Dat kleine dopje bij plaatje 3 en 4.
De diameter van het dopje (waar de bout doorheen moet) is bij het ATB/MTB model wat groter dan bij het Race/Road model. Stromer gebruikt een stevige bout, wat helemaal in lijn ligt met het ATB/MTB model.
De vraag is dan of het dopje van het ATB/MTB model (plaatje 3) ook past op de body van het Race/Road model.
Welke cassette body gebruikt Stromer?
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Ah die. Volgens mij los te verkrijgen cq uitwisselbaar. Maar moet ik even checken voor 100% zekerheid.
Een DT240 naaf kan met adapters zowel steekassen als snelspanners aan.
Een DT240 naaf kan met adapters zowel steekassen als snelspanners aan.
Kritische vraag van mijzelf:
- De ketting loopt erg scheef bij gebruik van de uiterste tandwielen. Een 11-speed met 1 tandwiel voor is naar mijn bescheiden mening dan ook geen goede combinatie. In de praktijk verwacht ik dat je maar 5-6 tandwielen achter zal gebruiken.
- Het proces om een Race/Road body te vinden die past, is om bovenstaande reden eigenlijk niet nodig. Het is net zo makkelijk om de 5-6 kransjes die je regelmatig gebruikt te vervangen door nieuwe kransjes. Of 5-6 losse kransjes goedkoper zijn dan 1 complete cassette, is een berekening die je zelf eenvoudig kunt maken.
- Het vervangen van 5-6 kransjes kost volgens mij niet veel meer tijd dan het simpel wisselen van complete cassette.
Dus waarom deze zoektocht? Waar mis ik het verhaal?
Op mijn ST3 zitten nu:
- de standaard body
- de originele grootste 3 tandwielen
- de 8 kleinste tandwielen van een Shimano Ultegra 11-23.
Ik heb nu dus een cassette die alsvolgt is opgebouwd: 11-12-13-14-15-16-17-18-32-27-42.
Stel de 12-13-14-15-16 zijn versleten, dan kan ik nieuwe kransjes bestellen of ik bestel een complete nieuwe Shimano Ultegra 11-23 als die goedkoper is.
- De ketting loopt erg scheef bij gebruik van de uiterste tandwielen. Een 11-speed met 1 tandwiel voor is naar mijn bescheiden mening dan ook geen goede combinatie. In de praktijk verwacht ik dat je maar 5-6 tandwielen achter zal gebruiken.
- Het proces om een Race/Road body te vinden die past, is om bovenstaande reden eigenlijk niet nodig. Het is net zo makkelijk om de 5-6 kransjes die je regelmatig gebruikt te vervangen door nieuwe kransjes. Of 5-6 losse kransjes goedkoper zijn dan 1 complete cassette, is een berekening die je zelf eenvoudig kunt maken.
- Het vervangen van 5-6 kransjes kost volgens mij niet veel meer tijd dan het simpel wisselen van complete cassette.
Dus waarom deze zoektocht? Waar mis ik het verhaal?
Op mijn ST3 zitten nu:
- de standaard body
- de originele grootste 3 tandwielen
- de 8 kleinste tandwielen van een Shimano Ultegra 11-23.
Ik heb nu dus een cassette die alsvolgt is opgebouwd: 11-12-13-14-15-16-17-18-32-27-42.
Stel de 12-13-14-15-16 zijn versleten, dan kan ik nieuwe kransjes bestellen of ik bestel een complete nieuwe Shimano Ultegra 11-23 als die goedkoper is.
Witte ST3 van maart 2019
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Zit natuurlijk wel kern van waarheid in....
Al zou ik graag die 3 pizza-platen kwijt zijn. Dan komt Sunrace weer om de hoek kijken.
Al zou ik graag die 3 pizza-platen kwijt zijn. Dan komt Sunrace weer om de hoek kijken.
- Lamkram
- Veteraan
- Berichten: 1047
- Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
- Locatie: Almere
- Merk SP: Stromer ST7 ARBR
- Km-stand: 53.000
Zoals Henry hiervoor al schreef, hebben wij gisteren een kransje vervangen op mijn cassette. Dat was een mooie gelegenheid om te filmen hoe makkelijk de cassette los laat van de body. Wanneer je nog nooit de body hebt teruggeplaatst is de kans aanwezig dat je de veer en/of de palletjes, bij het terugplaatsen van het wiel en aandraaien van de steekas, vernield.
Wij hopen jullie hiervoor te behoeden na het zien van dit korte filmpje.
Groet Mark
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km
25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
-
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 21 mei 2018, 14:12
- Locatie: Amersfoort
Ik ben geen wielrenner, maar wanneer je “maar” 5 of 6 tandwielen gebruikt; kun je die overige dan niet beter zo dimensionerend dat de ongebruikte pizzaschijven gebruik wanneer je al de nodige kilometers in de benen hebt EN je accu leeg is EN je toch berg op moet?Daniel1975 schreef: ↑04 jun 2019, 09:18 Zit natuurlijk wel kern van waarheid in....
Al zou ik graag die 3 pizza-platen kwijt zijn. Dan komt Sunrace weer om de hoek kijken.
Mijn verwachting is dat die pizzaschijven dan juist “super lekker” zijn?