Sealant in je binnenband: wie gebruikt het en heeft het zin?

Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Dat zou de verklaring kunnen zijn. Maakt mij weer extra geirriteerd over die onnodige gaatjes in de velg.
JeroenB
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 sep 2019, 18:23

Daniel1975 schreef: 09 dec 2019, 10:17.
Check onderstaand filmpje even
Hier zijn wel tubeless banden gebruikt.

Ik heb toch ook mijn twijfels dat een sealant in een binnenband minder goed gaat werken. Een gat in een buitenband is meer rigide en langer in de lengte dan van een binnenband. Daardoor kunnen de korrels in de sealant veel gemakkelijker bijven vast zitten.
Tot daar mijn theorie. Jij heb echt wel positieve praktijkervaring... maar ik hou het toch nog even bij bandjes plakken als ik lek rij en ik ga de inleg PU breaker tape die Golvas promootte eens proberen (zijn al besteld). Ook hier hoor ik verdeelde resultaten van maar ik hou van experimenteren.
Laatst gewijzigd door JeroenB op 09 dec 2019, 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
3500km. De honeymoon is nu voorbij: nu wordt onze relatie serieus. We zullen goede en slechte dagen tegemoet gaan, maar samen komen we er wel door. :ba :bp:
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

JeroenB, ik deel je theorie.
Dat de sealant nog goed is, wordt in mijn ogen bewezen door de binnenband die ik lekke toestand aan elkaar geplakt lijkt te willen worden. Ik heb daar zo snel als mogelijk lucht ingepompt om een ander probleem voor te zijn: de binnenband is geplakt, maar niet meer op te pompen...

Inmiddels heb ik voor noodgevallen een Gaadi in mijn tas zitten.
Witte ST3 van maart 2019
norw
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jun 2019, 13:36

Mijn (beroerte) ervaring is toch wat positiever. Een tijdje terug nog ruim 40 km kunnen rijden met twee stukjes ijzer in de achterband. Ik had bij vertrek gemerkt dat de band op zicht wat minder hard stond. Bij thuiskomst hier niet meer naar gekeken, maar enkele dagen later gemerkt dat die was leeggelopen (Nog wat minimale druk). Uiteindelijk toch geprobeerd om dit zelf te herstellen. De beide stukjes ijzer zaten nog in de buitenband. De stukjes verwijderd en de binnenband geïnspecteerd. Het kleinste gaatje was door de sealant gedicht. Het grote eigenlijk ook (na verwijderen van het metaal), maar gezien dit toch wat groter was uiteindelijk toch nog even hersteld.
Op de toegevoegde afbeelding heb ik de sealant wat weggeveegd om de schade te kunnen vaststellen. Ik blijf met die smurrie in de binnenband rijden 😊.
Bijlagen
7DF446A5-3052-44F2-A709-D6F81985478E.jpeg
7DF446A5-3052-44F2-A709-D6F81985478E.jpeg (104.91 KiB) 4417 keer bekeken
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Hier idem. In het voorjaar heb ik bij mijn bandenwissel gemerkt dat er een compleet verroest stukje ijzer in mijn buiten- en binnenband stak. Nooit gemerkt door de sealant :bf:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
jve66816
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 apr 2018, 11:45
Locatie: Kalmthout, Antwerpen - B

Vorige donderdag voelde ik hem weer leeglopen :dwarf: , maar toch nog op ‘t werk geraakt. Daar aangekomen ontdekt dat er een vijs in stak :shock: , maar de band liep niet verder leeg.
Vijs eruit gedraaid, dan is er even nog wat seallant uitgeborreld en band opgepompt.
Ondertussen blijft hij prima op druk :ay
Jerry: ST5 - BodyFloat/Spurcycle - Home-Scheldelaan 30km - rijder :cool2:
Gebruikersavatar
Devilskiss
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 dec 2020, 13:07
Locatie: Mechelen
Merk SP: Stromer
Km-stand: 0

Heeft er iemand een idee welk type van binnenband er in de Stromer ST2 LE (2020) zit? Ik zou er ook sealant in willen doen (gebruik dit al jaren op racefiets en MTB). Maar wil effe zeker zijn welk type binnenband hier in zit. (latex of good old rubber).

Iemand trouwens ervaring met het vervangen van een binnenband op een stromer? Ik doe mijn onderhoud zelf aan mijn fietsen maar een stromer is nieuw dus geen idee hoe die grote banden eraf komen (en er weer op... ) ;p
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Ff de zoekfunctie gebruiken en je vindt o.a. dit:
viewtopic.php?f=20&t=3035

Met vriendelijke groeten, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Nog een late reactie op het aanbrengen van die pap bij een vast ventiel. Volgens mij gebruiken ze een speciale pomp waarbij het er samen met de lucht ingaat. Maar ik heb m'n lesje geleerd, het spul blijft eruit.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Free2be schreef: 01 mar 2021, 17:45 Volgens mij gebruiken ze een speciale pomp waarbij het er samen met de lucht ingaat.
Neen, je hoeft enkel de kern uit het ventiel te draaien : viewtopic.php?p=46939#p46939
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie