Moer kapje stuurpen in frame gevallen

Chris
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 sep 2017, 13:35

Is mij ook overkomen toen ik het stuur van m’n st1 iets lager wou zetten en het een iets ander systeem bleek dan m’n racefiets. Een klusje van 5 minuten duurde zo aanzienlijk langer..
http://www.bikeradar.com/gear/article/h ... ght-38622/
Het principe is wel het zelfde, gewoonlijk alleen het bovenste deel losdraaien en met het deel in de vork Kun je het evt verstellen zodat je het geheel goed kan klemmen; er moet geen speling in de vork/lagers zijn en te vast draaien kan moeilijker sturen en de lagers beschadigen.
Bij een carbon vork gebruik je het best een momentsleutel of echt voorzichtig ‘vast is vast’ want teveel geeft eerder schade dan bij metaal.
Gebruikersavatar
harmroest
Expert
Expert
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 mar 2018, 06:17
Locatie: Eemnes

Beste Chris, bedankt voor je reactie, echter om de houder te monteren moet je de inbus wel loshalen, want je monteert de houder namelijk met de inbus. Ik weet dat je de cap kan losdraaien, maar dan ben je er nog niet. Als je de foto van de houder ziet, de houder wordt een vervanger van de cap. Het vastschroeven gebeurd met de inbus.

Groeten Harm
🇳🇱 Stromer ST2 20inch model 2017 April 2019 13000+Km 🔋 Li-ion ±1kWh 🚲
Gebruikersavatar
harmroest
Expert
Expert
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 mar 2018, 06:17
Locatie: Eemnes

Iemand nog tips? :bf:
🇳🇱 Stromer ST2 20inch model 2017 April 2019 13000+Km 🔋 Li-ion ±1kWh 🚲
Gebruikersavatar
Fastedde
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 jul 2017, 18:10
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2s
Km-stand: 7500

Stromeur schreef: 27 nov 2017, 21:22 Let op :mrgreen: :geek:

De ST1 X heeft een aluminiun voorvork. Op de ST1, ST2 en ST2 S zit een carbon voorvork. Omdat aluminium sterker is dan carbon , zit in de stuurbuis van ST1 X voorvork een "starnut". De stuurbuis van de vork steek je omhoog door het balhoofd. Over die stuurbuis plaats je vervolgens je stuurpen en eventueel spacers. De topcap met daarin een inbusboutje wordt in de starnut vastgedraaid, en zo trek je als het ware de stuurbuis omhoog tegen de topcap aan totdat het geheel van stuurpen en spacers klem zit zitten het frame en de topcap. Zit alles goed (geen speling en stuur draait nog soepel) dan draai je ook nog even de boutjes van de stuurpen aan. Klaar.


Carbon is minder sterk, dus voor de ST1 en ST2 (S) wordt niet gewerkt met een starnut, maar met een expander. De expander plaats je in de stuurbuis (dus op dezelfde plek als de starnut). In die expander zit een holle inbusbout. Draai je die bout aan, dan trek je daarmee twee wigjes naar het midden van de expander. Zo zet de expander uit en klemt deze zich vast in de stuurbuis. Nu heb je je bevestigingspunt in de stuurbuis, Het vervolg is hetzelfde als met de starnut, behalve dat je voor de topcap nu dus een tweede boutje hebt, dat je IN de bout van de expander vast draait.


Topcap expander plug.jpg


Expander Plug.jpg
Enne Sylvia, / mede forummers ik heb een stuurpenverlenger aangeschaft, weet jij of er ook langere expanders zijn, anders kan ik m volgens mij niet monteren...
+ST2S and n-joying it to the max...
Golvas

Normaliter wordt jouw stuurpenverlenger geleverd met een bijhorende (en dus langere) expanderbout zodat je alles zonder verdere aanpassingen kan monteren.
Gebruikersavatar
Fastedde
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 jul 2017, 18:10
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2s
Km-stand: 7500

Golvas schreef: 08 mei 2018, 22:19 Normaliter wordt jouw stuurpenverlenger geleverd met een bijhorende (en dus langere) expanderbout zodat je alles zonder verdere aanpassingen kan monteren.
Ik heb idd de langere bout maar type FSA expander
E9A6AED2-1793-46FF-A164-6D71C4BC303D.jpeg
E9A6AED2-1793-46FF-A164-6D71C4BC303D.jpeg (27.13 KiB) 4079 keer bekeken
Met stuurpenverlenger van satori:
CC150874-E301-4145-B713-41EDA7A27585.jpeg
CC150874-E301-4145-B713-41EDA7A27585.jpeg (26.07 KiB) 4079 keer bekeken
De expander en dop zijn eigenlijk 1 geheel weet dus niet hoe ik expander met lange bout kan combineren
+ST2S and n-joying it to the max...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Je draait die bout toch gewoon in de expander, of ben ik nou gek?

De expander komt niet naar de bout, de bout komt naar de expander (en die blijft zitten waar die zit, in je stuurbuis).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Fastedde
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 jul 2017, 18:10
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2s
Km-stand: 7500

De bout in de bovenste afbeelding trekt de bout het onderste deel ( moer) naar het bovenste deel van expander naar elkaar toe, bij de langere bout trek je de expander naar de afdekkap toe, omdat het bovenste deel van de expander dan geen weerstand geeft, maar ik ga het proberen morgen!
+ST2S and n-joying it to the max...
hendrickxm
Pro
Pro
Berichten: 47
Lid geworden op: 28 mar 2019, 09:00

Ik ben hier ook mee aan het sukkelen. Ik heb ondertussen de extender, conisch gedeelte en bovenste kap.
Als ik in de buis kijk, zie ik een moer scheef zitten, alsof die loodrecht in de buis zit. De remkabel loopt er naast. Wat ik ook probeer, ik krijg die niet gedraaid en eruit wil ie ook niet. Ondersteboven ook al geprobeerd.
Ik heb niet het idee dat het rammelt. Heb ik dat nodig (vast) aan de ondezijde van de bout die door de bovenste delen met expander loopt?
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Zie ik hier echt stuurpenverlengers op een SP?
Zou er niet graag mee rijden...... daar is de constructie volgens mij niet op gemaakt.
Plaats reactie