ST2: tandwielen en ketting versleten na 4000km?

Mathijs
Runner-up
Runner-up
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 jul 2018, 15:58
Locatie: Uden

Henry schreef: 20 jul 2019, 10:35 Als je een schuifmaat in huis hebt, dan kun je eenvoudig vaststellen of de ketting versleten is.
Dank voor het artikel, ik heb naar aanleiding daarvan een kettingslijtagemeter besteld (ik heb geen schuifmaat en een slijtagemeter leek me toch wat handiger dan).

Hoe bepaal ik of de cassette en/of voorblad aan vervanging toe zijn?
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik doe dat:
- "op zicht", dus als ik van mening ben dat de tandwielen te driehoekig van vorm of te versleten zijn, dan wordt het tijd om ze te vervangen.
- als de nieuwe ketting niet lekker wilt lopen op de oude tandwielen, waarbij ik een nieuwe ketting altijd de mogelijkheid geef om die rustig te laten "inlopen". :D

Lang met een vieze ketting (bijvoorbeeld voorzien flink wat olie/vet met zand) doet de levensduur van de ketting en tandwielen ook geen goed.

Als je regelmatig van ketting wisselt (en de oude ketting schoonmaakt en weer invet) en je gebruikt achter meerdere tandwielen om vooruit te komen, dan zou ik zo'n 1x per jaar van tandwielen wisselen (en alleen die wisselen die versleten zijn). Ze gaan bij mij dus zo'n 10.000 - 12.000 km mee. Het liefst vervang ik de spulletjes nadat de sneeuw definitief het land heeft verlaten.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bij het voorblad: trek de ketting aan de voorkant naar voren, als je je vinger tussen het blad en de ketting kunt steken is het blad versleten. Typisch doe je véél langer met een voorblad dan 4000 km. Eerder iets van 8000 tot 12000 km.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

FreddyH schreef: 20 jul 2019, 13:23 Bij het voorblad: trek de ketting aan de voorkant naar voren, als je je vinger tussen het blad en de ketting kunt steken is het blad versleten. Typisch doe je véél langer met een voorblad dan 4000 km. Eerder iets van 8000 tot 12000 km.
Dan wel met een nieuwe ketting en niet met een versleten. Anders meet je de ketting en niet het blad ;)
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Wiebe schreef: 20 jul 2019, 13:35 Dan wel met een nieuwe ketting en niet met een versleten. Anders meet je de ketting en niet het blad ;)
Nee hoor, als je ketting 1% langer geworden is (aan vervanging toe dus), dan is dat op die paar schakels iets van 4-5 mm in lengte, dat doet aan afstand tussen je ketting en blad niet dramatisch veel. De variatie in vingerdikte is al meer dan dat :d3:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Los van de ketting (waar metertjes voor zijn), is het dus geen exacte wetenschap. Ziet je materiaal er nog goed uit en wil je eigenljk nog wat langer doen met je tandwielen (cassette achter en voorblad) en met je oude kettingen? Dan kan dat als je ook in de winter doorfietst.

Zet in de winter voordat er gepekeld wordt de "versleten" spullen er weer op. Met name pekel is heel erg schadelijk voor je materiaal. Als die pekel-rommel weg is, dan kunnen de oude spullen er vanaf en worden weggegooid.

Daarnaast durf ik de stelling wel aan dat een ketting en tandwielen op een eBike of Speed Pedelec minder te verduren hebben dan op een Racefiets/Koersfiets. Bij die laatste moet immers de kracht van de benen volledig worden overgebracht door de tandwielen en de ketting. Bij een Stromer wordt door de motor in het achterwiel een deel van de kracht rechtstreeks aan de as geleverd. Ervaringscijfers opgedaan op een mountainbike of racefiets zijn niet 1:1 van toepassing op een Stromer.
Laatst gewijzigd door Henry op 20 jul 2019, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Witte ST3 van maart 2019
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

FreddyH schreef: 20 jul 2019, 14:22
Wiebe schreef: 20 jul 2019, 13:35 Dan wel met een nieuwe ketting en niet met een versleten. Anders meet je de ketting en niet het blad ;)
Nee hoor, als je ketting 1% langer geworden is (aan vervanging toe dus), dan is dat op die paar schakels iets van 4-5 mm in lengte, dat doet aan afstand tussen je ketting en blad niet dramatisch veel. De variatie in vingerdikte is al meer dan dat :d3:
Ik denk dat je geen gelijk hebt, als ik tijd en zin heb zal ik het eens narekenen.
Net zo als het principe dat wanneer je een touw strak om de aarde spant (evenaar, +/- 40k kilometer, dit doorknipt en er een meter tussen zet en het touw dan overal even ver van de aarde houdt, hoeveel mm/cm/m staat het touw dan van de aarde af?...
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

De formule van de omtrek is: 2 x PI x Straal = 40.000.000 meter
PI = 3,14159265359
De straal van de aarde wordt dan: 6.366.197,724 meter

Maak je de omtrek 1 meter groter, dan wordt die dus 40.000.001 meter
Met PI = 3,14159265359
De straal van de aarde wordt dan: 6.366.197,880 meter

Het draadje komt daarmee 0,156 meter van de aarde af te staan, dus 15,6 cm van de aarde af.
Witte ST3 van maart 2019
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Helemaal correct natuurlijk. Het leuke principe aan deze opgave is dat gevoelsmatig die ene meter niets gaat uitmaken op die 40.000 km. En de meeste intuïtieve antwoorden komen niet boven de millimeter uit. En dan blijkt het opeens toch 15.6 cm te zijn.
Ongeveer dit idee heb ik nu dus ook over versleten vs niet versleten ketting en de chainring.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Wiebe schreef: 20 jul 2019, 15:15Ik denk dat je geen gelijk hebt, als ik tijd en zin heb zal ik het eens narekenen.
Heb ik ff uitgebreid gedaan.

Een ketting met 120 schakels van een halve inch lang is 1524 mm, 1% verlenging is 15,24 mm, per schakel is dat slechts 0,127 mm.

De steekcirkel van de ketting op het voorblad met 52T is bij een nieuwe ketting 210,34mm, radius 105,17mm

De steekcirkel van de ketting op het voorblad met 52T is bij een versleten ketting met 1% verlenging 212,44mm, radius 106,22mm

Theoretisch zou je rekenen; 106,22-105,17=1,05 mm. Niet gehinderd door enige kennis betekent het dat wanneer je ketting 1,05 van het voorblad kunt liften de ketting versleten is.

Maar een langere ketting gaat meer op de flanken richting de top van de tanden lopen. Daardoor komt de ketting aan beide van de plek waar je de ketting optilt al meer daar naartoe en til je de ketting verder van het voorblad. Als daarnaast het voorblad gesleten of versleten is komt de ketting nog meer naar de plek waar je de ketting optilt. Daardoor komt de ketting aan beide van de plek waar je de ketting optilt nog meer daar naartoe en til je de ketting nog verder van het voorblad.
Hoeveel je de ketting kunt optillen in verschillende varianten met een nieuwe en oude ketting en voorblad is niet exact te zeggen.
Neem daarbij ook nog in overweging dat een ketting en voorblad binnen bepaalde toleranties gemaakt worden zodat het op elkaar past als het nieuw gemonteerd wordt (losse passingen in de werktuigbouw). Daardoor merk je bij het meten van een nieuwe ketting met een Park Tool Chain Checker CC-2 dat die al 0.25% “versleten” is. Op de checker staat dan ook vermeld dat een nieuwe ketting tussen 0.25-0.5% zit en uiterlijk bij <1.0% vernieuwd moet worden
CABA1F1D-E028-4A52-8020-1A28E62A3886.jpeg
CABA1F1D-E028-4A52-8020-1A28E62A3886.jpeg (1.48 MiB) 3066 keer bekeken
Voorbladen worden tegenwoordig CNC gefreesd en ook bij frezen heb je toleranties. De gefreesde tandvorm kan bij de diverse merken verschillen. Daarvoor zullen ongetwijfeld allerlei theorieën en praktijken zijn uitgetest voor levensduur tegen rendement etc.
Als je de nieuwe tandvorm tandwieltjes 11T van tegenwoordig vergelijkt met een ouderwets pignon 6 speed van begin jaren ‘80 dan denk je dat het nieuwe al versleten is bij montage. De grotere tandwieltjes idem dito. Daar staat tegen over dat het hele spul 11 speed tegenwoordig wel heel goed schakelt en de ruimte daarvoor (lees grotere speling) nodig heeft.
Bekijk het filmpje van Park Tool, die vertellen dat je met 11 speed de ketting al moet vervangen bij een verlenging van 0.5%
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Plaats reactie