Gezondheid van een lege batterij

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Pé_3600 schreef: 09 apr 2019, 13:07 de nieuwprijs van de st2 toen.
Wat een product "ooit" heeft gekost is voor jou als koper niet relevant voor het bepalen van wat -nu- een redelijke prijs is. De ST2 is EOL en ze worden inmiddels afgeprijsd. Een nieuwe ST2 met 984Wh accu kost je nu rond de 6.000 euro of minder. Jammer voor de verkoper, maar dat is niet jouw probleem. Ik vind 5.200 euro te duur, ook al heeft-ie maar 520km gelopen. Het is toch een tweedehands.

Over de gezondheid van de accu: een eerste check vind je in de OMNI app. (En dan weet je ook meteen of er tussentijds een nieuwe OMNI is geplaatst en de gegevens zoals km stand niet zijn overgenomen, want dan kan de eigenaar de Stromer niet bedienen via de App.) In de OMNI app kun je de gezondheid van de accu bekijken. Gezondheid "zeer goed" is de beste kwalificatie. Daarna wordt het "goed". Het punt is wel dat wij niet exact weten waar het omslagpunt van "zeer goed" naar "goed" ligt, maar áls er "zeer goed" in de OMNI app staat, dan weet je in ieder geval dat de accu niet het slachtoffer is geworden van diepontlading. Want bij diepontlading is de accu domweg stuk.

Volgende optie is inderdaad een testrit. En dan niet alleen op volle snelheid, maar ook met de hoogst denkbare ondersteuning: standje 3, trapsensor op 100% en kijken hoe ver je komt.

Tot slot kan de dealer waar de Stromer oorspronkelijk is aangeschaft in de Stromer portal de conditie van de accu uitlezen. Maar dan moet er wel recent met de Stromer gereden zijn. Als-ie na die 500km echt 1,5 jaar helemaal stil heeft gestaan, dan heb je niks aan deze mogelijkheid.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

€ 5200 voor een fiets van 2 jaar oud met een onbetrouwbare accu. Dat is teveel geld en te hoog risico en grote kans op een teleurstelling. Een nieuwe ST2 983 Wh kost idd rond € 6000 en dan weet je zeker dat alles nieuw is. (Accu, ketting, cassette, remschijven en remblokken etc. )
Er zijn dealers met voorjaarsacties: Koop een high speed ebike en krijg gratis
Kinekt Bodyfloat € 299
Abus Speed pedelec helm 2.0 met vizier € 199
Abus Shield slot € 45

Het lukt je mogelijk ook om 5% van de prijs af te onderhandelen als je de extra gratis spullen niet wilt. Dan kost een nieuwe ST2 95% van de prijs: € 5700. Voor 500 á 600 meer koop je waarschijnlijk een nieuwe ipv een 2 jaar oude met onbetrouwbare accu. Aan jou de keus.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mboelis schreef: 09 apr 2019, 19:43 Het lukt je mogelijk ook om 5% van de prijs af te onderhandelen als je de extra gratis spullen niet wilt.
Of allebei. Ik begin meestal met morrelen aan de prijs, en als ik geloof dat er echt niks meer in zit aan korting, dan ga ik door op de opties ;) (Maargoed, dit is al een aanbieding, dus dan zou ik er waarschijnlijk toch wat minder af kunnen kletsen dan gewoonlijk.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Pé_3600 schreef: 09 apr 2019, 12:55...Ja hij vraagt 5200 met 1000wh batterij, daarvoor heb ik bij de verdeler hier een nieuwe st1x met 800wh batterij, denk dat ik voor die optie ga gaan. Bedankt voor de reacties!
Je keuze is definitief?
In dat geval: "Gefeliciteerd met je nieuwe ST1X Stromer!". De ST1X is een zeer betrouwbaar model. Alle kinderziektes zijn er inmiddels uit. Voor de ST2 geldt trouwens hetzelfde.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Pé_3600 schreef: 09 apr 2019, 12:55...Ja hij vraagt 5200 met 1000wh batterij, daarvoor heb ik bij de verdeler hier een nieuwe st1x met 800wh batterij, denk dat ik voor die optie ga gaan. Bedankt voor de reacties!
Persoonlijk zou ik die paar honderd Euro erbij leggen om toch voor de 983Wh accu te gaan (of dat in de koop afdwingen). De kans is groot dat je straks meer gaat fietsen dan alleen woon-werk, met de grotere accu heb je dan minder accu stress.

Hoe dan ook: die tweedehands ST2 moet zo geprijst zijn dat als je over een jaar een nieuwe accu nodig hebt dat je dan nog steeds een interessante deal hebt. Anders lekker laten staan.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Zeer goed naar goed ligt volgens mij op 80%.
Iig niet op de 60% die elders genoemd werd.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

FreddyH schreef: 09 apr 2019, 20:45...Persoonlijk zou ik die paar honderd Euro erbij leggen om toch voor de 983Wh accu te gaan (of dat in de koop afdwingen). De kans is groot dat je straks meer gaat fietsen dan alleen woon-werk, met de grotere accu heb je dan minder accu stress....
Ik ben het gelemaal met FreddyH eens. De accu bepaalt in hoge mate hoe lang je plezier kunt hebben van je investering. Als de capaciteit van de accu niet meer voldoende is om de enkele rit te overbruggen (en die capaciteit wordt met elke rit minder), heb je de keuze uit:
- je gaat met minder ondersteuning de rit overbruggen (in de uitvoering zijn diverse variaties te bedenken),
- je zorgt voor een nieuwe accu (in de uitvoering zijn diverse variaties te bedenken).

De investering door nu de grootste accu te nemen die de fiets kan hebben, betaalt zich gewoon in de toekomst dubbel en dwars uit. De "capaciteit" van de accu wordt o.a. bepaald door:
- Het gebruik. Het belangrijkste: hoe vaker je hem oplaadt, hoe ouder hij wordt. Een diepte-ontlading voorkom je...
- De buitentemperatuur. Hoe kouder, hoe sneller leeg.
- De weersomstandigheden. Tegenwind is niet je beste vriend.
- De rit. Moet je heuvels/bergen beklimmen? Moet je veel stoppen en starten, bijvoorbeeld omdat je route door vele dorpen gaat en/of stoplichten bevat?
- Het gewicht wat de accu moet meeslepen. Uiteraard je fiets, maar ook je eigen gewicht + bagage.
- Je houding op de fiets. Fiets je voorovergebogen of zit je lekker rechtop.
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie