remhendel voor achter

Tijn
Pro
Pro
Berichten: 28
Lid geworden op: 05 apr 2019, 13:54

Viel me eigenlijk iets op aan mijn ST5 ; met de linkerhendel wordt de voorrem bediend en met de rechterhendel de achterrem. En vind ik inmiddels hinderlijk aan het worden. Waarom? Omdat ik al jaartje of 20 ook een motor heb, waarbij juist de rechterhendel de voorrem wordt bediend.

Iemand dit al eens ook opgevallen? En wat kan je er aan doen?
ST5 / Ortlieb Classic / Kinekt 2.1 / woon-werk Den Haag - Leiden dagelijks 45 km
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Motorrijders hebben daar inderdaad last van.
Stromer gebruikt de normale indeling voor fietsen.
Je kunt het gewoon bij de FM om laten draaien, kwartiertje/half uurtje werk.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Dit is meerdere mensen opgevallen en officieel kun je daar niks aan doen (ook beter van niet omdat het op alle fietsen zo zit).

Onofficieel kun je natuurlijk de remleidingen omwisselen, maar dit kan gevaarlijke situaties opleveren als een keer iemand anders op jouw fiets rijdt (denk aan een proefrit van je FM oid). Ik zou er goed over nadenken... Vooral omdat die leen-Stromer die je krijgt als je eens problemen hebt de leidingen weer standaard hebben zitten...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Volgens mij eist de typegoedkeuring ook deze indeling. (Zelfde geldt voor de positie van de licht- en toeterknoppen op het stuur.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tijn
Pro
Pro
Berichten: 28
Lid geworden op: 05 apr 2019, 13:54

Ik vind het gewoon totaal niet logisch hoe Stromer dit opgezet heeft, met in het achterhoofd de motor
ST5 / Ortlieb Classic / Kinekt 2.1 / woon-werk Den Haag - Leiden dagelijks 45 km
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Is niet specifiek voor Stromer. ALLE andere SP's en alle fietsen met handremmen hebben dit af fabriek ook zo.

Ik heb overigens geen flauw idee waarom het bij fietsen andersom zit dan bij motoren (en welke degene is die eerst was).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tijn schreef: 20 mei 2019, 13:34 met in het achterhoofd de motor
Stromer is een fiets, geen motor. Met in het achterhoofd de fiets, zit het bij een motor onlogisch ;)

De wet is onlogisch, daar kunnen de fabrikanten van fietsen noch motoren iets aan doen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mrstrom

Het zit inderdaad zoals bij MTB en racefietsen ook zit. Uitgezonderd angelsakische landen, daar zit het andersom, net als op de motor.

Of omdraaien of wennen.
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Rechts= Rear, gewoon logisch. Bij 'n motor heb je een ontkoppelingshendel en die zit best niet aan de gashendel zijde. Nu kan je natuurlijk alles omdraaien en 'n Engels accent aanmeten! :mrgreen:
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1593
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Bij mijn X-speed is het (in BE) links = achterrem en rechts = voorrem. Ik dacht dat het te maken had met het wettelijk gelijkgesteld zijn met de bromfiets maar blijkbaar is dat dus niet (overal) zo. Ik heb er helemaal geen probleem mee om over te stappen op een andere fiets met remhendels andersom, opstappen, klik maken en gaan.
Plaats reactie