ST2: tandwielen en ketting versleten na 4000km?

Mathijs
Runner-up
Runner-up
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 jul 2018, 15:58
Locatie: Uden

Stromeur schreef: 28 jul 2019, 23:19 Dring er dan wel op aan bij de dealer dat-ie alleen de versleten kransjes vervangt en niet de complete cassette zoals Stromer die aanbiedt, want daarmee word je onnodig op kosten gejaagd.

Vind je het geen probleem om met vallen en opstaan te leren, kijk dan vooral eens naar de how-to youtubes van Park Tool. Die zijn erg goed en duidelijk.
Alleen versleten kransjes vervangen was daar geen optie, ze konden alleen de hele cassette bestellen luidde het verhaal. Ik ben niet te beroerd om het zelf te leren. Gaat een hoop schelen vergeleken met elk jaar de cassette vervangen, ook al kost het in het begin allemaal wat meer tijd en pogingen :D De dealer vraagt € 190 voor het vervangen van cassette, ketting en voorblad. Voorblad lijkt me nog wat voorbarig?
Golvas schreef: 29 jul 2019, 13:22Nieuwe ketting + versleten kransje(s), dat geeft idd problemen. Heb je - voor je een ketting bestelde en verving - eigenlijk wat gedaan met Wiebes tip ?
Yep, hielp helaas (bijna) niks. Trapte nog steeds behoorlijk door.

Ik heb een kransje 11 en kransje 13 besteld ter vervanging. 11 is sowieso versleten en 13 is de volgende meest gebruikte, dus als ik de boel toch los heb wil ik die preventief vervangen. Een momentsleutel is ook besteld (tot 24nm, waarvan ik later pas zag dat dat te weinig is voor bijvoorbeeld de trapas, maar voor het wiel nu in ieder geval voldoende).
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Voor het terugplaatsen van je cassette heb je 40 Nm nodig.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mathijs schreef: 30 jul 2019, 21:05 Ik ben niet te beroerd om het zelf te leren. Gaat een hoop schelen vergeleken met elk jaar de cassette vervangen, ook al kost het in het begin allemaal wat meer tijd en pogingen :D
Als je een beetje handig bent, dan kom je er met het juiste gereedschap, de adviezen van het forum en youtube wel :ay
Mathijs schreef: 30 jul 2019, 21:05 De dealer vraagt € 190 voor het vervangen van cassette, ketting en voorblad. Voorblad lijkt me nog wat voorbarig?
Mja, daar was ik dus al bang voor @cassette. Jammer dat dealers/Stromer het zo aanpakken.

Voorblad zou langer mee moeten gaan dan 4000km, maar dat is wel afhankelijk van het onderhoud. Ik heb het blad niet gezien, dus geen idee.

Succes!

En deel vooral je successen en oepsjes. Vooral van dat laatste leren de mensen die meelezen het meest.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

FreddyH schreef: 30 jul 2019, 22:24 Voor het terugplaatsen van je cassette heb je 40 Nm nodig.
het autobedrijf dat je auto onderhoudt of in je woonplaats kan de cassette ook voor de vastzetten. Kan nooit veel kosten, ik denk nix.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Mathijs
Runner-up
Runner-up
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 jul 2018, 15:58
Locatie: Uden

FreddyH schreef: 30 jul 2019, 22:24 Voor het terugplaatsen van je cassette heb je 40 Nm nodig.
Waah, shit. Maar ik vind zo ook niet echt momentsleutels die op 2 beginnen en dan tot minimaal 40 gaan (in ieder geval niet betaalbaar). Dus voor het grote werk misschien maar een losse aanschaffen, of eentje lenen.
Stromeur schreef: 30 jul 2019, 22:27 Voorblad zou langer mee moeten gaan dan 4000km, maar dat is wel afhankelijk van het onderhoud. Ik heb het blad niet gezien, dus geen idee.
Er staat een foto op pagina 1 van dit topic. Ik krijg de ketting er niet echt ver vanaf getild dus ik neem aan dat-ie nog oké is.
Stromeur schreef: 30 jul 2019, 22:27 En deel vooral je successen en oepsjes. Vooral van dat laatste leren de mensen die meelezen het meest.
Ik laat weten hoe dit avontuur afloopt. Heb me al wel afgevraagd waar ik aan begonnen ben, maar het komt goed :mrgreen:
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Ik heb een BBB cassette sleutel gekocht en daar ga je echt geen moment mee kunnen meten. Gezien de lengte van de handvatten daarvan ga je die 40 Nm lastig overschrijden. Kans is groter op te weinig moment met risico op losdraaien. Flink aantrekken dus ;)
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik heb een momentsleutel 10-60 NM gekocht. Even zoeken en je vindt ze ook. Voornamelijk aangeschaft voor het achterwiel.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ikzelf heb heel lang geleden een keer een 40-200 Nm momentsleutel gekocht voor het aantrekken van autowielen (ik wissel zelf zomer en winterbanden, beide op eigen velg). Die is hiervoor ook prima te gebruiken...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Mathijs
Runner-up
Runner-up
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 jul 2018, 15:58
Locatie: Uden

In de instructievideo van Park Tool gebruiken ze nogal wat vet voordat de cassette weer vastgezet wordt. Wat voor soort vet kan ik daarvoor het best nemen? Is me niet helemaal duidelijk uit de video. Is het überhaupt nodig bij het niet volledig vervangen van de cassette?
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Dit wordt gebruikt: https://www.parktool.com/product/polylu ... tube-ppl-1

Van een website geplukt: De Park Tool Polylube is een hoogwaardig montagevet dat speciaal ontwikkeld is voor de onderhoud en de reparatie van fietsen.
Dit montagevet voorkomt kraken en roesten, en is waterafstotend. Ook is dit vet goed te gebruiken in combinatie met carbon onderdelen.
Gebruik vet wat hierop lijkt.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Plaats reactie