Moer kapje stuurpen in frame gevallen

Rutger
Pro
Pro
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 mei 2017, 13:40

Dank voor de support en snelle reacties. Top zo'n forum!
Het was uiteindelijk toch snel gelukt: fiets omgedraaid en met een schroevendraaier de moer om de remleiding heen geleid (die loopt daar precies doorheen).
Ik had vanaf het begin de stuurpen al gelijk vastgezet aan de stuurbuis (en stuur aan stuurpen) dus alles bleef op zijn plek tijdens de operatie. Daarna eerst de bouten van stuurpen/stuurbuis gelost, balhoofd bout vast gedraaid en daarna de bouten van de stuurpen definitief vast op stuurbuis.
Weer wat geleerd laten we maar zeggen...
muzikant
Pro
Pro
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 jun 2017, 18:55

Tony Mb schreef: 17 sep 2017, 21:28 Zo heb ik het gedaan.
Stuurspeling kan je controleren door je voorrem in te trekken en de fiets Vooruit en achteruit te waggelen. De inbus aandraaien tot de speling weg is dan nog een halve slag verder aan draaien. Als je daarna het voorwiel van de grond optilt en met je stuur draait moet dit soepel gaan, als je je fiets een beetje scheef houd moet je stuur volgen. Controleer een keer of twee en maak er een toertje mee en kijk nog een keer. Eventueel wat vaster of losser stellen.
Niet vergeten de twee inbusboutjes van de stuurpen los te draaien voor je begint te stellen.
Het geheel met beleit vast zetten (zoals dat heet)
Als je het niet vertrouwd even langs gaan bij je fietsenmaker.
kan je soms een foto plaatsen van de inbus voor de stuurspeling,dit is me niet duidelijk welke inbus het juist is, ik ben namelijk hetzelfde tegengekomen vijs weg en nadien speling op het stuur
Gebruikersavatar
benoist1
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 71
Lid geworden op: 30 jul 2017, 08:01
Locatie: Elst (u)

bikerke schreef: 17 sep 2017, 21:01 Oppassen dat je je balhoofd niet te strak vastzet.
Niets dat slechter is voor lagers dan te vast zitten.
Beter een klein beetje speling dan vast zitten.
Probeer anders het boutje uit je vork( je boutje ligt niet in je frame) te krijgen met een magneet aan een stokje/touwtje.
Magneet gaat hem niet worden moer is niet magneeteis :aq
Ik heb een ST2 en daar blijft de moer liggen op de remkabel die door de vork gaat toen met een haakje opgevist

Kapje koplamp kan bij een ST2 gewoon over gezet worden ST1X weet ik niet maar dacht het van niet
ST2 Black
bikerke
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 jul 2017, 16:18

Moerke in inox dus.....
Alez, één voordeel, het zal dan niet roesten :lol:
muzikant
Pro
Pro
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 jun 2017, 18:55

met twee de fiets omgedraaid,waarbij ik er onder ben gaan liggen en met een staafje de kabel opzij geduwd waardoor het moertje er is uitgevallen,
Rutger
Pro
Pro
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 mei 2017, 13:40

Mooi! Een volgende keer dus alleen het plastic kapje losdraaien en de bout lekker Laten zitten...
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Ik heb enkel maar het zwarte kapje losgemaakt dat de voorvork vasthoud dit is ook met een inbus los/ vast te zetten. En dan blijft de rest mooi samen.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Denk dat de inbus onder het zwarte kapje een maatje kleiner is zodat je door het zwarte kapje deze kan bijstellen. (Veronderstel ik, ik heb het zelf niet nodig gehad)
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
simbie
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 sep 2017, 09:12

Is de constructie bij de sx1x hetzelfde als bij de sx2?
Kan je de zichtbare imbus bij de sx1x, die zo te zien het kapje vast houd, veilig los draaien?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik denk dat je de ST1 X en de ST2 bedoelt? Nee, die zijn verschillend. De moer in de topcap van de ST1 X gaat rechtstreeks de starnut in. (De ST2 werkt met een "wedge" systeem en een extra moer in de topcap.) Met de moer in de topcap van de ST1 X zet je dus je hele vork en balhoofd vast.

Als je weet hoe je een balhoofd moet stellen, dan kun je de moer rustig losdraaien, zolang je hem daarna maar weer op de juiste manier vast zet. Het is geen rocket science, maar als je echt geen idee hebt wat je doet, dan zou ik eraf blijven en ermee naar je Stromer dealer gaan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie