Moer kapje stuurpen in frame gevallen

Rutger
Pro
Pro
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 mei 2017, 13:40

Ik ben de verende stuurpen aan het installeren. Nu is alleen de moer van het kapje in het frame gevallen. Krijg deze er nooit zo uit... ligt nu dus los ergens onderin. Iemand een tip om deze alsnog eruit te krijgen? En kan het kwaad om ff zonder kapje te rijden met losse moer erin? Zie ook foto...
IMG_1973.JPG
IMG_1973.JPG (1.61 MiB) 6036 keer bekeken
Grtz Rutger
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Gaat ratelen...dus die mot er uit..of je wordt gek...
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Rutger
Pro
Pro
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 mei 2017, 13:40

Ja was ik al bang voor....en hoe kan deze eruit vroeg ik me af? Moet vork dan los ofzo? En op het ratelen na, kan ik tijdelijk gewoon fietsen zonder stuurkapje en dat die bout niet klem kan komen? Grtz
DJustin
Pro
Pro
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 sep 2017, 17:27

Ik heb dit recent ook gehad. Probleem heb ik als volgt opgelost.
- Kleed op de grond gelegd.
- Stromer op de kop gezet.
- Met een kleine schroevendraaier de moer goed gelokaliseerd.
- Bout er weer ingedraaid.
ST2 2015 - 14.000km
Rutger
Pro
Pro
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 mei 2017, 13:40

Oké. Thanx. En dus als je hem de volgende keer los zou draaien dan valt die bout gelijk weer naar beneden? Of moet die bout eigenlijk op de "trechter" liggen (van bovenaf gezien). Ik vind het bijzonder dat dit moertje zo los zit..of zie ik dat nu verkeerd..
DJustin
Pro
Pro
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 sep 2017, 17:27

Ja, na mijn weten valt die weer naar beneden. Echter toen ik hem weer vast had gezet, had ik het gevoel dat de hele voorvork los zat.
Dit was op te lossen door de 2 boutjes met imbus die aan de zijkant zitten iets losser te draaien. Dan de grote bout weer vast te draaien, en vervolgens de 2 kleine boutjes vast te draaien.
ST2 2015 - 14.000km
Rutger
Pro
Pro
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 mei 2017, 13:40

Ik zie nu dat ik lekker slim ben geweest... ik heb de hele imbus losgedraaid i.p.v. alleen het losse kapje. Serieus.... :bu: :bu: :bu:
Zie ook foto:
IMG_1976.JPG
IMG_1976.JPG (1.57 MiB) 5995 keer bekeken
Nou ik ga eens schudden, vissen en pielen straks. En anders toch uit elkaar. Hoe simpel kan het zijn. Zucht..
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik denk dat een nadrukkelijke waarschuwing hier nu wel op zijn plaats is:

Pas op als je je Stromer in deze staat optilt en/of omkeert, want nu de wedge en je stuurpen zijn losgedraaid kunnen de vork en daarmee alle onderdelen van het balhoofd er zomaar uitvallen zodra je je fiets optilt. Voor een leek is dat een wirwar aan ringen, spacers, washers en lagers. Daarnaast kan de remleiding in de war raken of zelfs los schieten, want die zit dus vast aan de rem die aan je vork gemonteerd zit, en aan de remhendel van het stuur, dat waarschijnlijk nu ergens halverwege je frame hangt.

Als je niet weet hoe een balhoofd in elkaar zit en hoe je dit moet afstellen, dan kun je heel erg veel verkeerd doen bij het terug monteren, met als gevolg rare schades aan je balhoofdlagers en erger: een onveilige Stromer.

Als je niet 100% zeker weet wat nu te doen, ga er dan aub mee naar je Stromer dealer aankomende week. Die zet de boel zo terug voor je in elkaar.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
bikerke
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 jul 2017, 16:18

Oppassen dat je je balhoofd niet te strak vastzet.
Niets dat slechter is voor lagers dan te vast zitten.
Beter een klein beetje speling dan vast zitten.
Probeer anders het boutje uit je vork( je boutje ligt niet in je frame) te krijgen met een magneet aan een stokje/touwtje.
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Zo heb ik het gedaan.
Stuurspeling kan je controleren door je voorrem in te trekken en de fiets Vooruit en achteruit te waggelen. De inbus aandraaien tot de speling weg is dan nog een halve slag verder aan draaien. Als je daarna het voorwiel van de grond optilt en met je stuur draait moet dit soepel gaan, als je je fiets een beetje scheef houd moet je stuur volgen. Controleer een keer of twee en maak er een toertje mee en kijk nog een keer. Eventueel wat vaster of losser stellen.
Niet vergeten de twee inbusboutjes van de stuurpen los te draaien voor je begint te stellen.
Het geheel met beleit vast zetten (zoals dat heet)
Als je het niet vertrouwd even langs gaan bij je fietsenmaker.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Plaats reactie