Sealant in je binnenband: wie gebruikt het en heeft het zin?

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Wie gebruikt hier preventief een Sealant in zijn binnenband om een lekke band te voorkomen? Denk hierbij bijvoorbeeld aan producten zoals Stan's, Joe's no flat, Doc Blue, Effetto Caffélatex, of Orange Seal.

Heb je al gemerkt dat die Sealant zin heeft gehad? Je hebt bijvoorbeeld bij een schoonmaak-/onderhoudsbeurt een spijkertje uit je band gehaald zonder dat dit gevolgen heeft gehad.
Of heb je juist de ervaring dat een Sealant in een Stromerband niet werkt of niet heeft gewerkt en alleen maar zorgt voor verstopte ventielen?

Kom maar op met jullie ervaringen!


Om maar gelijk de aftrap te nemen: ik heb sinds 1 week Doc Blue in de binnenband gespoten. Ik wil hiermee voorkomen dat ik lek rijd en de binnenband onderweg moet plakken.
Witte ST3 van maart 2019
HV52
Runner-up
Runner-up
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 mei 2018, 12:55

Doc Blue in de banden gedaan ergens in april 2018.
In november tijdens wissel naar winterbanden opnieuw volgens advies banden gevuld met Doc Blue.
Bijna 10.000 km gereden zonder lekke band. Merk wel dat ik de banden na twee keer vulling niet goed meer kan oppompen dus ik ga bij de eerstvolgende wissel naar zomerbanden ook nieuwe binnenbanden plaatsen.
Het kan natuurlijk toeval zijn maar ik ben meerdere keren door glas (kapotgegooide bierflesjes etc) gereden omdat ik geen uitwijkmogelijkheid had zonder een plat bandje.. Dus voor mij een blijvertje... Je heb alleen iets vaker dan gemiddeld een nieuwe binnenband nodig .
Gebruikersavatar
Krid
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 213
Lid geworden op: 02 aug 2018, 08:23
Locatie: Antwerpen

Al na de eerste paar honderd kilometer reed m'n Pirelli-achterband lek.
Nadien vulde de FM de banden met een vloeistof, welke precies herinner ik niet.
Sedertdien reed ik meer dan 4.000 km. lekvrij.
Ligt het aan de sealant of niet?
Het helpt misschien niet, maar het kan in elk geval ook geen kwaad.
Je pense, donc je suis (René Descartes)
Et alors? (François Mitterand)
To be or not to be (William Shakespeare)
Do be do be do (Frank Sinatra)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik had het er 10.000 km in zitten en geen 1 keer leek gereden. Althans: dacht ik. Bij het verwisselen van mijn banden zat er een spijkertje in mijn buitenband die aan de binnenkant 1 cm uitstak. Nooit gemerkt...

Voor mij is het een blijvertje. Na die 10.000 km heb ik overigens ook mijn binnenbanden vervangen. Uiteraard weer met Doc Blue.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Draftsman
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
Locatie: Merelbeke
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 38000

Begin maart toen ik mijn zomerbanden er oplegde ook Doc Blue in mijn binnenbanden gedaan. Vorige week vrijdag, na 1500km, kwam een collega mij melden dat mijn achterband plat stond... Bij een vlugge controle van de buitenkant van mijn band trok ik er een fijn lang nageltje uit (25mm lang en ø minder dan 1 mm) die er volledig in zat. Ik weet niet of ik dat nageltje ergens onderweg opgescharreld heb, of op ons bedrijventerrein, en dus misschien zorgt de sealant ook voor een trage leegloper ipv dat je band in enkele seconden leegloopt... De sealant had ik wel al een jaar liggen, in ongeopende verpakking, maar het lijkt mij niet dat dit na een jaar al zijn eigenschappen verliest. Nu zit er een nieuwe binnenband in, met een verse batch Doc Blue. We zien wel.
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Volgens de handleiding van Doc Blue moet je elke 6 maanden de band bijvullen. Het materiaal verliest dus wel zijn "magische eigenschappen". Of de niet-gebruikte Doc Blue ook zijn magische eigenschappen verliest als het in de orginele verpakking zit, weet ik niet. Ik denk doordat de binnenband toch enigszins poreus is en de fles veel minder/niet, het verschil kan worden verklaard.
Laatst gewijzigd door Henry op 04 apr 2019, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Klopt; in de band droogt het langzaam uit. Bij de tubeless atb banden zit na een jaartje een hele ingedroogde laag aan de binnenzijde.
KDS
Rookie
Rookie
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 apr 2019, 21:12

Hoeveel Sealant doen Jullie per band van een ST3? 60ml ofzo?
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Goede vraag. Ik heb er 60 ml in gedaan, geen idee of dat voldoende is voor deze band.
Over een half jaar was ik van plan om er weer 60 ml in te stoppen.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Draftsman schreef: 04 apr 2019, 08:27 en dus misschien zorgt de sealant ook voor een trage leegloper ipv dat je band in enkele seconden leegloopt... De sealant had ik wel al een jaar liggen, in ongeopende verpakking,
Had je goed geschud voordat je de Doc Blue in je band deed? Dat was bij mij laatst ook een probleem: klein spijkertje en het gat wilde niet deftig dichten, toen besefte ik me dat ik niet geschud had voordat ik het erin gedaan had...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie