ST2: tandwielen en ketting versleten na 4000km?

Mathijs
Runner-up
Runner-up
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 jul 2018, 15:58
Locatie: Uden

Mijn kettingslijtagemeter is inmiddels binnen en zelfs bij 0.75% past ie er al helemaal in. Die lijkt me wel aan vervanging toe, dus. De Wipperman Connex is ook al binnen dus die gaat er deze week op. Eerst maar eens kijken hoe ie dan weer fietst.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Mijn ervaring met 10 speed ketting is dat ik met 0,75% nog geen problemen heb. Ik weet niet of dit bij 11 speed anders is...

Ik vervang daarom pas zodra het gaat doortrappen en werk daarbij met 2 kettingen die ik elke 1000 km wissel.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik kan die norm (0,5% en 0,75%) ook niet zo goed plaatsen. Waar is die op gebaseerd? Zeker als sommige nieuwe kettingen die nieuw uit de doos komen al bijna op de 0,5% norm zitten.

Je kunt best wel lang doorrijden met een ketting en je tandwielen. De norm (in gereden kilometers) die (als er niet wordt gemeten) volgens mij vaak wordt aangehouden is de norm die geldt bij de niet-electrische MTB en race-fiets. Bij de niet-electrische fiets lopen veel grotere krachten over de ketting. Volgens mij zou om die reden op een Stromer de ketting en de tandwielen langer mee moeten gaan. Immers de motor zit in het achterwiel en de krachten op de ketting bepaald worden door de TMM sensor, de instellingen in de OMNI en de ondersteuningsstand waarmee je fietst, waarbij die nooit zo groot is als op een niet-electrische fiets. Pas nadat de olifant achterop springt, komen die krachten wel op de ketting.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Park Tool bedoelt dat je alleen de ketting vervangt bij 0,5% verlenging. Daardoor gaan alle tandwielen het langst mee. Het is juist ter voorkoming van problemen en doortrappen.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Onderhoud voorkomt reparatie. Nooit anders geweest :)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Mathijs
Runner-up
Runner-up
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 jul 2018, 15:58
Locatie: Uden

Ook met een nieuwe ketting trapt ie nog steeds door in de hoogste versnelling, helaas. Zelfs veel erger dan met de oude. Dus waarschijnlijk (?) toch het kleinste kransje aan vervanging toe. Alleen is me niet helemaal duidelijk welke ik moet bestellen. Wat betekenen de aanduidingen als 15T, 17T etc? Is het de CS-M8000 cassette die er standaard op zit? En wat heb ik nodig om de cassette los te maken en vast te zetten?
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

15T = 15 Tandjes
17T = 17 tandjes
Geen idee wat er bij jou standaard voor cassette op het achterwiel gemonteerd is.

Als jij het kleinste tandwiel wil vervangen, dan heb je volgens mij een 11T nodig (11 Tandjes dus).

Je hebt in ieder geval nodig:
- een kettingzweep
- een cassette afnemer / freewheel afnemer
- een tang/baco om de cassette afnemer rond te draaien (als die cassette afnemer een losse dop is)

Op youtube even zoeken met de zoektermen "demonteren cassette" en je weet na 10 minuten alles.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

- Momentsleutel

Accu uitnemen voordat je gaat klussen aan je Stromer.

Het is geen rocket science, maar heb je geen flauw idee hoe je dit moet doen en wil je liever geen "oepsjes" (zoals een nieuwe ketting monteren op versleten kransjes, wat inderdaad niet gaat werken), laat dit dan over aan je dealer. Dring er dan wel op aan bij de dealer dat-ie alleen de versleten kransjes vervangt en niet de complete cassette zoals Stromer die aanbiedt, want daarmee word je onnodig op kosten gejaagd.

Vind je het geen probleem om met vallen en opstaan te leren, kijk dan vooral eens naar de how-to youtubes van Park Tool. Die zijn erg goed en duidelijk.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Helemaal mee eens wat Stromer zegt. Rustig aan meer willen weten over het hoe en wat van je fiets zorgt ervoor dat je onderweg vaak ook weet of het serieus is of dat je best even kan wachten. Ook voorkomt dit dat je telkens naar je dealer moet gaan en je onnodig kosten dient te maken. Ali heeft de tools die je nodig hebt maar soms heb je wel even geduld nodig voordat je het hebt. Dus kransjes in voorraad is verstandig.

Soms samen met iemand aan je bike werken die e.e.a. al eerder heeft gedaan.

Succes.

Groet Mark
Laatst gewijzigd door Lamkram op 29 jul 2019, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Mathijs schreef: 28 jul 2019, 22:23 Ook met een nieuwe ketting trapt ie nog steeds door in de hoogste versnelling, helaas. Zelfs veel erger dan met de oude.
Nieuwe ketting + versleten kransje(s), dat geeft idd problemen. Heb je - voor je een ketting bestelde en verving - eigenlijk wat gedaan met Wiebes tip ?
Wiebe schreef: 19 jul 2019, 11:46 Staat verder de clutch op 'on'? Dit is een klein hendeltje op het onderste gedeelte van je derailleur. Daarmee span je de ketting wat strakker en kan helpen tegen doortrappen.
Los(se) kransje(s) bestellen ? Zie deze bijdrage.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie