Richtingaanwijzers
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22831
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Eerst kijken, dan hand uitsteken, dan remmen, dan sturen. Hand uitsteken terwijl je aan het remmen en sturen bent is niet alleen gevaarlijk voor jezelf, maar ook voor iedereen die jou pas een signaal ziet afgeven terwijl je al aan je manoeuvre bent begonnen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- mboelis
- Veteraan
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
- Locatie: Westfriesland
- Merk SP: Stromer ST3 2019
- Km-stand: 40k
Ik denk hieronder niet als SP-er of fietser maar als automobilist.
Als automobilist zie ik een fiets of SP als een fiets met bestuurder erop, het maakt niet uit of dat van voren of de zijkant is. De nummerplaat zie ik niet dus is het een fiets. Ik verwacht als automobilist niet dat een fiets knipperlichten heeft en zoek/ scan er dus ook niet naar want bij een fietser kijk ik alleen naar de bestuurder. De fiets /SP zelf is namelijk niet interessant want een fiets heeft hooguit een voor- en achterlicht en verder verwacht ik geen andere verlichting of signaalgevers.
Er als fietser of SP-er vanuit gaan dat een automobilist je knipperlichten ziet vind ik erg gewaagd.
Als automobilist zie ik een fiets of SP als een fiets met bestuurder erop, het maakt niet uit of dat van voren of de zijkant is. De nummerplaat zie ik niet dus is het een fiets. Ik verwacht als automobilist niet dat een fiets knipperlichten heeft en zoek/ scan er dus ook niet naar want bij een fietser kijk ik alleen naar de bestuurder. De fiets /SP zelf is namelijk niet interessant want een fiets heeft hooguit een voor- en achterlicht en verder verwacht ik geen andere verlichting of signaalgevers.
Er als fietser of SP-er vanuit gaan dat een automobilist je knipperlichten ziet vind ik erg gewaagd.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Ik zou er überhaupt al niet vanuit gaan dat die automobilist je ziet. Als die je wel ziet dan is dat een bonus. Knipperlichten komen dan pas.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22831
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Eens. Al denk ik wel dat automobilisten binnen nu en een jaar of twee wat meer gewend zullen zijn aan het fenomeen SP: helm, geel plaatje, remlicht = SP. (Dat alles van achter bekeken dus, vanaf de voorzijde blijft het verschrikkelijk uitkijken als SP'er want we zijn bijna onmogelijk als direct als zodanig te herkennen.)
Ik vind de L en R aanduiding op knipperlichten achterop een SP ook te dicht bij elkaar zitten om duidelijk te kunnen zijn in het L of R voornemen. En richtingaanwijzers op het stuur zijn lang niet altijd goed zichtbaar, van achterop of van opzij.
Ik vind de L en R aanduiding op knipperlichten achterop een SP ook te dicht bij elkaar zitten om duidelijk te kunnen zijn in het L of R voornemen. En richtingaanwijzers op het stuur zijn lang niet altijd goed zichtbaar, van achterop of van opzij.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Elk brommertje heeft toch al knipperlichten. Dus het kan gewoon en werkt gewoon. Op mijn motor zitten ze ook achter naast de kentekenplaat, dus zeg 30cm uitelkaar.
Nu krijg je vaak wat boze reacties. Je geeft richting op tijd aan, maar dan moet je remmen en insturen, dus 2 handen aan het stuur. Dat zijn pas de momenten dat de automobilist of andere weggebruikers kijken. Sommige missen dus je uitgestoken arm van daarvoor. Knipperlichten kan ej gwoon laten branden.
Nu krijg je vaak wat boze reacties. Je geeft richting op tijd aan, maar dan moet je remmen en insturen, dus 2 handen aan het stuur. Dat zijn pas de momenten dat de automobilist of andere weggebruikers kijken. Sommige missen dus je uitgestoken arm van daarvoor. Knipperlichten kan ej gwoon laten branden.
mrstrom schreef: ↑30 mei 2019, 08:16 Nu krijg je vaak wat boze reacties. Je geeft richting op tijd aan, maar dan moet je remmen en insturen, dus 2 handen aan het stuur. Dat zijn pas de momenten dat de automobilist of andere weggebruikers kijken. Sommige missen dus je uitgestoken arm van daarvoor. Knipperlichten kan je gewoon laten branden.
Helemaal mee eens. Blij met mijn Winglights.
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22831
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Voor de motor en brommers zijn wetten over kleur, plaatsing, lichtsterkte. Daar zit een eenheid in waardoor andere weggebruikers weten wat ze kunnen verwachten. Motoren en brommers zijn bovendien goed herkenbaar. SP's beduidend minder, zeker van voor gezien zijn we nauwelijks van een gewone fiets of e-bike te onderscheiden.
Ik heb goeie, oranje knipperlichten op 30cm uit elkaar nog niet gezien voor op de SP. Als die bestaan, dan wordt het interessanter. Wat we nu voor de SP zien, is een rommeltje aan oplossingen aan het stuur, onder het zadel, op een hesje, achterop de helm, in rondjes, loopledjes, knipperpijlen, verschillende kleuren... Ik vrees dat al deze oplossingen vooral voor een gevoel van schijnveiligheid zorgen bij SP'ers.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023