Moer kapje stuurpen in frame gevallen

muzikant
Pro
Pro
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 jun 2017, 18:55

doordat de originele adapter van mijn ST2 afgebroken was heb ik hem vervangen door deze
https://www.rosebikes.nl/artikel/ergote ... _info_tabs
Bijlagen
adapter 05378001.jpg
adapter 05378001.jpg (21.73 KiB) 5004 keer bekeken
Remco
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 nov 2017, 18:20
Locatie: Gorinchem
Merk SP: Stromer ST2S

Heb nu hetzelfde probleem (vanwege dit viewtopic.php?f=8&p=9237#p9237 (had dit topic niet gezien)). Nu ook last van een los stuur. Moer is niet bij te komen, dus denk toch maar even terug naar de dealer van de week.

Maar die dop houdt toch niet het stuur bij elkaar of zie ik dat verkeerd? Komt het stuur dan weer geheel vast te zitten (dus zonder speling) als die dop er weer vast op zit. Kom niet echt uit de uitleg in dit topic.
Laatst gewijzigd door Remco op 27 nov 2017, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Sinds november in bezit van ST2S voorzien van *BodyFloat, *Ergon GP5, *Winglights, *Ergotec M88, *Ortlieb fietstas Rack-Lock 22L, *Spurcycle
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Toch is het zo: de topcap houdt de boel (je vork, balhoofd en stuur) bij elkaar, daarbij een beetje geassisteerd door de boutjes van de stuurpen. De bouten van de stuurpen om de stuurbuis zorgen ervoor dat de vork niet meteen je fiets uitglijdt als je de topcap los draait, maar de fijnafstelling zelf doe je dus met het boutje van de topcap. (Je stuurpen is verder vooral een spacer.)

Vandaar ook dat ik eerder in dit topic een waarschuwing plaatste. Veel mensen denken volgens mij dat de topcap alleen een afdekkapje is, maar het aandraaien van die topcap bepaalt alles: monteer je die te los, dan heb je speling op je balhoofd. Monteer je de topcap te vast, dan draait je stuur niet meer soepel. Dat afstellen is echt een makkie, maar je moet het wél even weten en gewoon een keer gevoeld hebben: speling, beetje aandraaien, te vast, beetje losser draaien etc.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Remco
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 nov 2017, 18:20
Locatie: Gorinchem
Merk SP: Stromer ST2S

Ok. Bijzonder wel. Dan toch maar de fiets op z'n kop als het weer licht is en proberen de imbusschroef in de moer proberen te draaien. En als het toch niet lukt, toch maar naar de dealer.

Denk nu wel weer, ik met m'n uitprobeersels ook altijd... :)
Sinds november in bezit van ST2S voorzien van *BodyFloat, *Ergon GP5, *Winglights, *Ergotec M88, *Ortlieb fietstas Rack-Lock 22L, *Spurcycle
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Let op :mrgreen: :geek:

De ST1 X heeft een aluminiun voorvork. Op de ST1, ST2 en ST2 S zit een carbon voorvork. Omdat aluminium sterker is dan carbon , zit in de stuurbuis van ST1 X voorvork een "starnut". De stuurbuis van de vork steek je omhoog door het balhoofd. Over die stuurbuis plaats je vervolgens je stuurpen en eventueel spacers. De topcap met daarin een inbusboutje wordt in de starnut vastgedraaid, en zo trek je als het ware de stuurbuis omhoog tegen de topcap aan totdat het geheel van stuurpen en spacers klem zit zitten het frame en de topcap. Zit alles goed (geen speling en stuur draait nog soepel) dan draai je ook nog even de boutjes van de stuurpen aan. Klaar.

starnut.jpg
starnut.jpg (63.98 KiB) 5026 keer bekeken

Carbon is minder sterk, dus voor de ST1 en ST2 (S) wordt niet gewerkt met een starnut, maar met een expander. De expander plaats je in de stuurbuis (dus op dezelfde plek als de starnut). In die expander zit een holle inbusbout. Draai je die bout aan, dan trek je daarmee twee wigjes naar het midden van de expander. Zo zet de expander uit en klemt deze zich vast in de stuurbuis. Nu heb je je bevestigingspunt in de stuurbuis, Het vervolg is hetzelfde als met de starnut, behalve dat je voor de topcap nu dus een tweede boutje hebt, dat je IN de bout van de expander vast draait.

Topcap expander plug.jpg
Topcap expander plug.jpg (51.08 KiB) 5026 keer bekeken
Expander Plug.jpg
Expander Plug.jpg (106.48 KiB) 5026 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Remco
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 nov 2017, 18:20
Locatie: Gorinchem
Merk SP: Stromer ST2S

Pff, klinkt nog veel ingewikkelder. Denk dan toch sowieso maar naar de dealer. Bang dat ik het toch nog verder in de soep laat lopen. Denk dat anderen hier meer aan hebben dan ik. In ieder geval bedankt voor de uitgebreide uitleg. :ay
Sinds november in bezit van ST2S voorzien van *BodyFloat, *Ergon GP5, *Winglights, *Ergotec M88, *Ortlieb fietstas Rack-Lock 22L, *Spurcycle
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

:mrgreen: Jaja, wat zo'n irritant klein kapje en schroefje allemaal niet teweeg kunnen brengen he? :rtfm:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Remco
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 nov 2017, 18:20
Locatie: Gorinchem
Merk SP: Stromer ST2S

Inderdaad. En dat enkel omdat ik een telefoonhouder wilde installeren...

Afbeelding
Sinds november in bezit van ST2S voorzien van *BodyFloat, *Ergon GP5, *Winglights, *Ergotec M88, *Ortlieb fietstas Rack-Lock 22L, *Spurcycle
Remco
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 nov 2017, 18:20
Locatie: Gorinchem
Merk SP: Stromer ST2S

Vorige week bij de dealer geweest en weer gerepareerd en vastgezet met een nieuwe expander. En de telefoonhouder kan nu wel op de plek waar ik 'm dus oorspronkelijk wilde. :cool2:
Sinds november in bezit van ST2S voorzien van *BodyFloat, *Ergon GP5, *Winglights, *Ergotec M88, *Ortlieb fietstas Rack-Lock 22L, *Spurcycle
Gebruikersavatar
harmroest
Expert
Expert
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 mar 2018, 06:17
Locatie: Eemnes

Ik had helaas ook het probleem dat het busje in mijn frame was gevallen tot in de voorvork. Gelukkig heb ik hem eruit gekregen. Hoe kan je de bovenkant losdraaien zonder dat het busje in het frame valt?

Wil namelijk graag een rokform telefoonhouder plaatsen Afbeelding

Groeten Harm
🇳🇱 Stromer ST2 20inch model 2017 April 2019 13000+Km 🔋 Li-ion ±1kWh 🚲
Plaats reactie