Optimaal laden van een batterij

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Vandaag een interessant gesprek gehad met een vriend die al enkele jaren met een elektrische wagen rijdt.
Volgens zijn ervaring heeft de temperatuur tijdens het rijden een impact op de autonomie van het voertuig, maar is de bedrijfstemperatuur van de batterij tijdens het laden nog veel belangrijker.

Hij raadde me dus aan de batterij altijd op te laden bij kamertemperatuur. Ik heb deze winter de batterij na het opladen in de (onverwarmde) garage wel eens binnen gelegd om ze dan de ochtend nadien terug te plaatsen, maar de batterij onmiddellijk uit de fiets verwijderen en die op kamertemperatuur opladen zou dus nog extra effect hebben.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer besteedt in de handleiding vier pagina's aan omgang met de accu.

Stromer adviseert o.a. om de accu bij koude op te laden in een "warmere omgeving" (kamertemperatuur), ze adviseren om de accu op te slaan bij ca. 20 graden, en ze adviseren bij koude om de accu pas in de Stromer te plaatsen zodra je gaat fietsen. Stromer gebruikt wat verschillende argumenten door elkaar, waaronder het tegengaan van capaciteitsverlies, sneller opladen van de accu, voorkomen van condens op de accu en hogere actieradius. Wat bij wat hoort maakt me eerlijk gezegd niet zoveel uit. In concludeer: ca. 20 graden/kamertemperatuur = goed en zoveel mogelijk deelladingen =goed, bij langdurige opslag minimaal 40% lading = goed en elke 4-8 weken controleren = goed.

Wat iedereen in dit topic ook allemaal weer gaat zeggen over Li-Ion technologie, laadpercentages, de cellen etc. etc.: het is allemaal al meermaals aan bod gekomen, maar ik zie nog steeds geen reden om van de adviezen van Stromer af te wijken.

Ik hou mijn accu (al dan niet met de Stromer erbij) altijd binnen in huis en niet in een koude schuur o.i.d. Naast de handleiding vertrouw ik op de techniek in de lader en de BMS in de accu. Better safe (en wellicht een simpel adviesje teveel opgevolgd) than eerder je dure accu naar de haaien.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Daarnaast heb ik me laten wijsmaken dat als je continu de middelste 60 % van je accu gebruikt, deze heel veel langer meegaat dan wanneer je de volledige capaciteitsrange van de accu gebruikt.
Concreet wil dit zeggen dat je altijd tussen de 20% en 80% probeert te blijven.
Dit is natuurlijk niet voor iedereen haalbaar en het houdt in dat je eigenlijk 40% van je accu niet gebruikt, waarvoor je wel betaald hebt...

Ikzelf heb de grootste batterij gekocht terwijl ik slechts 26km enkel naar mijn werk moet. Ik zal proberen met 80% lading heen en terug te geraken en boven de 20% te blijven als ik thuiskom na 52km. Dan ben ik wel van plan dat zo lang mogelijk op die manier te doen. Indien dit niet lukt kan ik 90 - 10 als compromis hanteren, dan gebruik ik 80%.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Maarja, dat gaat dan weer in tegen het advies van Stromer om zoveel mogelijk deelladingen uit te voeren, tbv de levensduur van je accu.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Stromeur schreef: 02 mei 2019, 17:56 Maarja, dat gaat dan weer in tegen het advies van Stromer om zoveel mogelijk deelladingen uit te voeren, tbv de levensduur van je accu.
Wat bedoel je met deelladingen?
Als ik dat mag interpreteren als: laden vanaf je kan ipv wachten tot je batterij leeg is alvorens hem terug op te laden gaat dit niet in tegen wat ik zeg denk ik? Want ik laad elke dag bij, maar slechts tot 80% en ga niet onder de 20%
Echt ideaal zou zijn als ik een 2de lader op mijn werk leg zodat ik op één dag 80 ==> 50 (laden op werk)==> 80 ==> 50 ==> 80 (laden thuis) doe. Maar wat ik van plan ben is denk ik niet in tegenspraak met deelladingen uitvoeren.

Ze merken dat bij Tesla ook. Blijkbaar als je de lichtste versie batterij koopt, krijg je gewoon ook de grootste batterij, maar ze maken die laatste 20% waarvoor je niet betaald hebt softwarematig onbruikbaar. Dus die mensen gebruiken telkens 80% van hun batterij. Blijkbaar zouden die batterijen veel minder slijtage vertonen.
hier het artikel https://www.theguardian.com/technology/ ... y-capacity
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Zoveel mogelijk deelladingen zou betekenen dat je op je werk ook oplaadt. Maar dat is niet altijd mogelijk of praktisch.

Als je maar tot 80-90% gaat laden: zorg wel dat je af en toe je accu helemaal vol laadt: de accu gaat pas balanceren als deze helemaal vol zit, dat moet af en toe een keer gebeuren om te voorkomen dat het geheel te ver uit balans raakt. Waar het hierbij om gaat is: de cellen vinden het niet leuk als ze lang op volle spanning opgeslagen staan. Ik los dat persoonlijk op door de fiets pas de avond voor vertrek vol te laden. Tenzij ik de accu (bijna) helemaal leeggereden heb, dan laad ik hem meteen op (om het risico op te lege accu te voorkomen).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Hetzelfde verhaal heb ik ook al vaker gelezen over opladen van smartphones en andere accuhoudende apparaten.
Er is ook zo'n verhaal over een levensduur van maximaal 1000 x opladen, dat is van 0 naar 100%. Als je deelladingen toepast kan je dus vaker laden. Ik denk dat niemand het echt helemaal weet anders waren er niet verschillende verhalen in omloop. Dan is het volgen van het advies van de fabrikant het makkelijkste wat je kunt doen.
Het koude en kamer temperatuurverhaal komt ook elke keer terug. Ik ken iemand die lange stukken in de winter rijdt en isolerende neopreen hoezen om zijn beide Bosch accu's heeft gemaakt. Dat scheelde aanmerkelijk voor de actieradius omdat hij anders te weinig capaciteit had met kou.
Misschien kom je nog eens wollen scheenbeenverwarmers tegen uit de 80-ties. Rits erin naaien en om je framebuis heen trekken.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mboelis schreef: 02 mei 2019, 22:21 wollen scheenbeenverwarmers tegen uit de 80-ties.
:cool2: :cool2:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Saldo
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 jan 2021, 15:33

Omdat ik niet een nieuw topic wilde aanmaken mijn reactie in dit al wat oudere topic.

We zijn weer 2 jaar verder en er is meer info/advies over accu en levensduur te vinden op het IN.

Wat ik hier en op het IN gevonden heb :

Maximale radius
- je kunt je accu tot 0% leegrijden maar zet hem wel meteen aan de lader
- maximaal 2 dagen op 100% zonder te gebruiken. Beter is tot 80% laden en de dag voor het rijden of op de dag zelf hem tot 100% opladen

Maximale levensduur
- laadt op tot maximaal 80% en rij leeg tot minimaal 20%. Veel deelladingen (niet 0-100%) zijn beter
- af en toe (bv 1 uit 5-10) opladen tot 100% vlak voor gebruik voor het herbalanceren
- heel af en toe leegrijden tot de ondersteuning uitvalt en meteen opladen tot minimaal 80%
(hoe vaak dat is heb ik niet gevonden).
5281
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 aug 2022, 10:00
Merk SP: Stomer

Toch een vraag van een newbie: hoe laad je tot 80% Is dat ergens in te stellen? Dat vind ik nergens in de gebruiksaanwijzing.
Of is het een kwestie van uitrekenen en een klokschakelaar op zetten?
Plaats reactie