Welke cassette body gebruikt Stromer?

jjj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 321
Lid geworden op: 21 mei 2018, 14:12
Locatie: Amersfoort

jjj schreef: 04 jun 2019, 18:14
Daniel1975 schreef: 04 jun 2019, 09:18 Zit natuurlijk wel kern van waarheid in....
Al zou ik graag die 3 pizza-platen kwijt zijn. Dan komt Sunrace weer om de hoek kijken.
Ik ben geen wielrenner, maar wanneer je “maar” 5 of 6 tandwielen gebruikt; kun je die overige dan niet beter zo dimensionerend dat de ongebruikte pizzaschijven gebruik wanneer je al de nodige kilometers in de benen hebt EN je accu leeg is EN je toch berg/heuvel op moet?

Mijn verwachting is dat die pizzaschijven dan juist “super lekker” zijn? :hy:
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Wanneer je die 11-speed body niet kan vervangen door een 10 -speed road body, blijf je toch gewoon klooien met een cassette met een andere offset tussen de verschillende tandwielen (3.74 mm vs 3.9 mm)?
Dus hooguit 4-5 tandwielen die je echt kan gebruiken want goed afgesteld.
Ik ga de volgende keer voor een sunrace cassette denk ik
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Ik heb in afgelopen 3 dagen 250km met de Sunrace cassette gereden (icm Shimano 601 11sp ketting 116 schakels). Bevalt tot nu toe erg goed. Schakelen gaat netjes. Was even prutsen met afstellen van de derailleur: je moet zorgen dat de ketting voldoende ver rondom de tandwielen wordt geleid, anders willen de kleinste tandwielen niet schakelen.

Ik merk dat ik de 11t bijna niet meer gebruik (alleen vandaag met windkracht 3 mee) en veel meer op 12t en 13t rij. De 14t heb ik er nog niet inzitten (is volgens ali vandaag in nl aangekomen). Ik vermoed dat ik de 14t alleen bij straffe tegenwind ga gebruiken of als ik met mijn vrouw (op st1x) een recreatief rondje ga rijden bij 30-35km/u.

Kortom: nog geen spijt van de Sunrace cassette.
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Cassette voordat je het wiel kantelt met je vingers tegenhouden of een lange tyrep er langs met monteren ook even tegenhouden. De eerste keer had ik een oud toeclips riempje door het wiel en over het spatbord maar gaat bij mij wat gemakkelijker omdat de fiets stabiel op werkhoogte hangt.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Overigens kun je bij de Duitse bloemenfirma (concullega van de Toekomstwinkel) voor 3-4€/stuk losse Ultegra kransjes en een nieuwe sluitmoer kopen.
Anders kost een verse Ultegra CSR8000 (11-25 of 11-28) maar 58,95 en een knappe ketting (KMCX11EPT) maar een tientje of drie deze is bijzonder slijtvast, corrosie bestendig en met 118 schakels icm. deze cassette lang genoeg de 25 en evt 28 zijn zonder ondersteuning, ook tegenwind goed langdurig rond te krijgen.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Er loopt hier ook een ander topic over het vervangen van de cassette. Dat draadje (gaat met name over de ST1 en ST2, simpelweg omdat de ST3 en ST5 er toen nog niet waren) bevat ook veel nuttige informatie, net als dit topic, die gaat wel over de ST3 en ST5.

In dit draadje is een foto gepost door Lamkram van een body met weggefreesde nokjes. Het doel hiervan is dat elke Race/Road cassette op deze gemodificeerde body geplaatst kan worden.

Een andere optie is om niet de body aan te passen, maar de Race/Road cassette. Dit is volgens mij een minder handige optie, want hier zul je dus elke cassette eventjes in de bankschroef moeten leggen, of het grootste tandwiel (die je wellicht niet gaat gebruiken), moeten behouden. Als je dan toch een deel van de cassette behoudt, dan kun je net zo goed van de originele cassette de grootste drie tandwielen behouden en de overige 8 vervangen door iets anders.

Een filmpje over het freezen van de cassette vind je hieronder. In het filmpje zie je tussen de 10-20 seconden waar er iets moet worden weggefreesd..

Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Henry schreef: 07 jun 2019, 19:15 Er loopt hier ook een ander topic over het vervangen van de cassette. Dat draadje (gaat met name over de ST1 en ST2, simpelweg omdat de ST3 en ST5 er toen nog niet waren) bevat ook veel nuttige informatie, net als dit topic, die gaat wel over de ST3 en ST5.
In alle dubbele topics die hierover ondertussen lopen gaat het immers telkens over dezelfde standaard 11-speed cassette ... de diverse alternatieven zijn dan ook al tig keer besproken én herhaald. ;)
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Klopt, inmiddels is het onderwerp volledig uitgekauwd, herkauwd en nogmaals herkauwd.
Naast vele pagina's tekst zijn plaatjes en filmpjes ter verduidelijking geplaatst.
Over dit onderwerp is voorlopig niks nieuws meer te melden.
Een goede samenvatting is denk ik het enige wat nog enigszins van toegevoegde waarde kan zijn.

:az
Witte ST3 van maart 2019
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

Henry schreef: 08 jun 2019, 09:31 Klopt, inmiddels is het onderwerp volledig uitgekauwd, herkauwd en nogmaals herkauwd.
Naast vele pagina's tekst zijn plaatjes en filmpjes ter verduidelijking geplaatst.
Over dit onderwerp is voorlopig niks nieuws meer te melden.
Een goede samenvatting is denk ik het enige wat nog enigszins van toegevoegde waarde kan zijn.

:az
:bj You read my mind (or I yours...)
Zojuist een poging tot samenvatten gedaan in het ST2/ST1X topic.
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Gelezen en ik vind je samenvatting goed. :ay
De opties staan beschreven, meer is er niet.
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie