Wat een product "ooit" heeft gekost is voor jou als koper niet relevant voor het bepalen van wat -nu- een redelijke prijs is. De ST2 is EOL en ze worden inmiddels afgeprijsd. Een nieuwe ST2 met 984Wh accu kost je nu rond de 6.000 euro of minder. Jammer voor de verkoper, maar dat is niet jouw probleem. Ik vind 5.200 euro te duur, ook al heeft-ie maar 520km gelopen. Het is toch een tweedehands.
Over de gezondheid van de accu: een eerste check vind je in de OMNI app. (En dan weet je ook meteen of er tussentijds een nieuwe OMNI is geplaatst en de gegevens zoals km stand niet zijn overgenomen, want dan kan de eigenaar de Stromer niet bedienen via de App.) In de OMNI app kun je de gezondheid van de accu bekijken. Gezondheid "zeer goed" is de beste kwalificatie. Daarna wordt het "goed". Het punt is wel dat wij niet exact weten waar het omslagpunt van "zeer goed" naar "goed" ligt, maar áls er "zeer goed" in de OMNI app staat, dan weet je in ieder geval dat de accu niet het slachtoffer is geworden van diepontlading. Want bij diepontlading is de accu domweg stuk.
Volgende optie is inderdaad een testrit. En dan niet alleen op volle snelheid, maar ook met de hoogst denkbare ondersteuning: standje 3, trapsensor op 100% en kijken hoe ver je komt.
Tot slot kan de dealer waar de Stromer oorspronkelijk is aangeschaft in de Stromer portal de conditie van de accu uitlezen. Maar dan moet er wel recent met de Stromer gereden zijn. Als-ie na die 500km echt 1,5 jaar helemaal stil heeft gestaan, dan heb je niks aan deze mogelijkheid.