Omni C FW 4.1.3.3 Al iemand op zijn fiets?

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Henry schreef: 08 aug 2019, 09:03 @Tomasj:: je ziet steeds meer dat de industrie overstapt op het presenteren van het aantal nog te rijden km’s. De toekomst zal leren of we iets aan dat getal hebben. Vooralsnog zie ik alleen een percentage op de OMNI.
Bij mijn vorige fiets startte ik met 95 km autonomie in eco-stand, en iets van een 50 km in Touring.
Wanneer ik na 15 km overschakelde naar Touring, zakte mijn autonomie vrij snel naar 20-25 km, om daarna gedurende 5-10 km opnieuw lichtjes te stijgen naar 30-35km (zonder de ondersteuning aan te passen).
Heel handig dus, zo'n autonomieweergave.
Bij Stromer zal het misschien iets beter zijn, maar je verliest toch wat controle.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

Zolang ze de mogelijkheid om het restpercentage te zien niet wegnemen heb ik absoluut geen probleem met de optie om een geschatte actieradius te zien.
Na de update blijft de Stromer ook het percentage tonen als standaard, dus voor wie de geschatte actieradius niet wil is er zelfs geen extra werk :ay
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Inmiddels heb ik ook de sw update binnen, maar daarvoor moest eerst de defect geraakte OMNI worden vervangen. :bu:

Omdat ik een regelmatig terugkerende tik hoorde door mijn gehoorbeschermers heen (op zowel de heen- als de terugweg), had ik besloten om bij terugkomst op zoek te gaan naar de oorzaak. Uiteindelijk achterwiel losgemaakt, alles gecontroleerd, schoongemaakt en teruggeplaatst. Accu er weer in, maar helaas kreeg ik een wit scherm op de OMNI.
Vandaag naar de FM gegaan en de OMNI bleek defect te zijn. Navraag gedaan over de sw updates. De FM bevestigde dat Stromer die updates verstuurde, waarbij er elke dag een bepaald aantal (100 stuks ??) worden geupdate. Het kan dus even duren voordat je aan de beurt bent. Doordat ik een nieuwe OMNI kreeg, werd ook maar gelijk de laatste versie gepusht. Ik heb even gekeken naar de keuze (% of kms), maar ik denk dat ik toch maar voor de optie % ga.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Vandaag mijn eerste ervaringen met de optie om de capaciteit van de accu in kms weer te geven en niet in een accupercentage van het maximum. Op zowel de heenweg en de terugweg stond er een stevige wind:
- heenweg een windje van zo'n 36 km/uur, bijna volledig wind tegen,
- terugweg een windje van zo'n 36km/uur, bijna volledig wind mee.

Na het opstarten van de OMNI gaf deze aan dat ik met een volle 983 Wh accu zonder 1 meter te hebben gerden slechts 62 km ver zou komen in standje 2. Dit vond ik vreemd, want dit kwam in de verste verte niet overeen mijn mijn ervaring (ik rijd regelmatig minimaal 80 km op 1 volle accu, voornamelijk in standje 2).

De heenweg had ik grotendeels wel in stand 3 afgelegd en daarbij haalde ik regelmatig een snelheid van 40 km/uur. Na 27,4 km strakke wind tegen was ik op mijn bestemming aangekomen en volgens de OMNI kon ik nog maar 24 km ver komen in standje 2. Gelukkig had ik mijn lader meegenomen, want ik had al verwacht dat een windje van zo'n 36 km/uur tegen wel eens een flinke aanslag kon betekenen op het verbruik.

De terugweg aangevangen met een volle accu en volgens de OMNI een maximale actieradius van 59 km in standje 2. De terugweg dus een lekkere wind mee gehad, de wind had een snelheid van zo'n 36 km/uur (volgens de weer-App).

Thuis aangekomen gaf de OMNI aan dat ik in standje 2 nog 63 km ver kon rijden. De hele rit schommelde dit getal rond de 60-62 km. Thuis aangekomen had ik de accu voor ongeveer 1/4 deel leeggereden.

Conclusie: Ik heb geen idee welk algoritme Stromer hanteert voor het berekenen van de actieradius, uitgedrukt in kms. Ik vond het vreemd dat die actieradius niet op basis van je recente verbruik goed wordt bijgesteld. De weergave van de status van de accu laat ik om deze reden voorlopig nog maar even in een % van de maximale capaciteit staan.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Dus conclusie : zinloze feature als het algorithme niet goed werkt
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Henry schreef: 08 aug 2019, 09:03je ziet steeds meer dat de industrie overstapt op het presenteren van het aantal nog te rijden km’s
Het is pure noodzaak want een steeds groter deel van de bevolking kan niet meer hoofdrekenen. En nu het je een bekeuring oplevert als je elke keer voor de berekening je smartphone moet gebruiken is het een broodnodige toevoeging voor de minder rekenkundige Stromerberijder
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

De beste manier om accu capaciteit te berekenen is Ah. Dit is onafh van de accu spanning en dus tot op het einde juist. Ook bij een cel wordt Ah of mAh weergegeven als capaciteit en niet Wh want die laatste is afh van de spanning en die spanning is afh van de belasting en de rest capaciteit van de accu.
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Dat is dus de reden dat ik de instelling weer teruggezet heb naar %. Dan pas ik zelf wel accumanagement toe. Lukt nog net.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

mboelis schreef: 10 aug 2019, 23:14 Het is pure noodzaak want een steeds groter deel van de bevolking kan niet meer hoofdrekenen.
Tsja, dan kun je beter zorgen dat “de bevolking” weer eens fatsoenlijk leert rekenen en nadenken ipv alles uit handen nemen ;)
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

Henry schreef: 10 aug 2019, 20:26 Conclusie: Ik heb geen idee welk algoritme Stromer hanteert voor het berekenen van de actieradius, uitgedrukt in kms. Ik vond het vreemd dat die actieradius niet op basis van je recente verbruik goed wordt bijgesteld. De weergave van de status van de accu laat ik om deze reden voorlopig nog maar even in een % van de maximale capaciteit staan.
Ik rijd er nu enkele dagen mee rond en ik merk dat hoe langer ik er mee rond rijd, hoe meer het in lijn begint te liggen met mijn eigen berekeningen.
Mogelijk wordt er geen rekening gehouden met gegevens over recent verbuik van voor de update?
Dat zou in ieder geval verklaren waarom het voor mij nu pas na enkele dagen en enkele honderden kilometer accuraat begint te worden.
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Plaats reactie