Experiment met voltage en manipulatie bij resetten TMM sensor

pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Pedelectron schreef: 31 aug 2019, 16:41

Afbeelding

Afbeelding
.
Rood is de Torque (DRAAImoment) in de rijrichting van de fiets Groen is lateraal, dwars op de rijrichting.
Bijna goed: de TMM sensor meet de kracht in de richting van de rechte rode pijl (en NIET het koppel op de achteras!), dus de kracht in de ketting welke proportioneel is met het koppel op de krank (niet het achterwiel/as).

Dit heb ik al een keer laten zien op het forum met een eenvoudig experiment: in het service menu kun je de spanning van de sensor aflezen. Bij een vast koppel op de krank (= gewicht op pedaal) is de spanning niet afhankelijk van de gekozen versnelling.

Heren, doe es lief tegen elkaar en hou het bij de inhoud.
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Pedelectron
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 aug 2019, 19:33

Sorry dat ik het ff cru zeg, maar je bent aan het lullen.

Je hebt als reactie gepost op de filmpjes die ik heb gepost dat het ONZIN is. Waarmee je mijn bijdrage probeert af te branden. (die ik overigens post om anderen die net als ik nieuw zijn in de materie te helpen inzicht te krijgen om zo zelf een eerste diagnose te kunnen stellen bij storingen. Niet om slim te lijken, want het zijn niet eens mijn filmpjes.)

Vervolgens bljkt uit uw eigen vage gebrabbel dat u er geen snars van begrijpt, en nu probeert u uw gezicht te redden door nog meer vaag gebrabbel. De gewone kadanssensor (=rotatiesensor) op zichzelf is een aan/uit schakelaar, niets meer en niets minder. Alle fabrikanten ter wereld zeggen het op hun websites en in hun technische documentatie! Maar als u wilt geloven dat het ook een koffiezetter of iets anders is, hey het is een vrij land. :roll:

Als ik ongelijk heb en iemand toont dat overtuigend aan, geef ik dat onmiddellijk toe. Dan ben ik ze dankbaar voor de correctie. Dat is wetenschappelijk en rationeel gedrag. Wat u doet is rond uw ego lullen. En sorry, daar kan ik weinig bewondering voor opbrengen. Zeker na uw initiële agressieve reactie naar mij toe. Wie een grote mond geeft, moet ook kunnen incasseren.
Pedelectron
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 aug 2019, 19:33

Bijna goed: de TMM sensor meet de kracht in de richting van de rechte rode pijl (en NIET het koppel op de achteras!), dus de kracht in de ketting welke proportioneel is met het koppel op de krank (niet het achterwiel/as).
Is dit een soort van doopritueel voor nieuwelingen? :ck:

Dat zeg ik? De kracht in de richting van de rode pijl wordt gemeten! Dit is een lichtjes indirecte, maar zeer dicht bij directe manier om het TORQUE te meten die de berijder uitoefent op de achteras. (hier heb jij een punt, correcter is : op de pedalen)

Waarom heet het een TORQUE sensor?

Heb je de video van de professor bekeken? Begrijp je het concept Torque?
Het heet niet laterale sensor, het heet Torque sensor! Waarom zou dat zijn?

Het meet de TORQUE of het DRAAIMOMENT dat de berijder uitoefent op de achteras om die in zijn ROTERENDE beweging te zetten.

Het doet dit niet 100% direct, maar toch bijna, door de vervorming te meten die het resultaat is van de TORQUE die de berijder op de pedalen uitoefent. Deze TORQUE wordt via de ketting overgebracht op de achteras, die als resultaat GEEN laterale maar een RONDDRAAIENDE beweging maakt.

Bij ronddraaiende bewegingen zoals dikwijls bij voertuigen spreken we in termen van KOPPEL, DRAAIMOMENT, TORQUE!

De gemeten waarde volgens de rode pijl is de TORQUE, daarom dat de bedenker deze sensor , je gaat het niet geloven..... TORQUESENSOR heeft genoemd.

Dit heb ik al een keer laten zien op het forum met een eenvoudig experiment: in het service menu kun je de spanning van de sensor aflezen. Bij een vast koppel op de krank (= gewicht op pedaal) is de spanning niet afhankelijk van de gekozen versnelling.
Ik geloof je zonder meer, wat de sensor eigenlijk meet is de torque die de berijder uitoefent op de pedalen en zo via overbrenging op de cassette/achteras. Deze is logisch gezien altijd gelijk bij gelijke pedaaldruk. (Wat verschilt bij een andere versnelling is de torque na de versnellingscassette, dus de kracht die de band uitoefent op de weg.) Dit(pedaaltorque) is ook net de enige kracht die je moet meten/weten om de ondersteuning mooi recht evenredig te laten verlopen met je eigen pedaal inbreng.

De functie van de TMM4 sensor van Stromer is exact dezelfde als die van torque sensors ingebouwd in middenmotoren.
Het gaat dus niet om laterale krachten op het frame, want bij een middenmotor met geïntegreerde troquesensor zit er zelfs geen op het frame.

De enige functie is het meten van de kracht die de berijder zelf uitoefent en in functie daarvan recht evenredig ondersteuning geven, zodat het fietsen natuurlijk aanvoelt en het lijkt alsof je bionische benen hebt. Laterale frame vervormingen (hoewel er die wel zullen zijn) enz. hebben geen functie of belang in dit verhaal. (Tenzij er abnormale externe dingen plaatsvinden die het frame zo erg verbuigen dat de sensorwaarden hierdoor flink worden beïnvloed. Maar nomaliter zo het frame sterk genoeg moeten zijn zodat dit niet kan gebeuren tijdens gebruik in normale omstandigheden)
Laatst gewijzigd door Pedelectron op 31 aug 2019, 18:57, 5 keer totaal gewijzigd.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Pedelectron schreef: 31 aug 2019, 16:41 Iedereen met een minimum aan technisch inzicht begrijpt bij het bekijken van deze foto in welke richting de verbuiging hier gemeten wordt. Tja, en degene dit het niet kan of wilt zien. Daar is geen redding voor mogelijk vrees ik. Die kun je ook een bal laten zien, dan gaat die nog beweren dat het een kubus is. :o

Afbeelding

Afbeelding
.
Rood is de Torque (DRAAImoment) in de rijrichting van de fiets Groen is lateraal, dwars op de rijrichting. Er is geen Einstein voor nodig om te zien voor welke vervorming deze sensor ontworpen is. Maar ik maak me geen illusies, u zal vast wel met een hoop termen en meetinstrumenten gaan goochelen om deze glasheldere eenvoud te verkrachten tot het bij uw theorie past :d3:

Je kan er nog 100 andere wetenschappelijke instrumenten en termen bijgooien om te trachten om een keisimpel concept vaag genoeg te maken om uw Wilie Wortel theorieën acceptabel te maken, maar bel gewoon naar Batavus en de fietsersbond en vertel hen dat ze fout zitten. Ze zullen blij zijn met uw inzichten, weten zij ook eindelijk hoe hun fietsen werken :ay

Post ff de link als ze het licht gezien hebben en hun folders en filmpjes hebben aangepast?
Thanks :ba
Het is heel duidelijk, voor groen heb je maar een fractie van de kracht nodig als voor rood... maar dat had ik al gezegd...
Draaimoment wil niet zeggen dat het MOET draaien, enkel dat de kracht van het draaien aan de trapas gemeten moet worden.
Neem vooral het motorkoppel mee in je redenering mijn beste Einstein.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

pvg schreef: 31 aug 2019, 17:21 Dit heb ik al een keer laten zien op het forum met een eenvoudig experiment: in het service menu kun je de spanning van de sensor aflezen. Bij een vast koppel op de krank (= gewicht op pedaal) is de spanning niet afhankelijk van de gekozen versnelling.

Heren, doe es lief tegen elkaar en hou het bij de inhoud.
:cool2: Ik probeer dit duidelijk te maken, het koppel op de trapas, onafhankelijk van de gekozen versnelling, zorgt voor vervorming in het frame achteraan (GROENE PIJL) en zo voor een bepaalde sensorwaarde. Die vervorming van het frame is enkel afh van het koppel op de trapas, ongeacht de versnelling en onafhankelijk van het motorkoppel want dat zit in het midden van het frame...
Zou je de rotatie meten ifv koppel moet de sensorwaarde veranderen bij een andere versnelling = andere overbrengingsverhouding maar dat is dus niet... ik hoop dat het duidelijk is.
En nee, ik wil geen forumleden weg jagen maar als je ooit een diagnose wil doen doe het dan goed en niet met trial en error.
Pedelectron
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 aug 2019, 19:33

De groene pijl is niet waar de sensor voor ontworpen is beste vriend. Wat gemeten wordt is de RODE pijl.
En ja, als je maar genoeg wringt in de richting van de groene pijl zal er ook wel beweging worden gemeten op de rode pijl. Maar dit is niet waar de sensor voor ontworpen is. Maar blijf vooral volhouden! :D
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Pedelectron schreef: 31 aug 2019, 17:46 De gemeten waarde volgens de rode pijl is de TORQUE, daarom dat de bedenker deze sensor , je gaat het niet geloven..... TORQUESENSOR heeft genoemd.
Ook de groene pijl is torque, enkel het effect ervan zonder te draaien.
Het is niet omdat het niet draait dat het geen draaimoment kan meten.
Ik kan met 100 N of 200N of 5OO N tegen een muur drukken zonder dat die beweegt maar dat wil niet zeggen dat ik geen kracht uit oefen. En ja dat kan ook gemeten worden.
Pedelectron
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 aug 2019, 19:33

Ja en het is 's nachts beduidend kouder dan buiten! :cool2:

Goedzo! Het raakt nog steeds geen kant, maar blijven volhouden! :ay En je verhaal blijven aanpassen en bijsturen tot je zelf niet weer weet wat je in je eerste reactie allemaal beweerde! :D

Heb je al gebeld met Batavus en de Fietsersbond? Wat zeiden ze? :?:


Een kracht in een rechte lijn is ..... een kracht.
Een kracht rond een punt is.... een draaimoment of torque.
De kracht in de richting van de groene pijl is dus geen torque. En de sensor is niet bedoeld om axiale krachten(haaks op de rijrichting) te meten. Maar ga door, ik ben benieuwd waar we gaan uitkomen.. :D
Laatst gewijzigd door Pedelectron op 31 aug 2019, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Pedelectron schreef: 31 aug 2019, 18:37 De groene pijl is niet waar de sensor voor ontworpen is beste vriend. Wat gemeten wordt is de RODE pijl.
En ja, als je maar genoeg wringt in de richting van de groene pijl zal er ook wel beweging worden gemeten op de rode pijl. Maar dit is niet waar de sensor voor ontworpen is. Maar blijf vooral volhouden! :D
Als je groen en rood omdraait heb je 100% gelijk :cool2:
De sensor waarde is onafhankelijk van de gekozen versnelling (proefondervindelijk bewezen) en onafhankelijk van het motor koppel die op dezelfde plaats kracht uitoefent als de ketting (feit)...wat heb je nog meer nodig?
Als je naar de constructie van het sensor plaatje kijkt zie je waarvoor het ontworpen is, neem gerust foto's van andere sensoren erbij en het wordt enkel duidelijker hoe ze moeten werken. De kracht van de ketting is in de rode richting, niet rond maar horizontaal. Het effect van die kracht zorgt voor een laterale beweging (vervorming van het frame) en die wordt gemeten.
Neen een A4 tje, en beweeg de 2 bovenste korte helften naar elkaar toe, ze zullen haaks op jou krachtinwerking (=kettingspanning) rond komen te staan...ze bewegen dus lateraal. Zonder dat ze ronddraaien bepaald de laterale uitslag van je A4 tje de kracht die je er op zet.
Mijn reactie op jou Batavus en fietsersbond filmpje had ik al medegedeeld, dat ga ik niet nog eens doen, ik hoop dat het duidelijk is.
Kan er iemand een grote lamp mee brengen want mijn lichtje is blijkbaar niet zichtbaar.
Pedelectron
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 23 aug 2019, 19:33

JA NU ZIE IK HET!!

HOE KON IK ZO BLIND ZIJN? :bu:

Tuurlijk, de axiale krachten worden gemeten op de achteras, haaks op de rijrichting. Zoals je in je eerste post al aangaf!
Die ontwikkelaars hebben het een torquesensor genoemd om simpele zielen zoals mij te misleiden! De schurken!! :aq

Kun je me ook ff uitleggen hoe die torque sensor(misleidende naam :aq ) dan werkt wanneer die geïntegreerd is in een middenmotor? Meet hij dan ook de verwaarloosbare kracht die zijdelings op de trapas komt en niet het cruciale draaimoment?

/end sarcasm
Laatst gewijzigd door Pedelectron op 31 aug 2019, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie