you, but the fool will despise you.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Zie het begin van mijn laatste alinea. :)
Witte ST3 van maart 2019
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

En wat de torque sensor dus eigenlijk meet is de activiteit van de citroenzuur cyclus van de berijder. Hierin wordt namelijk ATP omgezet naar ADP waarbij de energie vrijkomt die zorgt voor de interactie tussen het actine en myosine in de spieren. En die spieren zorgen er weer voor dat deze energie wordt overgebracht op het pedaal waardoor de trapas in beweging komt.

Het begint erop te lijken dat de TMM de energie van een boterham met pindakaas meet :D
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

:bj
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie