Automatisch opladen accu

Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Het enige dat me zorgen baart is, als de boel in de fik zou schieten. Voor de rest wordt de lader eraan gehangen en koppel ik hem af als ik zie dat de batterij opgeladen is. In principe zou de lader uitgerust moeten zijn met een beveiliging voor overladen.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
mrstrom

Hij stopt toch zelf? ik doe aan de lader nooit wat, alleen de stekker in de fiets en als ik zei dat ie vol is haal ik hem eruit. ALs ik het vergeet hangt ie er een hele nacht of paar dagen aan. Volgens mij kan dat geen kwaad hoor.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Daniel1975 schreef: 22 mei 2019, 12:40 Ik laad in huis, wellicht dat dat scheelt. Overigens alleen als ik thuis ben, laat hem niet onbeheerd of s nachts in huis opladen.
Ik ook precies zo.

Velen vinden het overdreven, qua veiligheid. Ik denk zelf ook dat het risico op ontbranding van een Stromer accu minimaal is, sowieso vele male kleiner dan bij die el-cheapo hoverboards en door dubieuze buurmannen gereviseerde e-bike accu's. Maar als het fout gaat, dan gaat het ook meteen goed fout en voor mij is dit een kleine moeite, Stromer staat toch al standaard in huis geparkeerd.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Daniel1975 schreef: 22 mei 2019, 08:00 Heerlijk hoe mensen hier mee bezig zijn :cool2:

Ik gebruik het KISS principe: als ik thuis kom gaat de accu aan de lader, paar uur later op de avond is ie vol en gaat de stekker eruit. Volgende morgen stop ik hem in de fiets en trappen maar. :bf:
Het kan nog eenvoudiger: ik koppel de fiets aan de lader. 's Morgens ontkoppel ik de lader. Wanneer de batterij geladen is schakelt de lader uit, hij gaat later niet terug opnieuw opstarten (dat doet alleen de reislader...)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Free2be schreef: 22 mei 2019, 13:07 Het enige dat me zorgen baart is, als de boel in de fik zou schieten. Voor de rest wordt de lader eraan gehangen en koppel ik hem af als ik zie dat de batterij opgeladen is. In principe zou de lader uitgerust moeten zijn met een beveiliging voor overladen.
De lader is beveiligt (max stroom/spanning) , net als de accu. Maar de lader schakelt de accu niet uit...het is de BMS in de accu die de lader uitschakelt. Stel, je hebt een 10S accu, zijnde max 42V of 4,2v/cel. 1 groep cellen ligt door interne fout in kortsluiting. Je lader levert 42V voor 9 cellen in serie of wel 4,6667C/cel. De lader ziet dit niet maar je BMS wel. Die zal het laden stoppen en jij merkt dat aan een zeer lage bruikbare capaciteit.
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

Zijn jullie ook allemaal zo serieus met het laden van alle andere apparaten in huis?
Lees telefoon, laptop, tablet enz. ook daar zit de zelfde soort accu in die ook in de brand kan vliegen. Gewoon met common sense mee om gaan dan komt het helemaal goed.
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Patrikius schreef: 22 mei 2019, 22:19 Zijn jullie ook allemaal zo serieus met het laden van alle andere apparaten in huis?
Je kunt de impact van een ontbrande Stromer accu niet vergelijken met die van een GSM accu. Hoewel uiteindelijk van allebei je huis kan afbranden, gaat dat met een Stromer accu wel een tikkie sneller.

Maar inderdaad: ik ben heel serieus met het laden van alle apparaten: alleen als ik thuis en wakker ben. Anders niet. (Mijn wasmachine en afwasmachine: zelfde verhaal.) Mijn smartphone bijvoorbeeld laad ik - as we speak - op op de vensterbank. Die is dus vol voordat ik ga slapen. Overdag ligt-ie eventueel op mijn werk aan de lader, 's nachts nooit.

Mijn apparaten gaan ook niet op stand-by, maar uit. En adapters/laders waarop niks is aangesloten laat ik niet in een (ingeschakeld) stopcontact zitten.

Die gewoonte is net zo makkelijk aan te leren als het licht uit doen in ruimtes in huis die je verlaat. Ik heb er geen moeite mee. En wat een ander daarvan vindt boeit me niet :mrgreen:

En ik heb ook gewoon gewoon brandmelders.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

mrstrom schreef: 22 mei 2019, 13:11 Hij stopt toch zelf? ik doe aan de lader nooit wat, alleen de stekker in de fiets en als ik zei dat ie vol is haal ik hem eruit. ALs ik het vergeet hangt ie er een hele nacht of paar dagen aan. Volgens mij kan dat geen kwaad hoor.
De lader stopt als de accu vol is. Het vol of leeg zijn van de accu ifv tijd bepaald mede de levensduur van de accu...
hoe langer leeg/vol hoe slechter voor de levensduur. Als je dus deze vol/leeg tijd kan reduceren verleng je de levensduur van je accu, onafhankelijk van het aantal laadcycli.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Patrikius schreef: 22 mei 2019, 22:19 Zijn jullie ook allemaal zo serieus met het laden van alle andere apparaten in huis?
Lees telefoon, laptop, tablet enz. ook daar zit de zelfde soort accu in die ook in de brand kan vliegen. Gewoon met common sense mee om gaan dan komt het helemaal goed.
Common sense is niet het probleem. Als er intern/technisch wat fout loopt is het "koekenbak". Een GSM cel van 3,6V en 2500mAh geeft 9 Wh energie. Als die op 1 sec vrij komt is dat ruim 32 kWh op die 1 sec. Dat is behoorlijk. Als 983Wh op 1 sec vrij komt is dat 3,5 mega Wh en een metaalbrand blus je niet met water, alsof je daar de tijd voor krijgt...
Angst, nee. Ook ik laad 's nachts GSM/tablet/tandenborstel/vibra... en anderen nutsvoorzieningen.
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

Jins schreef: 22 mei 2019, 22:54
Patrikius schreef: 22 mei 2019, 22:19 Zijn jullie ook allemaal zo serieus met het laden van alle andere apparaten in huis?
Lees telefoon, laptop, tablet enz. ook daar zit de zelfde soort accu in die ook in de brand kan vliegen. Gewoon met common sense mee om gaan dan komt het helemaal goed.
Common sense is niet het probleem. Als er intern/technisch wat fout loopt is het "koekenbak". Een GSM cel van 3,6V en 2500mAh geeft 9 Wh energie. Als die op 1 sec vrij komt is dat ruim 32 kWh op die 1 sec. Dat is behoorlijk. Als 983Wh op 1 sec vrij komt is dat 3,5 mega Wh en een metaalbrand blus je niet met water, alsof je daar de tijd voor krijgt...
Angst, nee. Ook ik laad 's nachts GSM/tablet/tandenborstel/vibra... en anderen nutsvoorzieningen.
Met common sence bedoel ik meer dat je er met zorg mee moet omgaan, maar iemand die zijn telefoon laat vallen pakt hem op en stopt hem zo weer in zijn/haar broekzak. Als hij dan gaat fikken heb je ook een groot probleem.
E
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
Plaats reactie