Riemaandrijving Stromer

Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Ik fietste laatst even op met n Riese Muller met riem aandrijving. Die kon gewoon niet zwaar genoeg schakelen om fatsoenlijk snel te rijden. 35km/h met hoge trapfrequentie was t gevolg. Na een kwartiertje gezellig babbelen toch maar doorgefietst.
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Hangt van de naaf af : een NuVinci rijdt voor geen meter ... een Rohloff is leuk, betrouwbaar, onderhoudsarm en rijdt vrij aangenaam ... aanpassing van de tandwielen maakt hem aangenamer.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Ik zit er nog een beetje over na te denken. Waarom geen Pinion op een Stromer. Verschillende kleinere e-bike bouwers van al-dan-niet maatwerkfietsen (Santos, Tout Terrain, IDWorks, etc.) voerden en voeren nog steeds (vooraad?) natuurlijk een combinatie van Pinion en Go-Swissdrive achterwielmotoren (nu in surseance) en een riem op niet-speedpedelecs. Waarom Stromer niet? Belangrijktste wat ik zo kan bedenken is dat Stromer zich erg afhankelijk zou maken van één externe leverancier met Pinion. Immers, als er een Pinion Stromer zou zijn zou de vraag naar andere Stromers mogelijk snel verminderen en zou Pinion bijna kunnen vragen voor haar product wat het wil en/of de leveringsvoorwaarden dicteren. Eigenlijk is het denk ik dus wachten totdat er concurentie voor Pinion opstaat. Denk dat het dan wel eens kan gaan gebeuren. Maar verwacht dat dat nog wel even kan gaan duren totdat het concept van een centrale versnellingsbak aanslaat. Sowieso zal de markt op dit moment eerder kleiner dan groter worden met twee belangrijke achterwiel motor bouwers die recent failiet zijn gegaan (BionX is de andere). Wieweet neemt Stromer Pinion over een tijdje wel geheel over mochten die het moeilijk krijgen. Dat zou een andere aanpak zijn. Aan de techniek zal het niet zo snel liggen denk ik...
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ik zie duidelijk twee kampen; voor Pinion achtige systemen en tegen.
Ik behoor tot het laatste kamp: serieus voorstander van het KISS principe. En een derailleur is supersimpel, zowel in onderhoud als vervangingskosten. Alleen kost het wat onderhoud.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Daniel1975 schreef: 29 mei 2019, 11:00 Alleen kost het wat onderhoud.
En dat is dus precies waar veel mensen (zeker mensen zonder race- of MTB achtegrond) geen trek in hebben.

Jij (en ik ook) vindt het "wat onderhoud", anderen vinden het "ingewikkeld, duur, vies en tijdrovend gedoe" waarvoor je verstand van fietsen moet hebben en ze vinden ook dat een ketting helemaal niet zo lang meegaat. Die mensen komen vanuit de auto en zij willen dat hun probleem hoogstens nog een lekke band is, waar ze dan de pechhulp voor kunnen bellen. Ze zijn ook bereid om daar een fors bedrag extra voor neer te leggen.

Niks mis mee. Ik vind dat Stromer en riem-aandrijving heel goed bij elkaar passen. Zolang ze daarnaast ook maar ketting-aangedreven blijven leveren.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

@stromeur: eens met je toevoeging hoor.
Ik hoop dat het altijd naast elkaar zal blijven bestaan.
Vrees dat een Stromer onbetaalbaar wordt met een Pinionachtig systeem. Ik stop dat geld liever in een ST4 met Ultegra di2 en een Bouwlamp ;)
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Ha, denk ik een mooie beschrijving van 'bloedgroepen' Daniel1975 & Stromeur...

Ik fiets op dit moment zelf een niet-elektrische fiets met Rohloff naaf... Was eigenlijk aan het kijken naar een fiets met een riem maar deze was in de aanbieding. Bovendien is een riem icm. Rohloff op een conventionele fiets niet persé ideeal omdat je dan een klein achtertandwiel of zeer fors voortandwiel hebt vanwege de overbrengingsverhoudingen in een Rohloff naaf. Dit komt doordat het ontwerp van de Rohloff naaf van voor riemaandrijving stamt. Probleem vervolgens is dat riemen eigenlijk niet zo geschikt zijn om over een klein achterkransje te draaien (slijten ze sneller door) en dan ook nog eens de neiging hebben te kunnen gaan slippen over de achterkrans. Vandaar dat Rohloff een zgn. snubber voorschrijft die de riem op de achterkrans duwt. Eigenlijk een lapmiddel m.i.

Pinion heeft deze problemen niet want daar is de achterkrans veel groter, en bijna dezelfde afmetingen als het voortandwiel. Eigenlijk ontworpen voor riemaandrijving kan je denk ik wel stellen. Bij middenmotoren met een geintegreerde transmissie icm. Rohloff kan dit probleem overigens denk ik ook netter worden opgelost omdat daar de overbrengingsverhouding in de motor kan worden aangepast. Dat gezegd hebbende hebben Riese&Muller fietsen met Rohloff volgens mij nog steeds een snubber, achja...

Maar terug naar het onderwerp... ik zat dus niet te wachten op kettingen smeren. Maar goh nu ik het al weer een jaartje veel actiever doe dan ooit met mijn vorige fietsen vind ik het eigenlijk wel prima elke maand even de ketting reinigen en smeren. Geen zin meer om 400+ euro's nog extra uit te geven om m'n fiets te retrofitten met een riem (het frame is deelbaar). En merk dat het meteen een moment is voor jezelf om sowieso je fiets weer even schoon te maken en op te poetsen...
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Daniel1975 schreef: 29 mei 2019, 11:32 Vrees dat een Stromer onbetaalbaar wordt met een Pinionachtig systeem. Ik stop dat geld liever in een ST4 met Ultegra di2 en een Bouwlamp ;)
Doe mij ook die laatste maar.

En ach, wat is onbetaalbaar. Toen we met dit forum startten in mei 2017 was het aantal ST2 S-rijders (prijs: 9k) lange tijd op één hand te tellen en dan hielden we nog vingers over ook. De ST1 X-en a 5.5k vlogen ons om de oren. Pas toen Stromer eind 2017 de Es ging afprijzen kwamen er ineens een hele hoop Essen bij. En de ST2 ging weer aardig lopen toen bleek dat de ST1 X 2017 niet zonder kinderziektes was, waarmee je kunt stellen dat de meesten onder ons pakweg 2 jaar geleden een Stromer in de prijsklasse 5.5-7k kochten.

Een jaar later komt de ST5 a 9.5k en die zoeven als warme broodjes over de toonbank. Ik kan in ieder geval niet meer tellen hoeveel Vijf-bezitters er op ons forum zijn (we zouden master-indexer Golvas eens kunnen vragen). Ook de ST3, met 7k bepaald geen goedkoop exemplaar, verkoopt als een tierelier.

Twee jaar geleden had ik nooit, echt nooit, verwacht dat Stromers in de prijsklasse 7.000-10.000 euro zo hard zouden gaan. Laat een exemplaar met riem nog eens 1.000 duurder zijn; ik denk dat dat nog steeds goed gaat lopen. Mensen hebben er kennelijk het budget voor (over).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

RikC schreef: 29 mei 2019, 11:39 En merk dat het meteen een moment is voor jezelf om sowieso je fiets weer even schoon te maken en op te poetsen...
Ik vind fiets poetsen inderdaad ook zeer mindful. Prima bezigheidje, zeker nu het weer wat zonniger is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie