Riemaandrijving Stromer

Karst
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 85
Lid geworden op: 16 feb 2019, 18:18
Locatie: IJmuiden
Merk SP: Stromer ST5

Goedemiddag,

Iemand die weet of Stromer binnenkort met (onderhoudsvrije) riemaandrijving geleverd gaan worden? Ben zelf niet zo van de technische kant vwb versnellingen/kettingonderhoud. Zijn er naast de voordelen ook nadelen met zo’n riem? (Ik stond achteraan in de rij toen de technische vaardigheden werden uitgedeeld...)
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Je ziet heel weinig fietsen met riemaandrijving en achterwielmotor. Ik ken er zelfs geen. Blijkt wel te bestaan na opzoeken, maar mij onbekend welke merken dit doen.

Voor riemaandrijving is het nodig dat er een pinion of rohlhof naaf in het achterwiel zit. Dit zou een aanzienlijke meerkost betekenen voor de reeds hele dure stromers.
De Rohlhof naaf kost vb al meer dan 1000 euro op zich...
Bovendien vraag ik me af of dit uberhaupt kan geïntegreerd worden in de motoren van stromer, want pakt aanzienlijk veel plaats. Bovendien zouden ze heel veel aan R&D geld moeten spenderen en de motor helemaal opnieuw moeten ontwikkelen voor die naaf volgens mij. En aangezien nu het wiel wordt weggegooid als motor defect is, veronderstel ik dat ook die Rohlhof naaf + wiel voor de vuilbak is bij kapotte motor. Dat zou dus bakken geld kosten voor stromer binnen garantie en voor jou buiten garantie...
Denk dus niet dat dit er zit aan te komen.

Bovendien is een ketting goed onderhouden wel wat werk, maar absoluut niet moeilijk. Ook al heb je twee linkerhanden, je kan dit toch perfect zelf doen.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Karst schreef: 03 mei 2019, 14:00 Iemand die weet of Stromer binnenkort met (onderhoudsvrije) riemaandrijving geleverd gaan worden?
1,5 jaar geleden heb ik het aan Stromer gevraagd, toen hadden ze nog geen plannen in die richting. Over een paar maanden is Eurobike, en dan zullen we zien wat Stromer voor het 2020 van plan is. Ik verwacht zelf niet dat ze op korte termijn die kant uitgaan, maar je weet het nooit.
Karst schreef: 03 mei 2019, 14:00 Ben zelf niet zo van de technische kant vwb versnellingen/kettingonderhoud.
Voor het bedienen van je versnellingen hoef je niet technisch te zijn, en het afstellen doet de dealer wel voor je. Niet druk over maken.

Ketting schoonmaken voor dummies: kettingreiniger in zo'n reinigingsbakje met borsteltjes gieten, ketting doorheen laten lopen, afspoelen, laten drogen, smeren. Klaar.

Hier zijn genoeg topics over te vinden op dit forum, en je kunt het zo dol maken als je zelf wil (werken met twee kettingen enzo). Maar dat hoeft gelukkig niet als je dat niet wil.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Pinion met riem lijkt me hiervoor het meest voor de hand liggende. Motor moet niet veranderd worden maar wel het frame/achterbrug. Een riem kan je niet openen om te (de)monteren.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Volgens mij heeft bij een achterwiel motor een riem meer na- dan voordelen. Je moet rechter achtervork open gaan maken en je krijgt een dure achternaaf of dure versnellingsbak in je bottom bracket er voor terug.
Een derailleur+ketting is in de basis een heel simpel en solide systeem.
tterbeek
Runner-up
Runner-up
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 okt 2017, 12:00

Een simpel systeem maar het vergt onderhoud wat met het oog op het feit dat het een auto vervanger moet zijn nu niet direct iets is dat ik zelf wil doen. Daarbij is het schoonhouden van ketting en derailleur als je in de stad woont niet evident, het lijkt me ook niet zo milieuvriendelijk om je afgespoelde olie op straat achter te laten of weg te spoelen in riool.

Zie dus echt wel voordelen in pinion, riem en achterwiel motor. Lekker hufterproof lijkt me ook wel lekker voor een eventuele leasemaatschappij.

Vraag me alleen af wat impact op ttm sensor is als het met een riem aangedreven wordt. Iemand idee van hoe dit werkt?
hendrickxm
Pro
Pro
Berichten: 47
Lid geworden op: 28 mar 2019, 09:00

Ondertussen zijn er al riemen waarvoor je kader niet meer uit elkaar moet. De riem kan uit elkaar.
Gebruikersavatar
Fietsen Vergauwe
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:22
Locatie: Sint-Laureins, België

Zelf ben ik enorm fan van riemaandrijving op fietsen en ik heb zelf enkele jaren een (privé) fiets gehad met riemaandrijving.

Jammer genoeg hebben wij nog niets gehoord omtrent riemaandrijving vanuit stromer...

Denk dat dit ook moeilijker zal zijn om Europees gekeurd te worden op een speed pedelec.
Stromer Dealer in Sint-Laureins, België.
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Er zijn al diverse merken met een SP met riemaandrijving, dus dat zal het probleem niet zijn. De combinatie met Pinion en achterwielmotor is er nog niet tnt alleen met middenmotor en Nuvinci of Rohloff.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Achterwielmotor + riem + Pinion = Kettler Velossi E45 (topic).
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie