Onderhoud van de fiets vervelend dan de auto (dagelijks)

Gebruikersavatar
Lune de Fiel
Pro
Pro
Switzerland
Berichten: 41
Lid geworden op: 11 apr 2019, 15:55
Locatie: Sézenove (Switzerland)

In vergelijking met een auto (service bijvoorbeeld 1x per jaar of 15000 km) moet je de fiets natuurlijk ook soms voor goede diensten brengen. Maar elke dag, als het regent of sneeuw of ander slecht weer, moet je ook elke dag tijd op de fiets doorbrengen? (ketting) dit kan een beperking zijn voor een persoon die wil overstappen van de auto naar een elektrische fiets ....
Stromer & Moor/Rodeo :cool2:
Stromer ST-5
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Je moet niks.

Ik ben ook geen voorstander van het fietsen in de regen (sterker nog: ik probeer die ten alle tijden te vermijden/ontwijken). Hetzelfde geldt voor harde tegenwind (windkracht 6 en harder).
Het fietsen in de sneeuw vind ik niet erg, het fietsen in de sneeuw als er gepekeld is vind ik vreselijk (voor mijn fiets).

Onderhoud plegen aan de fiets voelt voor mij niet als straf.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
nick1
Expert
Expert
Berichten: 232
Lid geworden op: 29 dec 2018, 22:15
Locatie: Linter (B)

Henry schreef: 28 apr 2019, 10:23
Onderhoud plegen aan de fiets voelt voor mij niet als straf.
Same here...elke week wordt de ST3 liefdevol onder handen genomen, niets leuker dan die vuile fiets na de poetsbeurt weer spic & span te zien.
Giant Twist Go double power --> Kalkhoff S10 --> Stromer ST3
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lune de Fiel schreef: 28 apr 2019, 09:51moet je ook elke dag tijd op de fiets doorbrengen
Staat nergens in de wet.

En tja: een speed pedelec is een fiets, geen auto. Eén van de nadelen van een fiets is dat-ie meer onderhoud vergt, al kun je met de juiste middelen en inzet wel een heleboel onnodig onderhoud + kosten voorkomen.

Wat mij betreft biedt een SP dermate veel voordelen t.o.v. de auto, dat dat kleine beetje poetsen geen probleem is: je bent lekker buiten, je fietst "de werkdag" van je af op de terugrit, geen files, gezonder fysiek, lol etc. etc. Willen mensen dat allemaal niet, dan lekker in de auto blijven zitten terwijl ik met een grijs van oor tot oor langs zoef :mrgreen:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Lune de Fiel
Pro
Pro
Switzerland
Berichten: 41
Lid geworden op: 11 apr 2019, 15:55
Locatie: Sézenove (Switzerland)

Stromeur: Ik ben het met je eens.
Stromer & Moor/Rodeo :cool2:
Stromer ST-5
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1056
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 55.000

Mijn schoonzoon vraagt regelmatig aan mij wat er zo glimt in de garage. "Oh, het is je fiets." Zegt hij dan.

Vind het zelf gewoon een ontspannende bezigheid. Lekker in de zon poetsen.

Ja, ik weet het, wanneer hij schijnt. Anders gewoon buiten of wanneer het te koud is ik niet de garage.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Hoe vaak wordt een auto schoongemaakt?
Bij mij zelf zo goed als nooit, maar ik ken er genoeg die elke week binnen- en buitenkant doen en daar meer tijd mee kwijt zijn per week dan ik aan onderhoud van mijn fiets per maand.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Wiebe schreef: 28 apr 2019, 16:09 Hoe vaak wordt een auto schoongemaakt?
De auto's : normaliter wekelijks, binnen- en buitenkant.

De fietsen : wanneer ze er aan toe zijn, stof of na een rit door de regen.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Fiets poetsen is een noodzakelijk kwaad.
Ik kan me voorstellen dat liefhebbers en hobbyfietsers dagelijks/ wekelijks hun fiets poetsen, maar voor mij is het puur een woon-werk vervoersmiddel. Vaak moeten poetsen zou ten koste gaan van leuke dingen doen. (Sporten, met het gezin er op uit, met de
Kleine spelen, met vrienden dingen doen , etc). Daarmee zeg ik ook gelijk dat poetsen niet leuk is.
Noodzakelijk onderhoud, zoals ketting smeren doe ik nog. Maar ik vind het prima als ie vaker een nieuwe kettingset moet hebben als me dat maandelijks een paar uur onderhoud scheelt.

Net als mijn auto poetsen. 4x per jaar mag ie naar de wasstraat. Daar maken ze hem voor een tientje ook aan de binnenkant schoon.
Is goed zat.

Het zijn gebruiksvoorwerpen. Geen showroomartikelen
ST3 cool white - sport - 983Wh
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Wiebe schreef: 28 apr 2019, 16:09 Hoe vaak wordt een auto schoongemaakt?
Bij mij zelf zo goed als nooit, maar ik ken er genoeg die elke week binnen- en buitenkant doen en daar meer tijd mee kwijt zijn per week dan ik aan onderhoud van mijn fiets per maand.
Even nadenken. Auto? Ik denk dat ik mijn wagen in september vorig jaar nog eens gewassen heb, ik moest toen een collega mee nemen naar Frankrijk, en 't was echt nodig denk ik.

Stromer?
De laatste tijd één keer om de twee weken, ketting wil ik nog wel eens even aanpakken in 't week-end tussenin (dan eerst kruipolie spuiten (gebruik ik niet als smering, wel om de ketting proper te maken), ketting droog vegen en dan opnieuw smeren, duurt ongeveer 5 minuten.)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie